ועדת השרים לענייני חקיקה אישרה אתמול (ראשון) הצעת חוק שמציעה להקטין משמעותית את הצמדת מחיר הדירה למדד תשומות הבנייה. מדובר במהלך שתכליתו הפחתה משמעותית בהיקף התשלום הנוסף שיחול על רוכשי דירות חדשות בעקבות הצמדת מחיר הדירה למדד תשומות הבנייה. נכון להיום, מדד תשומות הבנייה מתייחס למחיר הסופי והכולל של הדירה הנרכשת מקבלן , וככל שמדד תשומות הבנייה עולה - הסכום הופך למשמעותי יותר.
הצעת החוק הפרטית שהוגשה אתמול, ועברה את ועדת השרים לחקיקה, מציעה לקבוע כי ההצמדה למדד תקובע רק על חלק ממחיר הדירה - החלק שכולל את עלות הבנייה בלבד, ללא מרכיבים כמו עלות הקרקע, רווח יזמי, מיסוי ועוד, שחלים על היזם ונכנסים למחיר הדירה הסופי.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
3 צפייה בגלריה
אתר בנייה
אתר בנייה
(צילום: shutterstock)
הצעת החוק הוגשה על ידי יו"ר ועדת הכספים, ח"כ אלכס קושניר (ישראל ביתנו), והיא זוכה לתמיכה רחבה. במשרד הבינוי והשיכון מדגישים כי השר תומך במהלך ולהצעת החוק הפרטית תתווסף בקרוב הצעת חוק ממשלתית שתלווה אותה בוועדת הכספים. נציין כי לצורך הפרדת מחיר הבנייה משאר המרכיבים, נוקבת הצעת החוק הנוכחית סכום שעומד על 5,550 שקל, שיוכפל בשטח הדירה, כפי שנקוב בחוק המכר. הסכום שיתקבל יהיה זה שיוצמד למדד תשומות הבנייה בעבור הרוכש.
אם ניקח דוגמה של דירת 100 מ"ר, מדובר ב-555,000 אלף שקל שיושפעו מהמדד, בעוד שאר מחיר הדירה לא יוצמד. משמעות הצעד, אם יתקדם ויעבור את כל מכשלות החקיקה, הוא חיסכון משמעותי לרוכשי הדירות וגם ודאות גבוהה יותר במחיר הנוסף אותו ישלמו הרוכשים לאחר שחתמו על החוזה. נציין כי נכון להיום המצב הקיים מעלה בעיה נוספת בפני רוכשי הדירות – העובדה שמדד תשומות הבנייה עולה ומוצמד למחיר הדירה המלא - יוצר פער שיכול להגיע גם למאות אלפי שקלים, אך הוא תמיד חייב להגיע מההון העצמי של הרוכשים ולא מהמשכנתא, כי לא ניתן לצפות מראש מה תהיה התוספת. מסיבה זו, השינוי האמור יקל עם הרוכשים גם בכל הקשור לנושא זה.
"אני שמח לבשר שהיום התקדמנו בצעד נוסף וחשוב לקראת הוזלת מחירי הדיור בישראל, והקלה על הזוגות הצעירים", אמר ח"כ קושניר עם אישור הצעת החוק בוועדת השרים לענייני חקיקה אתמול. "היום, כאשר קונים דירה מקבלן ופורסים את העסקה לתשלומים, החלק שלא שולם במעמד הרכישה מוצמד אוטומטית למדד תשומות הבנייה. המשמעות היא שגם מרכיב הקרקע וגם מרכיב עלות הבנייה מושפעים מהמדד. אין לכך שום סיבה מכיוון שגם עבור הקבלן ההתייקרות הפוטנציאלית באה לידי ביטוי רק במרכיבי הבנייה, ולא במרכיבי הקרקע".
3 צפייה בגלריה
יו"ר ועדת הכספים, אלכס קושניר
יו"ר ועדת הכספים, אלכס קושניר
ח"כ אלכס קושניר
(צילום: נועם מושקוביץ - דוברות הכנסת)
שר הבינוי והשיכון, זאב אלקין התייחס להצעת החוק ואמר: "הצעה לתיקון חוק המכר תשנה את שיטת ההצמדה של מחיר הדירה ותחסוך עשרות אלפי שקלים לזוגות צעירים שרוכשים את הדירות. היא תהיה ברורה ושקופה יותר".
נציין כי בין השינויים שהצעת החוק הממשלתית צפויה לכלול נמצא שווי הבנייה למ"ר. בהצעת החוק הנוכחית עומד החישוב על 5,550 שקל למ"ר, אולם גורמים הבקיאים בנושא מסבירים כי הוא צפוי להשתנות. במקביל, ייתכן שסכום זה יהיה שונה מאזור גיאוגרפי אחד לאחר.
אביעד פרידמן, מנכ"ל משרד הבינוי והשיכון התייחס לנושא היום ואמר: "אין הצדקה להצמדה הזו, וגם אין הצדקה שאנשים לא יודעים מראש כמה תעלה הדירה שלהם. אנחנו נעמיד הצעת חוק ממשלתית וניכנס לדיונים בנושא עם הגורמים הרלוונטיים. אני יודע שהקבלנים לא אוהבים את ההצעה הזו ואנחנו נדבר גם איתם. אנחנו רוצים לשפר את מצב הרוכשים".
3 צפייה בגלריה
נשיא התאחדות הקבלנים בוני הארץ ראול סרוגו כנס הקבלנים 2021
נשיא התאחדות הקבלנים בוני הארץ ראול סרוגו כנס הקבלנים 2021
נשיא התאחדות הקבלנים בוני הארץ, ראול סרוגו
(צילום: יח"צ)
כאמור, המהלך לא אהוד על הקבלנים. נשיא התאחדות הקבלנים בוני הארץ, ראול סרוגו, אמר כי "ההחלטה האומללה הזו נתקבלה בצעד שאמור לסייע לרוכשי דירות, אבל יפגע בהם מיידית. ההצמדה במקורה נועדה לאפשר ליזמים וקבלנים להתמודד עם טירוף מחירי הקרקע שכפתה המדינה על ענף הבנייה והציבור כולו, לאור אזלת ידה בכל הקשור בתכנון והוצאה לפועל של שיווק השטחים לבנייה. רשות מקרקעי ישראל מספסרת בקרקע על גבם של רוכשי הדירות, וכעת גם מונעת ממי שבונים עבור הציבור הישראלי את ביתו מלהגן על עצמו. הקבלן והיזם ממשיכים להתמודד עם הכאוס בשוק הקרקעות, ונאלצים לגדר את הסיכון שלהם בהצמדת מחיר הדירה לעלייה הזו. שוב הציבור ישלם יותר בגלל החלטת הרגולטור שאמור לעמוד לצידו. מדובר בהתערבות בוטה של המדינה בחוזים פרטיים שתוצאתה להערכתנו תהיה המשך השתוללות המחירים בשוק הדיור".
הצעת החוק צפויה לעלות לאישור הממשלה ביום רביעי, והשלב הבא יהיה דיון בוועדת הכספים והכנה לקריאות השונות.