ועדת העבודה והרווחה אישרה היום (ב') את התקנות החדשות, המרחיבות את הזכאים לפטור מעמידה בתור במקומות ציבוריים. זכאות לפטור מתור מאפשרת לאנשים עם מוגבלות פיזית או נפשית לקבל שירותים ציבוריים ללא עמידה בתור, בין היתר במשרדים ממשלתיים, עיריות, רשויות מקומיות וקופות חולים. בשנים האחרונות התנהל מאבק על הרחבת הזכאים כדי לסייע לאוכלוסיות המתקשות לקבל שירותים המצריכים עמידה בתורים.
רשימת הזכאים תכלול לראשונה גם אדם עם מוגבלות נפשית, שכלית או אוטיזם, עיוור, ניצול שואה, נפגע פעולות איבה, מקבל גמלת סיעוד, ניידות וילד נכה. במקביל נקבע כי רף הזכאות לפטור יירד מ-50% ל-40% נכות נפשית, שכלית או אוטיזם. בכך עלה מספר הזכאים לכ-480 אלף.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו

1 צפייה בגלריה
הביטוח לאומי סניף פתח תקווה
הביטוח לאומי סניף פתח תקווה
תור בסניף ביטוח לאומי
(צילום: יריב כץ)
על פי ההחלטה, מי שיקבל פטור מתור הוא כל ילד הנושא תו נכה, כל אדם המקבל קצבת שר״ם או הטבת ניידות, כל אדם הנזקק למלווה לטיפול רפואי עפ"י תקנות בטל״א, כל אדם שנקבעו לו 100% נכות רפואי מיוחד. בנוסף, מי שיהיה זכאי לפטור מתשלום עבור מלווה: ילד הנושא תעודת נכה מגיל 8, בוגר המקבל קצבת שר"ם, כל אדם הנזקק למלווה לטפול רפואי עפ"י בטל"א, אדם שנקבעו לו 100% אחוזי נכות רפואי מיוחד.
לדברי רו"ח אהוד רצאבי, יו"ר עמותת איל"ן: "מאות אלפי ילדים ובוגרים עם מוגבלויות פיזיות שנמנעו לצאת מהבית מחשש לעמוד בתורים, דווקא בימים קריטיים אלה של תורים ארוכים לבדיקות קורונה, קיבלו את המגיע להם".
יו"ר הוועדה, אפרת רייטן-מרום (העבודה) אמרה כי "נעשו ניסיונות רבים בעבר לאזן בין הרצון להרחיב את הפטור מתור לאנשים עם מוגבלויות לבין צרכי הציבור הרחב. ואחרי מבוי סתום של שנים הצלחנו לפתור את הסבך, ולהביא לפי שלושה זכאים, הרחבה משמעותית מאוד ודרמטית. ההצעה כיום היא מאוזנת ומכניסה עוד כ-300 אלף איש, בנוסף ל-160 אלף איש שהיו בתקנות הקודמות. השינוי עלול לעורר קשיים במרחב הציבורי, ועלינו להיזהר לפעול ברגישות – תוך איסוף נתונים על היישום בשטח".