אופטימיות מסוימת לצפי בהפוגה בלחימה שתסייע למשק להתאושש, יחד עם עסקה להחזקת חטופים אפשרית, וכשברקע ירידה בקצב האינפלציה ליעד שקבעה הממשלה, גורמים להתחזקות השקל במסחר הרציף. החל משעות הבוקר צנח הדולר בשיעור גבוה של כאחוז וחצי ושערו היציג נקבע על 3.72 שקל. האירו יורד גם כן בחדות (1.1%) ושערו היציג נקבע על 4.05.
המסחר במטבע חוץ בימים האחרונים הוא תנודתי, בין השאר נראית תנועה של ספקולנטים במסחר בשעות לא מקובלות, כמו ביום שישי אחר הצהריים, או בבקרים סביב השעה 7:00.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
1 צפייה בגלריה
שקל דולר ואירו
שקל דולר ואירו
שקל דולר ואירו
(צילום: shutterstock)
בנקים, בתי השקעות וכלכלנים צופים כעת שבנק ישראל יימנע מעוד הפחתת ריבית בסוף חודש פברואר, אולם ימשיך בתהליך בחודשים הבאים. הדויטשה בנק פרסם הבוקר תחזית לפיה בישראל צפויה הפחתת ריבית של אחוז עד סוף השנה. בבתי השקעות בארץ התחזיות נעות בין הפחתת הריבית מ-4.5% ל-4% ועד ל-3.75% בסוף השנה.
בימים האחרונים שער הדולר דווקא עלה בשל החשש הגובר מפגיעה בדירוג האשראי וצמצום ההחזקה בשקל מצד בנקים וגופי השקעה זרים, מה שגרם להגברת הביקושים לדולר בישראל.
הורדת הדירוג תגרור לעלייה חדה בעלות גיוס האשראי בשוקי חו"ל ותייקר את עלויות מימון המלחמה של הממשלה ואת הריבית הנגבית מהסקטור הפרטי. לעלייה בשערי הדולר והאירו תרם גם החשש מהסלמה בזירת לבנון והמשך העלות הגבוהה של התמרון הצבאי והסיוע למפונים.
אי אישורו עדיין של תקציב המדינה מקשה לפי שעה לנהל את הוצאות המלחמה ומשרדי הממשלה לפי התקציב המתוקן, ואלה מנוהלים עדיין בהתאם לתקציב לשנת 2024 שאושר בחודש מאי שעבר.
יוסי פריימן, מנכ"ל פריקו ניהול סיכונים, מימון והשקעות: "היצעי מט"ח מצד גופים עסקיים, בשעה שהביקושים למט"ח נמוכים, יוצרים עודפי היצע וגוררים להתחזקות השקל. פעילות מצד גופים עסקיים, המבצעים התאמות של תחילת שנת הכספים, גוררת לפעילות נקודתית של עודפי היצע וביקוש ובכך, תורמת לתנועה בתחום 3.72-3.78 שקלים. החשש מפגיעה בדירוג האשראי של ישראל, לצד האירועים בזירה הצפונית, תומכים בביקוש לדולר".
פורסם לראשונה: 11:55, 24.01.24