אדידס דיווחה אתמול (ד') על ההפסד השנתי הראשון שלה מזה יותר מ-30 שנים, בגובה 58 מיליון אירו (63 מיליון דולר). ענקית ביגוד הספורט הגרמנית אף הזהירה מירידה נוספת במכירות בצפון אמריקה בשל רמות המלאי הגבוהות אצל הקמעונאיות.
בחברה מתמודדים עם קשיים מאז הודיעו באוקטובר 2022 על ניתוק הקשרים עם קניה ווסט בעקבות דבריו האנטישמיים, ונאלצו להפסיק את מכירות מותג Yeezy המצליח שלו. "אף שזה לא היה מספיק טוב, 2023 הסתיימה בצורה טובה יותר מכפי שצפיתי בתחילת השנה", אמר המנכ"ל ביורן גולדן.
2 צפייה בגלריה
חנות של אדידס
חנות של אדידס
חנות של אדידס
(צילום: Shutterstock)
המנכ"ל יזם בשנה האחרונה את מכירת של המלאי שנשאר מהקולקציה, ולפי הדיווח, ההכנסות מהמכירות הללו עמדו על 750 מיליון אירו, שהסתכמו ברווח של 300 מיליון אירו. באדידס הקצו 150 מיליון אירו לתרומות לארגוני צדקה הנלחמים באנטישמיות וגזענות, כמו הליגה נגד השמצה, ממכירות הנעליים של ווסט.
בשנה שעברה דו"ח האנטישמיות של מרכז שמעון ויזנטל הכתיר את ווסט בראש "מחוללי האנטישמיות של 2022" ואמר כי "מה שהוא עולל לעם היהודי יישאר איתנו ויאיים עלינו עוד שנים רבות". ווסט פרסם לאחר מכן התנצלות בעברית בפני הקהילה היהודית: "אני מתנצל בכנות על כל התפרצות לא מתוכננת שנגמרה על ידי, מילותיי, או פעולותיי", כתב. "לא התכוונתי לפגוע או להוריד מהכבוד, ואני מתחרט מאוד על כל הכאב שגרמתי. אני מחויב ללמוד מהחוויה הזו. סליחתכם חשובה לי ואני מחוייב לתיקון ולקידום אחדות".
2 צפייה בגלריה
קניה ווסט
קניה ווסט
קניה ווסט
(צילום: AP)
המכירות בצפון אמריקה נפלו בשנה שעברה ב-16% לעומת שנה קודם לכן, וההערכה באדידס היא שגם השנה האיזור ימשיך להיות נקודת החולשה של החברה. התחזית היא לירידה של 5% במכירות שם. הסיבות העיקריות לכך הן ביקוש נמוך יותר ומלאי עודף בחנויות בארה"ב. לעומת זאת, בסין דיווחו בחברה על עלייה של 8% במכירות, והתחזית היא לצמיחה בשיעור דו ספרתי השנה.
"לכל המותגים האירופים קשה להתחרות בארה"ב במותגים האמריקניים", אמר גולדן. הוא הוסיף כי החברה צריכה להשקיע יותר בענפי ספורט כמו בייסבול וכדורסל כדי לבסס את המוניטין שלה בקרב הצרכנים האמריקנים.
באדידס ציינו גם עיכובים במשלוחים של בין שבועיים לשלושה שבועות בעקבות המשבר בים האדום. סמנכ"ל הכספים הארם אוהלמאייר אמר כי אם השיבושים ימשיכו תהיה לכך השפעה על ההון החוזר (working capital).על אף הקשיים, התחזית בחברה היא לצמיחה של 10% במחצית השנייה של השנה.