בהצעת התקציב המתוקן ל-2024 שאושרה בממשלה אך עדיין טעונה את אישור הכנסת נכללה גם הצעת החוק שיזם האוצר לפיה יוגדל המס על כל מוצרי עישון ב-10%-20%, וגם יבוטל הפטור ממס על סיגריות ומוצרי עישון אחרים בחנויות הדיוטי פרי וביבוא אישי מחו"ל. אמש (ראשון) פורסמו תזכירי החוק שיאפשרו את העלאות המס, שצפויים להכניס כ-450 מיליון שקל לקופת המדינה ב-2024. הצווים פתוחים להערות הציבור עד יום ראשון.
2 צפייה בגלריה
ידיעות
ידיעות
מס הקנייה על מוצרי העישון יעלה
לפי תזכירי החוק, מוצרי העישון שמס הקנייה שלהם יעלה כוללים: טבק מעובד ולא מעובד, סיגריות, סיגרלות (סיגרים קטנים), טבק לאידוי, ומכשירים לחימום טבק. בנוסף, יבוטל כאמור הפטור הקיים ממס קנייה על הכנסת מוצרי עישון שונים לישראל על ידי ישראלים הנכנסים לישראל במעברי הגבול השונים, לרבות סיגריות, טבק וסיגריות אלקטרוניות.
בחנויות הדיוטי פרי נמכר נתח משמעותי מהסיגריות הנצרכות בישראל, הודות לפערי המחירים הגדולים לטובתן לעומת החנויות בישראל. כעת מוצע לבטל את הפטור ממסי יבוא וכן את הפטור ממע"מ, מה שיבטל את פערי המחיר ויהפוך את הרכישה בדיוטי פרי ללא אטרקטיבית. בעבר נעשו ניסיונות לבטל את המס אך הייתה התנגדות לכך.
בתוך כך, בכלכליסט דווח היום כי לראשונה מאז ההקמה ב־1988, ג'יימס ריצ'רדסון לא תנהל יותר את הדיוטי פרי בישראל. לפי הדיווח, משפחת דנוס, שייסדה את חנות הקוסמטיקה, המשקאות והטבק תחת המותג ג'יימס ריצ'רדסון בנתב"ג, מוכרת את מלוא הבעלות לקבוצת היינמן הגרמנית, והעסקה כוללת את חנויות הרשת בשני הטרמינלים בנתב"ג וכמה חנויות נוספות ובהן החנות בשדה התעופה רמון.
חשוב לציין כי המטרה במיסים אלה היא כמובן הגדלת הכנסות המדינה והקטנת הגירעון אך לצד זאת גם המלחמה בעישון שכמובו מזיק לבריאות. לפי תזכירי החוק, שיעור המעשנים בישראל בקרב בני 21 ומעלה, נכון לשנת 2020, עומד על כ-20.1%, כך על פי סקר הבריאות הלאומי בישראל-4 (INHIS-4), שנערך על ידי המרכז הלאומי לבקרת מחלות (המלב"ם), משרד הבריאות בתקופה שבין דצמבר 2018 ועד מרץ 2020. שיעור העישון בקרב גברים גבוה מהשיעור בקרב נשים - 25.6% מכלל הגברים בישראל מעשנים ו- 14.8% מכלל הנשים בישראל מעשנות. בהשוואה בינלאומית, שיעור העישון בקרב גברים בישראל שעומד על 25.6% גבוה מהממוצע העולמי שעומד על 22.5% הכולל במדינות האיחוד האירופי. שיעור העישון בקרב נשים בישראל שעומד על 14.8% גבוה גם הוא מהממוצע במדינות האיחוד האירופי שעומד על 13.9%.
"מעבר לכך ששיעור העישון בישראל גבוה מהממוצע העולמי, קצב הירידה בשיעורי העישון נמוך באופן משמעותי מהקיים במדינות ה-OECD. לעומת ירידה ממוצעת של 4.4 נקודות האחוז בשיעור המעשנים במדינות ה-OECD בין השנים 2011 ל-2021, בישראל הייתה ירידה רק של 1.8 נקודות אחוז, וזה ללא התייחסות לגידול בשיעור המעשנים בשנת 2023 לאור מלחמת חרבות ברזל".