בית המשפט המחוזי מרכז אישר אתמול (רביעי) הגשת תובענה ייצוגית נגד לאומי קארד (כיום מקס). בכך למעשה אישר בית המשפט את ניהול התביעה כייצוגית בנושא עדכון סיום הטבת פטור מעמלת דמי כרטיס.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
עניינה של התביעה בלקוחות שהינם בעלי כרטיס אשראי של לאומי קארד (המשויך למועדון שופרסל), שניתנה להם הטבת פטור מעמלת דמי כרטיס אשראי למשך שנה במעמד ההצטרפות, כאשר לטענת התובע, בסיום תקופת הפטור לאומי קארד החלה לגבות את העמלה ללא מתן הודעה מוקדמת ללקוחות, כמתחייב מכללי הבנקאות.
1 צפייה בגלריה
לאומי קארד מקס
לאומי קארד מקס
כרטיסי אשראי של מקס
(צילום: יח"צ)
למעשה, המבקש טען באמצעות עוה"ד יוני בן סימון וגלית דליות, כי כעבור שנה התקבל אצל המבקש בדף הפירוט החודשי פירוט בסך של 8.88 שקל עבור עמלת דמי כרטיס. הטענה המרכזית בבקשת האישור הייתה כי לאומי קארד החלה בגביית הסך האמור עבור עמלת דמי כרטיס מבלי להקדים לה כל הודעה בדבר סיום הטבת הפטור מדמי הכרטיס, וזאת כנדרש על פי כללי הבנקאות, כאמור.
יש לציין כי כבר במהלך ההליך לאומי קארד שינתה את התנהלות והחלה לשלוח הודעות מוקדמות ללקוחות שמסתיימת להם תקופת ההטבה. היא אף ביצעה על דעתה החזר וולנטרי של כ-92 אלף שקל לחלק מחברי הקבוצה, מבלי שהודתה בטענות נגדה.
כנגד הבקשה, טענה לאומי קארד כי בדף פירוט החיובים שלאחר סיומה של הטבת הפטור מעמלת דמי כרטיס ומדי כל חודש לאחר מכן צוין קיומו של חיוב דמי הכרטיס בסך של 8.88 שקל לחודש, ולפיכך יש לראות בכך יידוע על כך שהסתיימה הטבת הפטור מדמי הכרטיס.
השופט יחזקאל קינר קבע כי "כללי הבנקאות קובעים כי חרף קביעת מועד סיום ההטבה בהסכם, מוטלת חובה על התאגיד הבנקאי לשלוח ללקוח את ההודעה המוקדמת. ההנחה היא, אפוא, כי הלקוח אינו זוכר את מועד סיום ההטבה".
מפסק הדין עולה כי חברי הקבוצה המיוצגת הם: "לקוחות לאומי קארד בכרטיסי אשראי של המועדונים 'שופרסל' ו'יש', שלא ניתנה להם הודעה מוקדמת על סיום הטבת דמי הכרטיס כנדרש ע"פ הדין, וזאת בתקופה שהחלה ביום 1.4.2015 ועד למועד פסק דין סופי בתובענה.
מעוה"ד בן סימון ודליות, המייצגים את התובע, נמסר: "זו תביעה שעוסקת בסוגייה צרכנית חשובה ומשמעותית שרלוונטית כמעט לכל אדם בישראל; חברות כרטיסי האשראי מציעות חדשות לבקרים מבצעי פיתוי במסגרתם הן מציעות לקבל כרטיס אשראי לכאורה חינם ללא עמלת דמי כרטיס לתקופה משמעותית; אך 'שוכחות' לעמוד בדין ולעדכן את הלקוחות לפני סיום ההטבה ותחילת גביית דמי הכרטיס. בדרך זו הן משלשלות לכיסן עמלות משמעותיות, מבלי שהלקוחות מודעים לכך ומבלי שהלקוחות יכולים לכלכל צעדיהם ובכלל כך לבחור לוותר על הכרטיס או לפנות לצורך קבלת הטבה חדשה ו/או לעבור לחברות כרטיסי אשראי מתחרות וכיו"ב".
ממקס נמסר כי "החברה לומדת את ההחלטה ותגיב בבית המשפט".