חמישה חודשים לאחר שמשרד התקשורת הודיע כי הגיע להסכמה עם הדואר על הפרטה של 100%, משרד האוצר, הנהלת דואר ישראל, ההסתדרות ונציגות עובדי דואר ישראל חתמו היום (ב') על הסכם הבראה בהיקף של כ-1.7 מיליארד שקל.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
במסגרת ההסכם, המדינה תבטיח לחברה מימון לפרישת 1,050 משרות (בניגוד ל-1,600, כפי שפורסם תחילה), בתמורה למכירת נכסי נדל"ן בשווי מוערך של כ-800 מיליון שקל. בנוסף, המדינה תממן פרישה של 150 משרות נוספות עליהם סיכמה החברה בשנת 2020.
1 צפייה בגלריה
תורים בסניף דואר בבני ברק עקב צמצום שעות הפעילות בימי חלוקת מענק הקורונה
תורים בסניף דואר בבני ברק עקב צמצום שעות הפעילות בימי חלוקת מענק הקורונה
תורים בסניף דואר ישראל בבני ברק
(צילום: עמית הובר)
עוד לפי ההסכם, המדינה תעמיד לחברה מסגרת הלוואה תזרימית בסך של עד 400 מיליון שקל ותאפשר לה אפשרות מימון נוספת, במידת הצורך, בסך של עד 180 מיליון שקל נוספים בתמורה למכירת נכסים נוספים למדינה.
במקביל, ארגון העובדים וההסתדרות חתמו על הסכם קיבוצי שיכלול פרישה של 650 עובדים ותיקים לפנסיה ושל 400 עובדים נוספים במסלול פיצויים. מחצית מהפורשים יסיימו את עבודתם עד סוף שנת 2022 והמחצית השנייה עד סוף שנת 2023. כמו כן, לרוכש העתידי של החברה תעמוד אופציה לפרישה של 500 עובדים נוספים בתנאים דומים.
עוד נמסר כי במסגרת ההסכם מאות דוורים יהפכו לשליחים בניסיון לתמוך במערך החבילות המתפתח אל מול הירידה בפעילות חלוקת המכתבים, כמו גם הוסכם על ביטול מכסת העובדים המינימלית שהחברה מחויבת להעסיק ויעודכן מנגנון ניוד העובדים החל מינואר 2023.
כמו כן, העובדים יהיו זכאים למענק הפרטה בשיעור של 3% מתמורת המכירה בהתאם לנוהל רשות החברות בעניין, ולאחר ההפרטה לבונוס מבוסס רווחיות של 10% מהרווח התפעולי של החברה מדי שנה.
במסגרת ההסכם צפויים גם שורה של שינויים ארגוניים ותפעוליים בדואר אשר עתידים להיכנס לתוקף בחודשים הקרובים "על מנת לאפשר לחברה לפעול בסביבה תחרותית", כך נמסר.
ברקע להסכם, חברת הדואר הפסידה 176 מיליון של במחצית הראשונה של שנת 2022 לעומת הפסד של 64 מיליון שקל בתקופה המקבילה אשתקד והפסד של 175 מיליון שקל בשנת 2021 כולה.
בנוסף, עקב הפסקת ההשקעה של המדינה בשירות החיוני, השירות של הדואר התדרדר. סיבה נוספת היא המעבר לחבילות שקיבלו משקל הולך וגדל לעומת מכתבים. מאז 2015, החברה השתפרה מבחינת שירות לצרכן, אבל דוללה בעובדים והפכה הפסדית ביותר.
במהלך הבראת הדואר שמתכנן משרד התקשורת צפויות להיות כמה הרעות לצרכנים: בין היתר, מעבר למשקיע פרטי אומר שמשלוח החבילות יתייקר. כיום משלוח וקבלת חבילות מחו"ל דרך דואר ישראל הוא הזול ביותר ונעשה לעיתים קרובות חינם בזכות אמנות דואר והסכמים. בכל העולם הדואר המדינתי הוא תמיד הזול ביותר.