האירועים הביטחוניים בשבועות האחרונים הובילו לעלייה במספר האזרחים הפונים לקבלת סיוע רגשי. אחת משיטות הטיפול שצוברת תאוצה בשנים האחרונות היא תרפיה באמצעות מוזיקה. מחקר שערכה המועצה העולמית לבריאות המוח - GCBH, מצא, כי מוזיקה מעוררת לפעילות חלקים נרחבים מבחינה פיזית ונפשית: שמיעה, כישורי שפה, רגש, חשיבה, זיכרון, קידום רווחה נפשית, הפגת בדידות ועוד. היתרון המשמעותי של טיפול במוזיקה טמון בכך שהוא מקדים את השפה המילולית, ובכך מסייע לייצר חיבורים ותנועה בין מצבי העצמי השונים. כך לדוגמה, סקירה של 60 מחקרים, שנעשו בקרב תלמידי בתי ספר ברחבי בריטניה, מצאו כי התערבות טיפולית באמצעות טיפול במוזיקה הובילה לשיפור בכישורים החברתיים, בוויסות מצבי לחץ, בביטוי עצמי ובמוטוריקה. אחד ההסברים לממצאים הוא שהמוזיקה מעודדת קשר בין שתי אונות המוח.

מפסיכותרפיה ועד אתיקה

הפקולטה לחינוך מוזיקלי במרכז האקדמי לוינסקי־וינגייט מציעה תוכנית לתואר שני (.M.A.A.T) בטיפול באמצעות אומנויות בהתמחות בטיפול במוזיקה.
הייחודיות של התוכנית היא פיתוח הכישורים המוזיקליים של הלומדים והכשרה קלינית בתחומי המוזיקה והטיפול. הלימודים מגוונים וייחודיים וכוללים עבודה עם כלי בינה מלאכותית בתכנון שיעורים, פסיכותרפיה, פיזיולוגיה, הנחיית קבוצות ולימודי אתיקה. ההכשרה הקלינית כוללת צפייה בעבודתם של מחנכים ומטפלים מיומנים והתנסות עצמית בהוראה ובטיפול.
מועמדים יכולים להצטרף לתוכנית חמש־שנתית, הכוללת לראשונה תוכנית ללימודי תואר ראשון בחינוך, תעודת הוראה במוזיקה ותואר שני בטיפול במוזיקה. וכך עומדת בפניהם האפשרות לרכוש את כל התארים ברצף בתוך חמש שנים בלבד. הלימודים כוללים סדנאות פרטניות על כלי נגינה מרכזי, שיעורי פיתוח קול, השתתפות באנסמבלים ואפשרות להגיש מועמדות לתוכנית חילופי סטודנטים באוניברסיטת הידלסיים בגרמניה, החושפת את הסטודנט לשיטות הוראה חדשניות ולמערכות חינוך ולתרבויות שונות. התוכנית פותחת בפני המסיימים שני אפיקים מקצועיים בתהליך הכשרה אחד – חינוך וטיפול.
המרכז האקדמי לוינסקי־וינגייט הוא היחיד שפועל בשיתוף פעולה מובנה עם עמותת "תו משווה", המנגישה תרבות כמקור השראה לקהלים מגוונים בדגש על אנשים עם מוגבלויות, שבמסגרתו מוזיקאים עם מוגבלויות וסטודנטים מקיימים מפגשים של שירה ונגינה משותפת, חלקם עם כלי נגינה מונגשים. לבוגרי התוכנית מגוון אפשרויות תעסוקתיות כשכירים וכעצמאים ועבודה עם מגוון אוכלוסיות – פגים בפגיות, ילדים ובוגרים עם אוטיזם, ילדים עם עיכוב התפתחותי, אנשים עם מוגבלויות, קשיים רגשיים, הפרעות נוירולוגיות, השתלבות במחלקות פסיכיאטריות פתוחות וסגורות, נפגעי טראומה מינית ועוד.
1 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)

טיפול שמתאים לכל אדם

אחת מתוצאות המלחמה היא החמרה בסימפטומים בקרב אנשים פוסט־טראומתיים, שהטראומה הלאומית מחזירה אותם לטראומה האישית שלהם. ד"ר אביה ריאבצב, רכזת עבודה מעשית ומרצה בתוכנית: "מטופלים פוסט־טראומתיים מעידים שאירועי אוקטובר, גם אם לא חוו אותם באופן ישיר, הפגישו אותם עם רוע ואכזריות, ולכן הובילו להשלכות נפשיות שלעיתים מלוות בהחמרה בסימפטומים: קושי בתפקוד היומיומי, חרדה, קשיים בשינה, סיוטים, דיכאון ועוד."
ד"ר יפעת שוחט, מרצה בכירה בתוכנית לתואר שני בטיפול במוזיקה במרכז האקדמי לוינסקי־וינגייט ומטפלת במוזיקה, מוסיפה: "טיפול באמצעות מוזיקה מתאים למגוון אוכלוסיות ובעיקר למתקשים לבטא את עצמם באופן מילולי, בהם ילדים ובוגרים עם אוטיזם ברמת תפקוד נמוכה, אנשים עם בעיות נוירולוגיות, מתמודדים עם שבץ מוחי שפגע ביכולת הדיבור, קשישים עם דמנציה ועוד. לדוגמה, אישה סיעודית בשנות ה־90 לחייה שלא תקשרה עם הסביבה, החלה לדבר ולתקשר בשפת הילדות שלה, גרמנית, לאחר שחשפתי אותה לשירים בגרמנית."
איך מתבצע טיפול בפועל?
"חשוב להדגיש, כי טיפול במוזיקה מיועד לכל אדם, ואין צורך לדעת לשיר או לנגן. השלב הראשוני של הטיפול הוא שיחת היכרות עם המטופל והביוגרפיה המוזיקלית שלו: אילו שירים הוא אוהב וזוכר מהילדות. עם הכניסה לטיפול מפוזרים בחדר כלי נגינה, והטיפול כולל עבודה קולית רבה, המעודדת את המטופל להביע את עצמו דרך הצלילים."
פרופ' איציק גילת, פסיכולוג, ראש התוכנית לתואר שני בטיפול במוזיקה וראש רשות המחקר במרכז האקדמי לוינסקי־וינגייט: "טיפול במוזיקה הוא אמצעי רב־עוצמה להפחית מצוקות ולקדם רווחה רגשית וחברתית. למוזיקה יש יכולת ייחודית לעורר רגשות, להעלות זיכרונות ולספק ערוץ לא מילולי לביטוי. הגישה הטיפולית הזאת יעילה במיוחד בחיזוק המודעות העצמית, בקידום מיומנויות של תקשורת ובעידוד לשחרר רגשות. בין שבנגינה פעילה בכלים ובשירה ובין שבאמצעות האזנה פסיבית, אנשים יכולים להתחבר לרגשותיהם, לחקור את עולמם הפנימי ולהביע מחשבות ורגשות שקשה להם להביע באמצעות הדיבור."
ד"ר אמירה ארליך, דיקנית הפקולטה לחינוך מוזיקלי במרכז האקדמי לוינסקי־וינגייט: "מטרת התוכנית לטפח אנשי חינוך וטיפול ברמה אקדמית גבוהה, תוך טיפוח היצירתיות והכישרונות המוזיקליים. האפשרות לקבל הכשרה כפולה לשני מקצועות - חינוך וטיפול - בתוך חמש שנים מרחיבה את אפשרויות התעסוקה של הבוגרים."