ניצחון משפטי ליעל (שם בדוי), אישה טרנסית, שאת תביעתה נגד חברת הביטוח שסירבה לשלם לה עבור ימי אשפוז ואובדן כושר עבודה בעקבות טיפולים להתאמה מגדרית שעברה, פרסמנו לפני כשנה. בית משפט השלום באשדוד אישר הסדר פשרה בין הצדדים לפיו חברת הביטוח, שהיא בין הגדולות בארץ, תשלם ליעל את דמי הביטוח על הטיפולים. בהתאם להסדר, חל איסור על התובעת לנקוב בשם חברת הביטוח או בסכום תקבולי הביטוח שהתקבלו בסיום ההליך.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
יעל עברה ניתוח להתאמה מגדרית באישור של משרד הבריאות ובמסגרת סל הבריאות, אך להפתעתה, למרות שבפוליסת ביטוח הבריאות שלה, קיימת זכאות לתשלום עבור ימי אשפוז ואובדן כושר עבודה, בחברה סרבו לשלם את דמי הביטוח בטענה שאין מדובר במצב רפואי המחייב ניתוח וכי הניתוח לא מבוצע לצורך טיפול או בעיה רפואית.
1 צפייה בגלריה
יעל
יעל
יעל. תקבל גם פיצוי על עוגמת נפש
"אני באמת מקווה שאנשים נוספים, במיוחד אלו שנמצאים בתהליכים כל כך רגישים, לא יתקלו עוד במקרים כאלו", ספרה לנו יעל היום. "הרגע שבו סיפרו לי שזה הסתיים היה מאוד משמח ומרגש עבורי. אני שמחה שבסופו של דבר החברה כן הסכימה, ושאפה להגיע להסכם פשרה ולהבין את המצב, למרות הקשיים שעלו מולם לאחר הניתוח".
בעזרת התוכנית לסיוע משפטי לאנשים על הקשת הטרנסית של האגודה למען הלהט"ב ומשרד עו"ד קלעי רוזן ושות', הגישה יעל תביעה נגד חברת הביטוח. כתב התביעה הוגש בליווי שתי חוות דעת של פסיכיאטריים מובילים בתחום לפיהן מניעת טיפול נאות, לרבות ניתוחי, למי שסובל מדיספוריה מגדרית נועד כדי למנוע פגיעות שונות ויש לאפשר לאדם טרנסג'נדר לחיות בזהות המגדרית הנחווית לו. התביעה הסתיימה כאמור בפשרה במסגרתה שילמה לה חברת הביטוח עבור ימי אשפוז ואובדן כושר עבודה בגין טיפולים להתאמה מגדרית ואף פיצתה אותה על עוגמת הנפש.
"חברות הביטוח דוחות תביעות של קהילת הטרנסג'דרים כעניין שבשגרה, ושוב ושוב נדרשת התערבות של עורכי דין על מנת להביא לתשלום תקבולי הביטוח", מסבירה עו"ד תורן היבלר שייצגה את יעל. "במסגרת תוכנית למתן סיוע משפטי המוגש לקהילה הטרנסג'דרית במשרדינו ובשיתוף אגודת הלהט"ב הגיעו מקרים נוספים בהם חברות ביטוח פעלו בדיוק כפי שהיה בתביעה זו, בשיטת 'מצליח' ומתוך ידיעה שרבים ורבות בקהילה זו יתקשו להגיש תביעות לבית המשפט. יחד עם זאת, חשוב לציין כי תובע שיצליח להוכיח את הפלייתו, יהיה זכאי לפיצוי של עשרות אלפי שקלים בנוסף לתקבולי הביטוח. אנחנו מקוות שעקבות ההליך כאן, והליכים דומים, פרקטיקה פסולה זו תיפסק כעת".
מנכ"ל האגודה למען הלהט"ב, רן שלהבי, הוסיף: "לאפליה הפסולה של חברות הביטוח נגד הקשת הטרנסית צריך לשים סוף. מדובר במסר לכל חברות הביטוח - האפליה לא משתלמת כי ניאבק בנחישות ונילחם על הזכויות שלנו. בלתי מתקבל על הדעת שאנשים שזכאים לקבל את הזכויות הבסיסיות שלהם יופלו פעם אחר פעם, רק בגלל שחברת הביטוח מנסה למקסם את הרווחים שלה. אני קורא לכל חבר וחברת קהילה שהופלו לפנות למערך הסיוע שלנו כדי לקבל מידע על הזכויות שמגיעות לכם ולכן וליווי וסיוע משפטי".