"בשנה האחרונה עלו המחירים, והמציאות מכבידה על רוב שכבות האוכלוסייה", אומרת מלי ביצור פרנס, מנכ"לית ובעלים בפירמת הייעוץ Tefen, יועצת כלכלית, ומומחית להתייעלות. "רוב המוצרים בסופר התייקרו בשיעור של בין 5% ל־15%, ומשכנתה של משפחה ממוצעת התייקרה בכאלף שקלים בחודש. כרגע יוקר המחיה בישראל פוגע בעיקר בשכבות החלשות, שמלכתחילה היו בנקודת פתיחה לא טובה. אבל אם המצב יימשך, גם מעמד הביניים, שכרגע הנמנים עליו אולי מצמצמים קצת את הבילויים וההוצאות הלא הכרחיות שלהם, אך עדיין לא נמנעים לחלוטין ממותרות, ייכנסו למצב של קריסה".
עד כמה העלייה ביוקר המחיה פוגעת בבני הגיל השלישי?
"האוכלוסייה שנפגעת במידה הרבה ביותר היא אוכלוסיית הגיל השלישי, בעיקר קשישים החיים על קצבאות, אנשים שאין להם פנסיה, כל אלו שההכנסה שלהם נשארת מאוד בסיסית לצד העלויות שהולכות וגדלות. בניגוד לצעירים, הם לא יכולים לייצר לעצמם מקורות הכנסה חדשים בקלות, ואין להם אפשרות להלוות כסף מאמא/אבא, בנוסף, ככל שמתבגרים, לא אחת הוצאות על בריאות גדלות משמעותית. כשבני הגיל הזה חוסכים גם בדברים בסיסיים כמו אוכל, תרופות, חשמל, מצב בריאותם הולך ומדרדר. במקרים כאלו אני ממליצה לנסות להיעזר בילדים. במידת האפשר לחזור לגור איתם, ואם לא, לתת להם לעבור על החשבונות ועל ההוצאות ולראות איך אפשר להיטיב עם המצב. יש לזכור, שלעלייה ביוקר המחיה השפעות לא רק על הכיס שלנו, אלא גם על המצב הבריאותי, הנפשי ואפילו על הקשרים ומערכות היחסים שלנו עם בני הזוג, הילדים, המשפחה והחברים. לפעמים מתחילים להשוות את המצב שלנו למול השכנים או החברים, מה שמעצים תחושה של כשלון ומביא לדכדוך. לפעמים, כחלק מההצטמצמות, אנשים מפסיקים מנוי לחדר כושר ורוכשים יותר אוכל בסיסי, שידוע כמשמין יותר, ומביא לעלייה במשקל. כך נאגרים כעסים ומתחילות האשמות, דבר שעלול להוביל לגירושין ולפרידות בכל גיל".
4 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)
אכן, לעומת שנים בהן הייתה בישראל דיפלציה, כלומר: ירידה במחירים, בימים אלו אנו חווים מציאות קשה של עליית מחירים וקושי לרכוש, אפילו במוצרי בסיס. הפגיעה היא בכל שכבות האוכלוסייה, אבל מורגשת, בעיקר, בקרב הנמנים על השכבה הסוציו־אקונומית הנמוכה, ובקרב בני הגיל השלישי. עוד קורה, כי גורם אחד מפיל את העלייה במחירים על גורם אחר, והצרכנים ממשיכים להיאנק תחת הכובד הכלכלי. אומנם, האופטימיים מזכירים, שגם בימי הקורונה הייתה מציאות כלכלית לא פשוטה, ומי שהשכיל אז לנווט את הספינה שלו בתבונה ובאחריות, צלח את המשבר ואפילו צמח, אבל נדמה, שהפעם זה קצת יותר רציני ומאיים. אחד הפתרונות למצב הוא להמשיך ללא הרף להשוות מחירים, ולהדיר רגליים ממקומות שידועים כיקרים, כאלו, שאינם מתחשבים במציאות הנוכחית.

