באילו ערים חיפשו הישראלים בשנה החולפת דירות למכירה, מיהי שיאנית החיפושים ואיזה יישוב נכנס לראשונה לרשימת חמש הערים המובילות? בדיקה שערך אתר יד2 מעלה כי בשנת 2022 העיר באר שבע דחקה את פתח תקווה מהחמישייה הראשונה, והתברגה במקום הרביעי בדירוג הערים שבהן חיפשו הכי הרבה דירות למכירה (עם כ-415 אלף חיפושים לדירות). לשם השוואה, בדירוג של שנת 2021 תפסה באר שבע את המקום השישי עם כ-395 אלף חיפושים.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו והאזינו לתוכנית כסף חדש ב-ynet radio
על פי נתוני יד2, הערים שנחשבות שיאניות החיפושים של דירות למכירה בשנת 2022 היו תל אביב, שמשכה 740 אלף חיפושים; אחריה חיפה עם 595 אלף חיפושים; ירושלים עם 444 אלף חיפושים אחר דירות למכירה; באר שבע, כאמור, במקום הרביעי; ואחריה ראשון לציון, שסוגרת את רשימת החמישייה הראשונה עם 398 אלף חיפושים אחר דירות למכירה בעיר.
1 צפייה בגלריה
במקום הרביעי בחיפושי דירות למכירה. באר שבע
במקום הרביעי בחיפושי דירות למכירה. באר שבע
במקום הרביעי בחיפושי דירות למכירה. באר שבע
(צילום: הרצל יוסף)
לשם השוואה, בשנת 2021 הערים המבוקשות ביותר היו תל אביב עם 763 אלף חיפושים אחר מודעות של דירות למכירה, חיפה עם 574 אלף חיפושים, ירושלים עם 461 אלף חיפושים, ראשון לציון עם 460 אלף חיפושים ופתח תקווה עם 407 אלף חיפושים.

מתודולוגיית הדירוג של יד2 בחנה את כמות החיפושים הגבוהה ביותר ב-2022 לדירות למכירה באתר לפי יישובים. החיפוש נקרא "חיפוש ייחודי", הוא נמדד כאשר גולש חיפש דירה בעיר מסוימת, והחיפוש שלו נספר רק פעם אחת, גם אם הוא חוזר על אותו חיפוש בכל שבוע ושבוע. הדירוג מסמן את היישובים המובילים בכמות החיפושים הייחודיים אחר דירות למכירה.
בחמישייה השנייה של הערים המבוקשות ביותר למגורים ב-2022, לפי חיפוש אחר מודעות של דירות למכירה, דורגו הערים פתח תקווה עם 371 אלף חיפושים, נתניה עם 335 אלף חיפושים, רמת גן עם 322 אלף חיפושים, חולון עם 282 אלף חיפושים ואשקלון עם 280 אלף חיפושים. זאת, בעוד שב-2021 היו אלה הערים באר שבע, חולון, נתניה, אשדוד ורחובות.

