שוק העבודה מתחיל להתאושש. מנתונים שפרסם הבוקר (ראשון) שירות התעסוקה עולה כי לאחר כחודשיים וחצי מראשית המלחמה, מספר החוזרים לעבודה הולך וגדל, באופן רציף וגובר. התחזית היא שהחל מפרוץ המלחמה ועד מחר, יומה האחרון של שנת 2023, צפויים לחזור לשוק העבודה כ-83.5 אלף ישראלים.
מנתוני שירות התעסוקה עולה כי בעוד שמספר החוזרים לעבודה באוקטובר עמד על כ-15,600 בסך הכל, הרי שבנובמבר הוא עלה ל-32,500 ובמחצית חודש דצמבר בלבד, עד 15.12, הוא עמד על 17,300, כאשר לפי התחזיות הצפי הוא ל-18 אלף חוזרים לעבודה נוספים עד לסוף החודש - כ-35 אלף בכל דצמבר.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
1 צפייה בגלריה
לשכת התעסוקה בחולון
לשכת התעסוקה בחולון
לשכת התעסוקה בחולון
(צילום: קובי קואנקס)
אף שמספרם הגבוה של החוזרים לעבודה בנובמבר ובדצמבר מושפע גם ממספרם הגבוה של הנרשמים כדורשי עבודה בחודשים אלו, בשירות התעסוקה מציינים כי את היקף ההתאוששות של שוק העבודה בחודשים אלו ניתן לראות בשיעור שמהווים החוזרים לעבודה מסך הרשומים כדורשי עבודה.
בחודש נובמבר היו 32,500 שנרשמו מאז 7.10 ושבו לעבודה בנובמבר כ-9.8% מסך כ-332 אלף דורשי עבודה שהיו רשומים בסך הכל בחודש זה. זאת, בהשוואה לחודש אוקטובר, אז היוו החוזרים לעבודה כ-6.7% מסך כ-226,500 הרשומים. מדובר בגידול של כמעט 50% בשיעור שהיוו החוזרים לעבודה מסך הרשומים כדורשי עבודה. מדובר גם בהיקף הגבוה גם מזה שנרשם בספטמבר, קודם לפרוץ המלחמה, אז עמד שיעור החוזרים לעבודה מסך דורשי העבודה על 8.8%. וזאת בספטמבר, כאמור, שנחשב מידי שנה לחודש חזרתם לעבודה של מפוטרי הקיץ.
בניגוד לספטמבר, שבו גברים חזרו לעבודה בקצב מהיר יותר מאשר נשים, את שלושת החודשים שמאז פרוץ המלחמה ניתן לחלק לשתי תקופות – חודש אוקטובר, בו משך הזמן עד לחזרה לעבודה היה נמוך אצל נשים משל גברים ולחודשים נובמבר ודצמבר בהם נרשמו נתונים די זהים וגברים ונשים חוזרים לעבודה בקצב די דומה, אף כי בנובמבר נשים חזרו כבר מהר יותר לעבודה.
יתכן והעובדה שנשים חזרו בקצב מהיר יותר מאשר גברים בנובמבר מספקת אינדיקציה נוספת למגמת ההתאוששות של שוק העבודה, כי באוקטובר היו אלה הנשים שנפלטו בהיקפים גדולים יותר ממעגל העבודה - כאשר רבים מבני הזוג שלהם גוייסו למילואים - ובנובמבר חזרו לעבודה בצורה משמעותית מאשר גברים.
בחינה השוואתית של קצב החזרה לעבודה לפי מגזר, מגדר ומחוז גיאוגרפי מלמדת כי סיכויי החזרה לעבודה הגבוהים ביותר שנצפו מאז פרוץ המלחמה היו במגזר החרדי. אולם, בשירות התעסוקה גורסים כי נתונים אלו באו על רקע המשך החזרה לעבודה מפיטורי הקיץ האופייניים יותר לחברה החרדית. כלומר, המדובר היה בדורשי עבודה שנרשמו קודם לפרוץ המלחמה. משכך, סיכויי החזרה לעבודה היותר גבוהים נרשמו בקרב נשים בכלל, מכלל המגזרים והמחוזות, וכן במחוז צפון, שרון ועמקים ובמהלך נובמבר גם בחברה הערבית.
ככלל, נרשמו חזרות לעבודה בכל משלחי היד, אולם סימני ההתאוששות המשמעותיים יותר נרשמו במשלחי היד מטפלים אישיים, עובדי מכירות, בעלי משלח יד נלווה בתחומי החברה והמשפט ובקרב פקידים כלליים. יצוין שבעת המלחמה, לפי דיווחי משרדי הממשלה, בתלומי הבנייה, התיירות והבידור קיים משבר קשה במיוחד.
רמי גראור, מנכ"ל שירות התעסוקה: "מוקדם לומר שהמשבר התעסוקתי מאחורינו, אך נתוני שירות התעסוקה מעידים על חוסנו של המשק הישראלי ועל מסוגלותו להתמודד עם משברים. נתונים אלו, כך נדמה, מספקים סימנים ראשונים להתאוששות שוק העבודה ממשבר התעסוקה שפרץ מאז ה- 7.10. אני תקווה כי כ- 85 אלף החזרות לעבודה שצפויות עד לסוף דצמבר, הן תחילת היציאה מהמשבר התעסוקתי. לדורשי העבודה שיישארו יש לנו תוכנית סיוע מיוחדת, אותה נפרסם בקרוב".