המאמן יניב אורבך: לא להתבייש ולא לפחד: לספר את האמת

"על כל אדם, שחצה את גיל ה־60, בין אם יצא לפנסיה ובין אם לא, לשאול את עצמו קודם לכל מה החזון שלו לגבי השנים הבאות. האם הוא רוצה להשקיע בסבתאות וסבאות, האם בעצמו, למשל להתחיל ליהנות מהחיים, ללמוד או לטייל לאחר שנות עבודה רבות, או האם לאחר הפרישה ממקום עבודה אחד, הוא מבקש לפתח קריירה חדשה", אומר יניב אורבך, מאמן עיסקי ואישי ומומחה להעצמת א־נשים, בהתייחס להשפעת העלייה ביוקר המחיה על בני הגיל השלישי. "על כל אחד, שמגיע למצב משברי בגלל המצב הכלכלי הקיים, להבין את החוזקות שלו, ואת היכולות והמשאבים הכלכליים העומדים לרשותו. המילה החשובה פה היא 'תיעדופים'. לזכור ולהבין על מה אי אפשר לוותר ועל מה אפשר.
4 צפייה בגלריה
יניב אורבך
יניב אורבך
יניב אורבך
(צילום: תמי מונטג)
צריך לעבור על ההוצאות בכל תחום ולהבין במה אפשר לצמצם. להרבה אנשים בגיל השלישי יש מודעות צרכנית נמוכה, למשל, הם לא עוברים במשך שנים על חיובים קבועים שלהם בכרטיסי האשראי. חייבים לבדוק אותם ולאחר הבדיקה לראות היכן חותכים או היכן מתחילים לנהל מו"מ ומצמצמים את העלויות, או אולי יש נקודות שהצטברו באחד המועדונים, שאפשר לנצל ולקנות בהם. זה אומר להתקשר למקומות האלו או לבקש מאחד הילדים או הנכדים לעשות זאת. מדובר ביומיים עד שלושה של עבודה, שמביאים חיסכון חודשי של מאות ולפעמים גם אלפי שקלים".
איך אתה ממליץ לבני הגיל השלישי לספר לעצמם, לילדיהם ולנכדיהם, שהמציאות קשה היום, ואולי, כתוצאה ממנה, מה שעזרו וקנו להם קודם, אי אפשר עכשיו? איך מספרים בלי להתבייש ובלי לפחד מהתוצאה?
"קודם כל מדברים. משתפים את הילדים ולפעמים גם את הנכדים במציאות ובתחושות. מסבירים להם, שה'ביחד' מאוד חשוב, ולכן מבקשים לשמוע אותם במה מתבטא הטוב הזה עבורם. לפעמים מבינים שהילדים והנכדים מבקשים הרבה פחות ממה שחשבנו שהם מצפים. שביקור משותף במסעדה פשוטה או ארוחת בבית מקנה להם את אותה הרגשה של מסעדת יוקרה. ואם הציפיות שלהם גבוהות מדי, מסבירים להם את האמת. האמת משחררת גם את האדם עצמו וגם את מי שעומד מולו. הפחד שאם אין לך מספיק אמצעים יגרום לזה שהילדים והנכדים לא יתייחסו אליך ולא יבואו אליך, ברוב הפעמים אינו מבוסס ואינו מציאותי. סיפור האמת יביא גם לניסוח מחדש של האמונה והתוכנית של האדם, של שינוי באמונות שלו. אמונות מעכבות יהפכו לאמונות מקדמות. יש פה מצב בו צריכים לכנס את כולם, בכל גיל, ולהסביר שחייבים עכשיו התנהלות כלכלית נכונה, ועל הצד השני לגלות לזה רגישות והבנה".

