ענקית כרטיסי האשראי ויזה הודיעה כי היא מתכננת להתחיל לסווג בנפרד מכירות של כלי נשק בחנויות בארצות הברית. מדובר בניצחון גדול לתומכי הפיקוח על הנשק במדינה, שטוענים כי המהלך הזה יעזור לעקוב טוב יותר אחרי מכירות חשודות של כלי נשק, שעלולות להוביל לירי המוני, כפי שקורה בארה"ב כבר לא מעט שנים. מאסטרקארד ואמריקן אקספרס הצטרפו לוויזה כשהודיעו גם הן שהן מתכננות לבצע מהלך זהה.
כבר עכשיו ברור שההחלטה של חברות כרטיסי האשראי תעורר את זעמם של תומכי זכויות הנשק והלוביסטים, שיטענו כי סיווג מכירות נשק יסמן באופן לא הוגן אזרחים, כאשר רוב המכירות אינן מובילות לירי המוני.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
2 צפייה בגלריה
רובים תוצרת
רובים תוצרת
רובים למכירה בחנות בארה"ב
(צילום: AFP)
ההחלטה של ויזה הגיעה אחרי שארגון התקינה הבינלאומי (ISO) החליט ביום שישי האחרון לאמץ "קוד סוחרים" חדש למכירת נשק. עד אז, מכירות נשק סווגו בקטגוריה של "סחורה כללית".
"בעקבות ההחלטה של ארגון התקינה הבינלאומי לאמץ קוד חדש לקטגוריית סוחרים, ויזה תאמץ אותו תוך הבטחת ההגנה על כל המסחר החוקי בהתאם לכללים הוותיקים שלנו", נמסר מטעם החברה.
ההחלטה של ויזה, חברת תשלומי האשראי הגדולה בעולם, לצד מאסטרקארד ואמריקן אקספרס, צפויה להפעיל כעת לחץ על הבנקים כמנפיקי הכרטיסים לאמץ גם הם את התקן במחשבים שלהם, מה שיוביל ליותר פיקוח בנושא.
ההחלטה של ארגון התקינה הבינלאומי לא הגיעה משום מקום. בתקופה האחרונה הופעל עליה לחץ מסיבי מצד קרנות פנסיה ציבוריות גדולות בארה"ב, ביניהן של עובדי עיריית ניו יורק, שקראו לה לאמץ את הקוד.
יש לציין כי קודים לסיווג רכישות הן לא דבר חדש, וקיימים כמעט עבור כל סוג רכישה, מאלה שנעשות בסופרמרקט, חנויות בגדים, בתי קפה וכו'. "כשאתה קונה כרטיס טיסה או משלם עבור המצרכים שלך בסופר, לחברת כרטיסי האשראי יש קוד מיוחד עבור אותם מוצרים. זה פשוט היגיון בריא שעכשיו תהיה לנו את אותה מדיניות גם לגבי חנויות נשק ותחמושת", אמר ראש עיריית ניו יורק, אריק אדאמס, בכיר לשעבר במשטרה, שמאשים את הפצת הרובים באלימות הקטלנית שמשתוללת בעיר שלו.
2 צפייה בגלריה
ראש העיר החדש של ניו יורק אריק אדאמס
ראש העיר החדש של ניו יורק אריק אדאמס
ראש עיריית ניו יורק, אריק אדאמס
(צילום: רויטרס)

רצח של 49 אנשים באורלנדו יכול היה להימנע

מי שעוד תמך ולחץ על המהלך הוא בראד לנדר, מבקר עיריית ניו יורק, שאחראי למערכת הפנסיה של עובדי העירייה, שמחזיקה במעל 1.85 מיליון מניות בוויזה בשווי של כ-363 מיליון דולר, 1.1 מיליון מניות במאסטרקארד בשווי של כ-347 מיליון דולר ו-600 אלף מניות באמריקן אקספרס בשווי של כ-92 מיליון דולר, מכאן ניתן להבין עד כמה הלחץ מצד המשקיעים עשה את שלו על חברות האשראי.
אחת הדוגמאות הבולטות לכך שהסיווג החדש יכול למנוע תקריות ירי אלימות בעתיד, נובעת מהרצח של 49 בני אדם במועדון לילה באורלנדו ב-2016 על ידי אדם אחד, שהשתמש בכרטיס האשראי שלו קודם לכן לקנות רובים ותחמושת בשווי של יותר מ-26 אלף דולר ברכישה אחת. אם הסיווג היה פועל אז, חברות האשראי היו עולות על כך, המשטרה הייתה יכולה להתערב והרצח ההמוני יכול היה להימנע.
כאמור, בצד השני נמצאים התומכים ברכישות כלי הנשק בארה"ב, בין השאר למען הגנה עצמית. "ההחלטה ליצור קוד ספציפי היא לא יותר מאשר כניעה בפני פוליטיקאים ופעילים נגד נשק, שנכונים לשחוק את זכויותיהם של אמריקנים שומרי חוק", אמר לארס דאלסייד, דובר איגוד הרובאים הלאומי.