המשבר המתרחב בעולם ובארץ בענף ההייטק נותן את אותותיו. שירות התעסוקה מדווח הבוקר (יום א') על עלייה משמעותית במספר דורשי העבודה ה"חזקים" מענף ההייטק, ועל ירידה מעודדת בקרב מקבלי הבטחת הכנסה, שמספרם ירד עוד והגיע בדצמבר רק ל-54 אלף. לעומת זאת, במספר תובעי האבטלה נרשמה עלייה קלה של 0.66%. בסך הכל היו רשומים בדצמבר בשירות התעסוקה 149 אלף דורשי עבודה.
מהנתונים מתבבר כי בחודש האחרון של שנת 2022 התחדשה המגמה שאפיינה את שוק העבודה מאז חודש אפריל: בעוד שמספר תובעי האבטלה עלה ועמד בדצמבר על 88.8 אלף, גבוה ב-0.66% בהשוואה לחודש שקדם, הרי שמספר תובעי הבטחת ההכנסה ירד ועמד רק על 54.4 אלף בלבד, מהנמוכים מזה שני עשורים, לעומת 55.2 אלף בנובמבר.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו והאזינו לתוכנית כסף חדש ב-ynet radio
1 צפייה בגלריה
לשכת תעסוקה
לשכת תעסוקה
לשכת תעסוקה
(צילום: דוברות שירות התעסוקה)
בחודש דצמבר עמד היחס שבין מספר המשרות הפנויות למספר דורשי העבודה על כ-1.08, דהיינו על כל 100 משרות פנויות התמודדו כ-108 דורשי עבודה. נתונים אלו מעידים על היות השוק הישראלי הדוק מאוד, בו לדורשי העבודה הזדמנויות תעסוקתיות מרובות.
לשם השוואה, בתקופה המקבילה ב-2019, קודם לפרוץ המשבר, עמד היחס על 1.74 (כ-174 דורשי עבודה על כל 100 משרות פנויות). בסך הכל, נתוני דצמבר די עקביים לנתונים שנרשמו מאז ינואר, כאשר היחס הממוצע ל-2022 עמד על 1.04.
עוד עולה מנתוני שירות התעסוקה כי נמשכת מגמת העלייה במספר דורשי העבודה מענפי ההייטק. כך עלה מספר דורשי העבודה שהם מפתחי תוכנה ומנתחי יישומים בין אוקטובר לדצמבר ב-19.1% והגיע ל-3,110, ואילו מספר דורשי העבודה שהם הנדסאי וטכנאי ICT עלה ב-17.6% ל-1,089. מנגד, נרשמו ירידות במספר דורשי העובדה בתחומי ההוראה.
בדצמבר, מתברר כי בעוד באשכולות הגבוהים (8-10) ובאשכולות הביניים (4-7) נרשמה עלייה, אך בעצימות שונה, הרי שבאשכולות הנמוכים (1-3) נרשמה ירידה בדורשי העבודה. יחס הפוך זה, כך נדמה, משקף את העלייה במספר דורשי העבודה מענף הייטק והירידה במספר תובעי הבטחת ההכנסה למול העלייה במספר תובעי האבטלה.
בעוד שיעור הקבוצה הצעירה (עד גיל 34) רשם ירידה קלה במספר דורשי העבודה, הרי שבשיעור הקבוצות המבוגרות יותר (35-54 ו- 55 ומעלה) נרשמו עליות. ברם, הן הירידה והן העליות היו קלות, ובסך הכל ההתפלגות הגילית של דורשי העבודה בחודש דצמבר אינה שונה דרמטית מזו שנרשמה בחודשיים שחלפו. אף כי שיעור הצעירים גבוה השנה ב-2% בהשוואה לשיעורם בתקופה המקבילה ב-2021.
שיעור הנשים בקרב דורשות העבודה מוסיף לרדת, ועמד בדצמבר על 53.9%, לעומת 54.5% ו- 55.3% בנובמבר ואוקטובר, בהתאמה. מעבר לכך, בעוד מספר דורשות העבודה ירד (בכ-1,500) בהשוואה לחודש נובמבר, הרי שמספר דורשי העבודה עלה (בכ-600).
הירידה במספר דורשי העבודה הכללי שאפיינה את חודש דצמבר נרשמה בעיקר בקרב דורשי העבודה היהודים שאינם חרדים, שמספרם ירד ב-1.7%. לעומתם, מספר דורשי הערבים כמעט ולא השתנה ואילו מספר דורשי העבודה החרדים עלה בלא פחות מ-5.33% בהשוואה למספר בנובמבר.
גם בדצמבר, הערים הערביות הובילו את הרשימה כאשר אום אל פחם בראשה עם 8.9%. העיר היהודית בעלת שיעור דורשי העבודה הגבוה ביותר היא טבריה עם 4.9%. אחריה קריית גת ועפולה עם 4.7% כל אחת. בהשוואה לחודש הקודם, עולה כי נרשמו עליות בישובים היותר מבוססים, ירידות במחצית מהיישובים כאשר הגדולות ביותר דווקא ביישובים החרדיים, וזאת בניגוד לעלייה במספר דורשי העבודה החרדים - למשל בביתר עילית נרשמה ירידה של 7.5%.