רשם הקבלנים במשרד הבינוי והשיכון, עמית גריידי, השהה לאחרונה את רישיונו בפועל של ח"כ ניסים ואטורי למשך 3 שנים והטיל עליו קנס בסך 41,816 שקל, בכובעו כקבלן בנייה רשום, כך עולה ממסמך החלטות רשם הקבלנים שפורסם בשבוע שעבר. בתזכורת לקובלנה ששלחו היום (ד') לוועדת האתיקה של הכנסת ארגון קו לעובד, הקבוצה למאבק בתאונות בניין ותעשייה וארגון העובדים מען, ביקשו הארגונים מהוועדה לחקור את הנושא "ולשקול מתן המלצה על השעיית כהונתו של חבר הכנסת מתפקידו כסגן יו"ר ועדת הכנסת".
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
על המכתב, שנשלח ליו"ר ועדת האתיקה, ח"כ ינון אזולאי, חתומות עו"ד דיאנה בארון, מנהלת מדיניות ציבורית ומחקר בקו לעובד; ד"ר הדס תגרי, מנהלת הקבוצה למאבק בתאונות בניין ותעשייה; ועו"ד איה ברטנשטין מארגון העובדים מען. הקובלנה המקורית נשלחה במרץ אשתקד, לאחר שרשם הקבלנים הוציא צו הפסקת עבודה לפרויקט תמ"א 38 בתל אביב, לאחר שהתעוררו חשדות שהפרויקט נבנה ללא רישיון ותוך שימוש לא חוקי ברישיונו של ח"כ ואטורי.
1 צפייה בגלריה
ניסים ואטורי
ניסים ואטורי
ניסים ואטורי
(צילום: אבי חי)
הפרשה נחשפה בחדשות 12, ובמסגרתה התברר כי מחוץ לפרויקט התחדשות עירונית ברחוב בזל התנוסס שמו של ח"כ ואטורי על שלט, בצירוף מספר הרישיון שלו וכתובתו, בעוד שנציג החברה שביצעה את העבודות במקום עדכן כי לצורך הפרויקט הוא "שכר" את רישיון הקבלן מחבר הכנסת תמורת תשלום, מכיוון שאין בידו רישיון מתאים. בעקבות החשדות בנושא, מספר ימים לאחר מכן, כאמור, הוציא רשם הקבלנים צו הפסקת עבודה לפרויקט ופתח בחקירה.
מהמכתב שנשלח היום עולה כי על פי הפרסום בפנקס הקבלנים, הרשם מצא שח"כ ואטורי, בכובעו כקבלן בנייה רשום, ביצע הפרה של הוראה 2 לתקנות רישום קבלנים לעבודות הנדסה בנאיות בגין הסבת עבודות בניגוד לדין. עקב זאת, הורה על התליית רישיונו בפועל למשך 3 שנים ועל תשלום הקנס. בארון, תגרי וברטנשטין כתבו כי "מאחר שעם סיום החקירה בעניינו של ח"כ ואטורי נמצא כי אכן בוצעה על ידו עבירת עוון, עקב הפרה של הוראות הדין, וביצוע עבודות בנייה שלא על פי תנאי הרישיון שקבע רשם הקבלנים, הרשם בחר להטיל על חבר הכנסת סנקציה חמורה אשר מעידה על חומרת העבירה אשר בוצעה".
עוד נכתב כי "אקלים הבטיחות בענף הבנייה ממשיך להיות בשפל חסר תקדים, ורק בשנת 2023 נהרגו 48 עובדים בתאונות עבודה קטלניות בענף, גידול של 33% בהשוואה לשנה שקדמה לכך, למרות המלחמה ברבעון האחרון לשנה זו, אשר אילצה קבלנים רבים לסגור את אתריהם. כפי שציינו בקובלנה, רבות מהתאונות מתרחשות באתרי בנייה לא מוסדרים שהעבודות בהן לא מדווחות למינהל הבטיחות, וגם היום אנו רואים שעבודה בלתי מוסדרת ובלתי מקצועית מהווה סכנת חיים של ממש גם לעובדים, וגם לציבור ולמתגוררים במבנה בתום הבנייה".
לדבריהן, "החלטת רשם הקבלנים מחזקת לעמדתנו את הדאגות שהעלינו בקובלנה, שהשכרת הרישיון לגורמים לא מורשים תמורת בצע כסף מהווה לא רק הפרה קשה של החוק ושל עקרונות יושר ומוסר, אלא מעמידה את העובדים ואת הציבור בכללותו בסכנה ברורה לחייהם. מדובר בהתנהלות אשר פוגעת באמון הציבור ואינה הולמת את מעמדו של חבר כנסת ובעיקר של סגן יו"ר הכנסת".