חברת ליימן שליסל, יבואנית ממתקים ושוקולד, הודיעה היום (שני) על העלאת מחירים בכ-7% בממוצע, החל מתחילת חודש מרץ. בין המוצרים שיתייקרו - מנטוס, הוופלים של לואקר, פילסברי, קליית גת ועוד.
מהחברה נמסר כי לאחר תקופה ארוכה בה ספגה ליימן שליסל את עליות המחירים על ידי היצרנים והקפיצה החדה בשערי האירו והדולר לאחרונה, היא נאלצת לעלות מחיר של מספר מוצרים בשיעור ממוצע של 7-6 אחוזים.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו והאזינו לתוכנית כסף חדש ב-ynet radio
1 צפייה בגלריה
מנטוס
מנטוס
מנטוס
(צילום: אפרת אשל)
יש לציין כי בפברואר 2022 ליימן שליסל דחתה בעקבות פנייה של שרי האוצר והכלכלה דאז, העלאת מחירים בגובה של 5 אחוזים. מוני ליימן, מנכ"ל ליימן שליסל, כתב אז: "למרות שאנו מתמודדים עם עליות מחירים משמעותיות, שכר עבודה שמרקע שחקים, מחירי חשמל ואנרגיה, מיסים ורגולציה, לא העלנו את מחירי מוצרינו במשך שנים. אנו קשובים לרחשי לב הציבור, אך אין זה אומר שנוכל לעולם להחזיק ברמות המחירים שהפכו לבלתי כלכליות". למרות הדברים הללו, בהמשך 2022 ליימן שליסל כן העלתה את המחירים ב-5 אחוזים.
ההודעה של שלייסל על עליית מחירי מוצרי מזון היא השנייה שהתקבלה היום, זאת לאחר שנוטרילון מזון לתינוקות מקבוצת טבע הודיעה על התייקרות של כ-7 אחוזים, החל מה-1 במאי, של מוצרי התמ"ל שלה, התייקרות שנייה תוך כשנה.
כזכור, בתחילת השנה שעברה הודיעו בזה אחר זה יבואניות הענק, דיפלומט, שטסוביץ וליימן שליסל, וגם רוב היצרניות המקומיות, על כוונה להעלאות מחירים. מחאת הצרכנים והתגייסות משרדי הממשלה גרמה להם להתקפל, לפחות באותו שלב.
כמו כן, במשרד האוצר רצו להילחם ביבואניות גדולות ולהכניס לחוק ההסדרים הקרוב סעיפים שיגבילו אותן מאוד. כך למשל, הכוונה הייתה שיבואנית כמו דיפלומט לא תוכל לייבא גם את מוצרי פרוקטור אנד גמבל (סכיני גילוח ג'ילט, פמפרס, אבקת כביסה), גם את מוצרי סטארקיסט (טונה) וגם את מוצרי מונדלז (עוגיות אוריאו, סקיפי, מילקה, טובלרון). שסטוביץ לא תוכל לייבא גם את מוצרי קולגייט וגם את מוצרי ברילה. גם הספקים המקומיים הגדולים, כמו תנובה, החברה המרכזית, ואסם, לא יוכלו לספק מוצרים של יותר מ"יצרן גדול" אחד. כך לדוגמה, אסם לא תוכל להיות הספקית של חברת דורות.
אולם, בסופו של דבר הסעיף הזה הוסר ברגע האחרון מחוק ההסדרים מכיוון שלא עמד במבחן המשפטי ובמבחן הכלכלי הדרוש שיוכיח כי זה יביא להורדת מחירים ואין חלופה אחרת שתביא לתוצאה הרצויה. יחד עם זאת, מהאוצר נמסר כי הנושא לא ירד מהפרק, אלא "לשם טיוב המודל, הוחלט להכניס את החלק של פירוק מקטע ההפצה לתוך עבודת צוות ממשלתי שיוקם וייבחן צעדים לצמצום הריכוזיות ולהפחתת יוקר המחיה בנוגע לכלל ספקי המזון והטואלטיקה במשק".