מנורה מבטחים תתפעל את הביטוח הסיעודי של קופת החולים מכבי החל מ-1 בינואר - זאת לאחר שהפניקס, שעד כה תפעלה את הביטוחים הסיעודיים של קופת החולים, הודיעה השבוע שלא תחדש עמה את ההסכם.
משמעות השינוי היא שכל חברי מכבי שיש להם ביטוח סיעודי דרך הקופה יועברו אוטומטית לביטוח חדש, ללא שינוי ברצף הזכויות וללא בחינה של מצבם הרפואי וביצוע חיתום מחודש.
1 צפייה בגלריה
ד"ר ורד קלייטמן, מכבי
ד"ר ורד קלייטמן, מכבי
מכבי שירותי בריאות
(צילום: מכבי שירותי בריאות )
מנורה מנהלת את תיק הביטוחים הסיעודיים של קופות החולים לאומית ומאוחדת, שההסכמים עימן יסתיימו במהלך 2024. לאחר ההסכם עם מכבי תיק הביטוחים הסיעודיים שהיא תתפעל יכלול כ-45% משוק הביטוחים הסיעודיים (2.1 מיליון מבוטחים), בעוד הראל שמבטחת את כללית תכסה 55% מהשוק.
על ההסכם החדש בין החברות יחולו השינויים שקבעה רשות שוק ההון ונוגעים לכלל הביטוחים הסיעודיים הקבוצתיים של קופות החולים. בין היתר, יכללו שינויים אלה את צמצום התגמולים הכספיים שישולמו לחולים שיוכרו כסיעודיים לאחר ה-1 בינואר 2024. כך לדוגמה, עבור חולים שהצטרפו עד גיל 49 לביטוח, התגמול החודשי יקטן מכ-6,200 שקל ל-5,000 שקל.
ההחלטה של הפניקס לסיים את ההתקשרות עם מכבי מגיעה על רקע ההפסדים המצטברים שמאיימים לרוקן את קופות הביטוחים הסיעודיים. המשבר התפוצץ השנה כאשר הגיעה העת לחדש את החוזים שחתמו חברות הביטוח מול קופות החולים ב-2019.
באותו מועד נקבע כי חברות הביטוח ישתתפו בשיעור של 20% מהתשלומים - מהלך שהביא להפסד של מאות מיליוני שקלים לחברות הביטוח בחצי העשור האחרון. על כן לקראת חידוש החוזה הודיעו חברות הביטוח לקופות החולים כי יפסיקו לבטח את הקופות ולהשתתף איתן בתשלומים. הראל ביקשה לסיים את החוזה עם כללית והפניקס עם מכבי.
לאחר שרשות שוק ההון הודיעה על מספר שינויים רגולטוריים ובמרכזם צמצום התגמולים, וכן איפשרה לחברות הביטוח לא לשאת באחריות ביטוחית אלא להפוך למתפעלות בלבד של תיק הביטוחים, חברת הביטוח הראל וקופת החולים כללית הגיעו להסכם, שכלל גם את התייקרות הפרמיות החודשיות שמשלמים מבוטחי כללית בכ-10%.
בשונה מההסכם בין כללית להראל, ההסכם של מכבי ומנורה אינו כולל עלייה בפרמיות, מעבר לעלייה הקבועה שחלה מידי שנה עקב הצמדתן למדד.
במכבי מדווחים כי מצבה של קרן הביטוחים, שבה כ-7.5 מיליארד שקל, יציב ביחס לשאר קופות החולים, ולכן צמצום התגמולים שהוחלט על ידי רשות שוק ההון ואשר מתבצע בכלל קופות החולים אמור לשמור על יציבות הקופה לשנים הקרובות.
יצוין, כי ההסכם בין מכבי למנורה נחתם לשנה אחת, בדומה להסכם בין כללית להראל, כלומר עד לסוף 2024. בשונה מההסכמים הקודמים, שנחתמו לתקופה של 5 שנים, מטרת ההסכמים הנוכחיים היא למצוא פיתרון זמני עד שהממשלה תציג פיתרון ארוך טווח למשבר. ככל שהיא לא תעשה זאת עד לסוף השנה הבאה, חברות הביטוח עלולות להפסיק לתפעל את תיק הביטוחים הסיעודיים של קופות החולים.