טכנאי מקצועי אמור לבצע אתכם תשאול טלפוני זריז, ולמנוע הגעה מיותרת שלו, אם הוא יכול לפתור את הבעיה טלפונית. ואולם, לא כולם כאלה. כדי שלא תבזבזו סתם כסף, הנה הבדיקות המקדימות והשאלות שאתם יכולים פשוט לשאול את עצמכם.
בכתבה הקודמת, הרחבנו על תקלות שקשורות לכיבוי והפעלה, לרעשים חריגים ולריחות לא נעימים. בכתבה זו, נתייחס לשאר התופעות הנפוצות, שלא בהכרח מעידות על תקלה במזגן.
4 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)

המזגן לא מקרר מספיק?

לעתים, יש לנו תחושה שהמזגן לא מקרר מספיק את החלל כמו בעבר. זה לא בהכרח מעיד על תקלה בו, ויש כמה דברים שכדאי שתבדקו לפני.
ראשית, וכמה שזה נשמע בסיסי, בדקו האם המזגן מכוון על הטמפרטורה הנכונה ועל מצב ההפעלה הרצוי. תתפלאו כמה אנשים מסרבים להתיידד עם הסימונים על השלט וללמוד אותם אחת ולתמיד. ואז, כשהם בטעות לוחצים על מעבר למצב "אוורור" (אייקון של מאוורר) או למצב "חימום" (אייקון של מאוורר), הם חושבים שיש תקלה, גם אם הם מורידים את הטמפרטורה למעלה נמוכה במיוחד.
כמו כן, אם אתם מעבירים את המזגן לעוצמה חלשה מדי של אוורור (ישנן כ-3 דרגות עוצמה שונות), בימים חמים במיוחד, בשעות שבהן השמש מכה בחלון של אותה הדירה, תרגישו שהחדר עדיין לא מספיק ממוזג.
עוד דברים שיכולים להשפיע על תפוקת המזגן, ולגרום לכם לחשוד שיש תקלה הם מצבים בהם פתחי היציאה או הכניסה של האוויר חסומים (בין אם בשל צמחיה, התקנה צמודה מדי לתקרה או מצב שבו הפילטרים סתומים מלכלוך ואבק). כמו כן, אם החלונות והדלתות פתוחים, או אם יש בקרבת מקום מכשיר חשמלי שפולט חום (מדיח, מכונת כביסה, מייבש כביסה או תנור), זה בהחלט ישפיע על תפוקת המזגן.
4 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)

המזגן לא מגיב לשלט? יכולות להיות לכך כמה סיבות

ראשית, סוללות ריקות או חלשות או תקלה בשלט עצמו, יכולות בהחלט להיות הסיבה. במצב כזה, זול יותר לקנות שלט אוניברסלי בסכום נמוך יחסית (כ-100 שקל), במקום למהר להזמין טכנאי.
שנית, לעתים החיישן שעל היחידה הפנימית פשוט מלוכלך, ולכן הוא לא קולט את הפקודות מהשלט. ניקוי קל יכול לפתור את הבעיה לעתים.
שלישית, לעתים יש הפרעות אלקטרוניות שמשבשות את פעולת השלט הרחוק. שווה לכבות את המזגן ולבדוק האם ניתוק וחיבור מחדש שלו לחשמל יפתור את בעיית התקשורת הזו.

דליפת מים מהמזגן: מהיחידה החיצונית או הפנימית?

דליפת מים מהיחידה החיצונית: לרוב, לא תעיד על תקלה. כשהמזגן מכוון למצב קירור, הרי שצנרת הקרר והחיבורים שלה מתקררים, והגז הופך לנוזל.
4 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)
כך גם כשהמזגן מכוון למצב של הפשרה אוטומטית, דבר הגורם לקרח להפשיר ולמים לזרום החוצה. אם המזגן על מצב חימום (בחורף), הרי שהמים שמצטברים במחליף החום, בהחלט יכולים לטפטף.
דליפת מים מהיחידה הפנימית: זה קורה בעיקר כשהמזגן פועל למשך זמן רב, ברציפות ובמצב שבו הלחות בחדר אותו אתם ממזגים גבוהה במיוחד (בחודשים החמים, ולרוב בקרבת מישור החוף).
כמו כן, אם חלון או דלת פתוחים תוך כדי, לעתים בשל הפרשי הטמפרטורה הגבוהים, המזגן יטפטף. במצב זה, ליד פתח יציאת האוויר (המכונה 'גריל') תראו טיפות מים.
סיבה נוספת: מי העיבוי גולשים מתוך מגש הניקוז. עוד סיבה שקשורה להתקנה: במצב שצינור הניקוז של היחידה הפנימית אינו מחובר כהלכה (החיבור רופף), מים ימצאו את דרכם אל תוך הבית שלכם.
4 צפייה בגלריה
(צילוםף shutterstock)

נפלט ערפל מתוך המזגן

התופעה: לרוב, זה יקרה במקרים שבהם הטמפרטורה בחלל הממוזג ואחוזי הלחות שבו מאוד גבוהים. ברגע שהיחידה הפנימית מתקררת במהירות גבוהה יחסית. לאחר זמן מה שהמזגן יהיה דלוק, הטמפרטורה ואחוזי הלחות בחלל החדר ממילא ירדו, ואז הערפל ייעלם.
מה עושים: אין מה לעשות כדי למנוע את התופעה הזו. ואולם, בכדי להקל על עבודת המיזוג, שווה להגיף את התריסים או את הווילונות בשעות החמות במיוחד, בהן השמש מכה בחלון.
כדאי לשמור על פתחים סגורים, ולא להוריד את הטמפרטורה יותר מדי. זה לא באמת מקרר את החדר יותר, אלא רק מונע מהמזגן להיכנס למצב של השהיה לעתים תכופות.
מבחינתכם, זה לא באמת משנה את חווית המגורים, אך מעלה משמעותית את הסכום שתשלמו לחברת החשמל. כל מעלה מתחת ל-25 מעלות היא משמעותית.
לכן, התחילו עם 25 מעלות, ואם זה לא מספיק בכל פעם הורידו רק מעלה אחת. אין סיבה להשתמש במזגן בקביעות כשהוא על 17-18 מעלות.

לא יוצא אוויר מהיחידה הפנימית? המתינו כמה דקות

תופעה זו יכולה להימשך בין 3 ל-10 דקות. לכן, אל תמהרו להכריז על תקלה במזגן, אלא פשוט המתינו. ראשית, אם העברתם את המזגן למצב הפעלה המכונה "ייבוש" (סמל של טיפה, באופן אירוני), הרי שלעתים המאוורר ייעצר לעתים. זאת, בכדי למנוע אידוי חוזר של מי העיבוי.
אמנם כעת אנו בקיץ, אך דעו כי תופעה זו קורית בעיקר בחורף, כשהמזגן מכוון למצב חימום. במצב זה, כשהטמפרטורות בחוץ נמוכות במיוחד, המאוורר יפסיק להסתובב בכדי למנוע מצב של זרימת אוויר קר. משך ההשהיה שלו תהיה דקות ספורות.
בנוסף, אם הטמפרטורה בחוץ נמוכה יחסית, אך הלחות גבוהה, נוצר מצב שבו מחליף החום ביחידה החיצונית 'קופא'.
ואז, בכדי שתתבצע פעולת הפשרה, המאוורר של היחידה הפנימית מפסיק לפעול, ואז נוצרים אדים או נפלטים מים. פעולה זו נמשכת לא יותר מ-10 דקות, וכאמור אינה מעידה על תקלה.
פורסם לראשונה: 16:47, 16.07.21