מלי ביצור פרנס: משפחה היא כמו עסק. יש לפעול לפי תוכנית סדורה

"משפחה היא כמו ארגון או עסק קטן, וצריך לעשות בה תהליך של בדק בית והתייעלות בתקופות פחות משגשגות כמו זו שאנחנו חווים היום", מדגישה ביצור־פרנס. "יש לפעול לפי רשימות ותוכנית סדורה, כדי שיהיה מעקב רציף, ולרתום למהלך הזה את כל בני המשפחה. לבדוק איפה אפשר לצמצם ועל מה ניתן לוותר לחלוטין. לדוגמה, אם יש עוזרת בית פעם בשבוע, לבדוק אם ניתן להעביר אותה לפעם בשבועיים. לבדוק מה אפשר לרכוש ביד שנייה, וכך גם לתרום לסביבה ולהימנע מתרבות הצריכה המיותרת, ואולי אפילו ניתן למכור דברים שאין בהם עוד צורך. כדאי לבדוק אם אפשר לדחות הוצאות משמעותיות שסובלות דיחוי כמו שיפוץ הבית או החלפת רכב. זה גם הזמן לבדוק אילו שירותים אנחנו צורכים באופן קבוע, ולנסות להפחית את התשלומים עליהם, כמו תשלומים על האינטרנט, הטלפון והטלוויזיה, חשמל ומים, ובכך אולי אפשר לחסוך בהם.
4 צפייה בגלריה
מלי ביצור פרנס
מלי ביצור פרנס
מלי ביצור פרנס
(צילום: ענת קזולה)
לבדוק ביטול עמלות על כרטיסי אשראי ובנקים, בחינת אופציה למיחזור משכנתה, סגירת הלוואות במידה וזה אפשרי עכשיו כשהריביות עלו משמעותית, הוזלת ביטוחים, והשוואת מחירים לפני רכישות. במקביל כדאי לבדוק את ההוצאות הקבועות, בהן לא ניתן לגעת, כמו תרופות, תשלומים על מסגרות לילדים, חובות שיש להחזיר וכד'. במקביל, לצד הצימצום בהוצאות, חשוב לבחון האם ואיך ניתן להגדיל הכנסות, כדי למצוא מקור הכנסה נוסף לתקופה מסוימת. כן אני ממליצה לעשות תוכנית עסקית אסטרטגית, להגדיר מה עושים עם "אקסטרות", במידה שמצליחים לצבור ולחסוך.

כדי שנבין: מה זה בכלל יוקר המחיה?

יוקר המחיה הוא העלות הממוצעת של צריכת משקי בית באזור נתון, שנדרשת לשם שמירה על רמת חיים מסוימת. בישראל יוקר המחיה מוגדר גבוה לעומת מדינות אחרות, וידוע כגבוה מהממוצע של מדינות ה־OECD. בינואר 2022 דורגה ישראל במקום השביעי בדירוג המדינות היקרות בעולם, ובמונחי כוח קנייה יחסית לשכר הממוצע במקום ה־30. זאת לפי נומבאו, מסד נתונים גלובלי מבוסס חוכמת המונים.
בדצמבר האחרון, על פי נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, עלה מדד המחירים לצרכן ב־0.3% והביא את קצב עליות המחירים בישראל לשיא של 11 שנים, כשהאינפלציה הסתכמה ב־2.8%. עליית המחירים באה לידי ביטוי במוצרי מזון בסיסיים, שנדרשים לבריאות, כמו חלב, לחם, ביצים, בשר ודגים, ירקות ופירות, בעלייה בתשלומי החשמל ובמחיר הדלק ועוד. יוקר המחייה העולה גורר אחריו עוד ועוד משקי בית שנאנקים תחתיו.

על מה לא תוותרו?

דווקא בתקופות קשות כלכלית, לא אחת אנחנו נוטים לוותר על דברים, שבסופו של יום, חשובים לבריאותנו הפיזית והנפשית. ואל לנו לעשות זאת. צריך, ככל האפשר, להקפיד על אורח חיים נכון, הכולל תזונה מאוזנת, ספורט, ודברים, שעושים טוב לנפש, כל אחת ואחד יבחר כאן את שלו.
יש גם לשים לב למבצעים והורדות מחירים של חברות שונות בתחומים שונים, שמגיעים מהמקום של התחשבות בצרכנים.
4 צפייה בגלריה
(צילום: יח"צ לימור כרסנטי)

משק תמם: ירקות ופירות ישר הביתה במחירים מתחשבים

משק תמם, שנמצא במושב גבע כרמל הפסטורלי, למרגלות הר הכרמל, קם שנה לאחר קום המדינה. שלושה דורות עובדים בו, דורות שמאמינים בעבודת האדמה ובאהבת הארץ, ומייצרים מדי יום תוצרת פרימיום נקיה, טריה ואיכותית של פירות וירקות. המשק, שמספק תוצרת חקלאית לעסקי קולינריה בצפון, נכנס בשנה האחרונה גם לסקטור הפרטי עם שירות אונליין, שמספק את התוצרת למקומות שונים בצפון ובמרכז. האב חיים, האם יעל והבן שרון, בן 35 ואב לדור בן ה־10 חודשים, מעבירים את האג'נדה שלהם ל־40 העובדים במשק ולצרכנים. "בדיוק כמונו, משפחות רבות כמהות לתוצרת טרייה ואיכותית במחירים הוגנים. בעקבות הביקוש פתחנו את שערינו ואנחנו מביאים לקהל הרחב תוצרת מקומית טרייה מהחווה שלנו באספקה מיידית, במחירים שמתחשבים לחלוטין בבעיית יוקר המחיה".