בעקבות הדיון הסוער שלשום (ראשון) בוועדת הכלכלה של הכנסת על נזקי מלחמת איראן לתעופה האזרחית, מתריע מנכ"ל ארקיע, עוז ברלוביץ, בריאיון ל-ynet ו"ממון", כי החברות הישראליות לא ישרדו בלי סיוע ממשלתי. לדבריו, הציבור אינו מבין את גודל הפגיעה בחברות התעופה והמיתוס על רווחי עתק בתקופת מלחמת חרבות ברזל – רחוק מהמציאות, לפחות במקרה של החברות הקטנות.
עשיתם בוננזה במלחמה – למה המדינה צריכה לפצות אתכם עכשיו?
"זה פשוט לא נכון. אל על רשמה ב-2024 רווח של חצי מיליארד דולר, אבל זה בא מטיסות ליעדים קבועים כמו ניו-יורק ולונדון – שאנחנו בכלל לא טסים אליהם. אנחנו עוסקים ביעדי נופש ו-2024 לא הייתה שנה חזקה בתחום הזה. התחלנו לטוס לניו-יורק רק ב-2025, ועדיין היינו בתוך שנת מלחמה – גם בגלל מתקפת הטילים האיראנית הקודמת באוקטובר. אף אחד לא חזר לטוס באותם היקפים".
מה קרה כשהשמיים נסגרו?
"13 ביוני תפס אותנו בהפתעה, בדיוק כשנכנסנו לרבעון החזק של הקיץ, עם צבר הזמנות של 90 אלף נוסעים עד סוף החודש. ברגע אחד המדינה סגרה את השמיים – אירוע היסטורי. ביטלנו את כל הטיסות אבל לא סגרנו את החברה. העברנו את המטוסים והצוותים לשדות תעופה בחו"ל. חניית מטוסים עולה עשרות אלפי דולרים, מלונות, אש"ל – הכל עלינו. התחלנו לטוס שוב רק שבוע אחרי תחילת המלחמה ובמגבלות: במקום 60 טיסות ביום הפעלנו רק חמש. ביציאות, המטוסים היו ריקים מנוסעים. גם כשגובים מחיר כפול על כרטיס – זה לא מכסה הוצאות שוטפות. בנוסף, אנחנו מפעילים בחכירה שבעה מטוסים זרים עם צוותים, שכולם עזבו את ישראל ביום שפרצה המלחמה. אבל לפי הסכמי החכירה – אני עדיין מחויב לשלם עליהם כרגיל"
יש לכם רזרבות – תשתמשו בהן.
"הציבור לא מבין את העלויות של חברת תעופה. הוא רואה רק את העיכוב בטיסה שלו. אבל העלות האמיתית היא עצומה. הנזק של מלחמת איראן הוא עשרות מיליוני דולרים, בתקופה קריטית של קיץ. רק חברות ישראליות מחזיקות את הקווים ברגעי משבר. בלעדינו 150 אלף ישראלים היו נשארים תקועים בחו"ל. מדינה כמו שלנו, מדינת אי, לא מתקיימת בלי תעופה ישראלית".
מה אתם דורשים מהמדינה?
"שלא תגלגל עלינו את המחיר. אין היגיון להשית עלינו הוצאות של נוסעים שנתקעו בחו"ל".






