בית המשפט המחוזי מרכז אישר לאחרונה הסדר פשרה במסגרת בקשה לאישור תביעה ייצוגית שהוגשה נגד חברת האוטובוסים מטרופולין-תחבורה ציבורית, במסגרתו מטרופולין תשלם פיצוי לטובת הציבור בשווי של כ-1.1 מיליון שקל.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו והאזינו לתוכנית כסף חדש ב-ynet radio
עניינה של הבקשה לאישור התביעה הוא בטענת המבקש שיוצג על ידי עו"ד אלון שגיא ועו"ד צח אורי לאי ביצוע נסיעות ו/או איחורים מעל ל-10 דקות בקווי התחבורה הציבורית באוטובוסים אותם מפעילה מטרופולין בשיעורים הגבוהים מרמת השירות המינימלית אשר הוגדרה בהסכמי ההפעלה שבין החברה למשרד התחבורה. לביסוס טענות המבקש צורף בין היתר תיעוד שביצע המבקש ביחס למקרים רבים של אי ביצוע ו/או איחורים בנסיעות.
1 צפייה בגלריה
אוטובוסים מטרופולין
אוטובוסים מטרופולין
אוטובוסים מטרופולין
(צילום: צביקה טישלר)
מנגד, מטרופולין חלקה על כל טענות המבקש וטוענת כי פעלה כדין. בין השאר טענה כי הסכם ההפעלה בינה לבין המדינה אינו חוזה לטובת צד שלישי - תוכנו של הסכם זה הוא בגדר חוזה "השתדלות" (ולא התחייבות ל"תוצאה") לפיו החברה התחייבה לעשות כל שביכולתה לעמוד בלוחות הזמנים שנקבעו ברישיונות הקווים שניתנו לה על ידי המפקח על התעבורה, אך זאת בהינתן אילוצים תעבורתיים ואילוצים נוספים שמשרד התחבורה ער להם, ואף יש לו חלק נכבד ביצירתם.
עוד טענה כי מעולם החברה לא התחייבה לעמוד בלוחות הזמנים ללא איחורים וב"אפס תקלות", וכי ניסיון החיים והגיונם של הדברים הם הנותנים כי תקלות עלולות לקרות מעת לעת ועל האדם הסביר לצפות כי תקלות כגון אלו עלולות לקרות.
עו"ד אלון שגיא עו"ד אלון שגיא צילום: מיה כרמי

בסופו של יום, מבלי שמי מהצדדים מודה בטענות הצד האחר, ולאחר הליך של גישור הגיעו הצדדים להסכם פשרה שכאמור אושר על ידי השופט אבי פורג. על פי הסדר הפשרה, מטרופולין תשלם לקרן לניהול וחלוקת כספים שנפסקו כסעד והוקמה לפי חוק תובענות ייצוגיות סך של 200 אלף שקל אשר ככל הניתן ייועד לטובת שיפור השירות בתחבורה ציבורית באוטובוסים. בנוסף, החברה תעניק במהלך תקופה של עד שנתיים הנחות לעמותות בהזמנת אוטובוסים לביצוע הסעות מיוחדות בשווי כולל של 450 אלף שקל. בנוסף במהלך תקופה של עד שנתיים תהיה החברה רשאית להציע לבאי כוח המבקש ביצוע של פרויקטים בתחום התחבורה הציבורית אשר יביאו לשיפור השירות לציבור הנוסעים ואשר לא תוכננו על ידה בשווי כולל של עד 450 אלף שקל.
ככל ובתום שנתיים מהמועד הקובע, ההטבות (ההנחות לעמותות וביצוע פרויקטים) הנ"ל לא ימומשו במלואן, יועבר בחלקו הסכום שלא ינוצל מתוך ה-900 אלף שקל כפיצוי לקרן באופן שהשווי הכולל של הסעד לא יופחת ממיליון שקל. השופט קבע כי "אני סבור, כי סיום ההליך בהסדר הפשרה המוצע הוא הדרך היעילה וההוגנת להכרעה במחלוקת".
מטעם באי כוח המבקש, עו"ד אלון שגיא ועו"ד צח אורי נמסר בתגובה כי "אישור הסכם הפשרה מחזק את כוחו של הצרכן ומוסיף להרתעה של חברות האוטובוסים מלהפר את לוחות הזמנים להם הם התחייבו. אישור הסכם הפשרה הינו דוגמה מובהקת של תובענה ייצוגית ככלי לאכיפה אזרחית מעבר לפיקוח הרגולטור על פעילות החברות".