אבן שואבת לסטודנטים

"הנתונים משקפים את תנופת הבנייה והפיתוח שעוברת העיר באר שבע לקראת הפיכתה למטרופולין של הדרום", מסבירה את הממצאים ורד צרפתי, מנכ"לית משותפת בחברת צרפתי שמעון הפעילה בבירת הנגב. לדבריה, "הנגישות התחבורתית לעיר השתפרה משמעותית עם קו הרכבת הישיר מתל אביב, והיא מציעה מוקדי תעסוקה גדולים שמושכים אוכלוסייה צעירה ואיכותית".
צרפתי מוסיפה כי "האוניברסיטה בעיר היא אבן שואבת לסטודנטים מכל הארץ, שחלקם נשארים לגור בה גם בסיום לימודיהם. בבאר שבע החלו להיבנות בשלושת הרבעונים הראשונים של שנת 2022 כ-1,300 דירות חדשות - עלייה בקצב לעומת השנה הקודמת, והיא כיכבה בנתוני המכירות שפרסמו הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה והכלכלנית הראשית במשרד האוצר בשנה החולפת".
צרפתי: "ב"ש מציעה מחירי דירות סבירים, אך לפי הלמ"ס המחירים בה זינקו בעשור האחרון ביותר מ-30%, ועלולים להמשיך לעלות"
בנוסף, היא אומרת כי "בעיר נבנות שכונות חדשות שמושכות חלק ניכר מהביקושים לדירות, כגון נאות הדרים ושכונת הפארק. שכונות אלה מתאפיינות בתכנון מרחב ציבורי קהילתי ונגיש, הכולל ריאות ירוקות, מוסדות חינוך, פנאי, תרבות וקהילה. גורמים נוספים שיכולים להסביר את הביקוש הם בניית קריית התקשוב לצד פארק ההייטק בעיר, ותחילת בנייתה של קריית המודיעין בסמוך. באר שבע מציעה כיום מחירי דירות סבירים, אך יחד עם זאת לפי הלמ"ס המחירים בה זינקו בעשור האחרון ביותר מ-30%, ועלולים להמשיך לעלות לאור הביקוש הגבוה ומיעוט בעתודות קרקע בעיר".
דרור אוהב ציון, מנכ"ל ובעלים של חברת דרא שיווק נדל"ןדרור אוהב ציון, בעלי דרא שיווקצילום: דנה תמרי
דרור אוהב ציון, מנכ"ל ובעלי חברת שיווק הנדל"ן דרא, מתייחס לערים חיפה וראשון לציון, המובילות את שיאניות החיפושים. "חיפה וראשון לציון הן שתי ערים מאוד מבוקשות בשנים האחרונות", הוא מסביר. "חיפה היא עיר בעלת פוטנציאל אדיר, יש בה חוף ים, הרים, אוניברסיטה וטכניון ומוסדות חינוך מובילים נוספים, אתרי תיירות פופולריים ועוד. בנוסף, מחירי הדירות בה לא עלו כמו בתל אביב וירושלים לדוגמא, שמדורגות אף הן גבוה בטבלת הביקוש, והיא מציעה מחירים נמוכים בהרבה משתיהן. לדעתי היא אף מתומחרת בחסר. חיפה היא גם עיר שיש בה דו קיום מוצלח בין יהודים וערבים, יותר מאשר בירושלים. מטבע הדברים, כל אלה מזרימים אליה ביקושים גבוהים".
לדברי איילת ניצן, סמנכ"לית השיווק ביד2, "ראשון לציון הפכה לכרך עצום שמתפתח ללא הפסקה בשנים האחרונות, וצפוי בו עוד פיתוח גם בשנים הבאות. העיר ממוצבת כעיר איכותית מאוד שמושכת אליה אוכלוסייה איכותית מחתך סוציו-אקונומי גבוה יחסית. גם היא כמו חיפה יושבת על הים, יש בה שלל מוקדי תעסוקה ומסחר, כמו במתחם האלף הנבנה בימים אלה וישלב גם מגורים, והחינוך בה ברמה גבוהה".
איילת ניצן, סמנכ"לית שיווק ביד 2איילת ניצן, סמנכ"לית יד2צילום: עיבל רונן
ניצן מוסיפה כי "חברות ותאגידים רבים עוזבים את תל אביב ועוברים לראשון לציון, מחנה צריפין שפונה מהווה עתודת קרקע ענקית שנבנית ומתפתחת, וגם מבחינת נגישות תחבורתית יתרונותיה רבים – תחנות רכבת ישראל והרכבת הקלה. לעומת חיפה, מחירי הדירות בראשון לציון גבוהים יותר, אך פחות בהשוואה לערים הגדולות האחרות".
באילו עוד ערים התעניינו רוכשי הדירות? מהנתונים עולה כי בהרצליה נרשמו 263 אלף חיפושים אחר דירות למכירה, ברחובות 252 אלף חיפושים, באשדוד 247 אלף חיפושים ובבת ים 231 אלף חיפושים אחר דירות למכירה.
עוד ברשימה: חדרה (211 אלף חיפושים), קריית אתא (180 אלף חיפושים), כפר סבא (171 אלף חיפושים), טבריה (166 אלף חיפושים), עפולה (165 אלף חיפושים) וקריית מוצקין סוגרת את רשימת 20 הערים שבהן חיפשו בשנה החולפת הכי הרבה דירות למכירה עם 161 אלף חיפושים.
והיכן נרשמו מעט מאוד חיפושים אחר דירות למכירה? שני יישובים בולטים הם שפיים ויקום שבשרון (113 ו-111 חיפושים בהתאמה), היישוב דגניה שבכנרת (110 חיפושים) והיישוב גרופית שבנגב (116 חיפושים).