בעל מכונית טסלה בארצות הברית הגיש בקשה לתביעה ייצוגית נגד יצרנית המכוניות באשמה להפרת פרטיות הלקוחות. הבקשה, שהוגשה לבית המשפט המחוזי בצפון קליפורניה, הגיעה אחרי שסוכנות הידיעות "רויטרס" דיווחה בשבוע שעבר כי עובדי טסלה שיתפו באמצעות מערכת הודעות פנימית סרטונים ותמונות פולשניות מאוד שתועדו במצלמות המכוניות של הלקוחות בין השנים 2022-2019.
בבקשה לתביעה, שהוגשה על ידי הנרי יה, תושב סן פרנסיסקו שברשותו טסלה מודל Y, נטען כי עובדי החברה הצליחו לגשת לתמונות וסרטונים וגרמו ל"השפלה של אלה שהוקלטו בחשאי" וכי מדובר "במעשה חסר טעם ובעוולה".
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו והאזינו לתוכנית כסף חדש ב-ynet radio
1 צפייה בגלריה
טסלה
טסלה
טסלה
(צילום: AP)
"כמו כולם, מר יה זעם על הרעיון שניתן להשתמש במצלמות טסלה כדי להפר את פרטיות משפחתו, שעליה חוקת קליפורניה מגנה בקפדנות", אמר ג'ק פיצ'גרלד, שמייצג את מגיש הבקשה לתביעה. "טסלה צריכה להיות אחראית על הפעולות הללו, ועל מצג שווא של נוהלי הפרטיות הרופפים שלה בפניו ובפני בעלי טסלה אחרים", סיכם פיצ'גרלד. הבקשה לתביעה כוללת את מי שרכש או שכר את רכבי טסלה בארבע השנים האחרונות.
בדיווח של רויטרס משבוע שעבר נטען כי חלק מעובדי טסלה יכלו לראות לקוחות "במצבים ממש אינטימיים", כמו סרטון של גבר מתקרב לרכב כשהוא עירום לחלוטין. על פי ראיונות של "רויטרס" עם תשעה עובדים לשעבר, קבוצה של עובדים שיתפו סרטונים ותמונות פולשניות באמצעות מערכת הודעות פרטית, שתועדו במצלמות המכוניות של הלקוחות.
בין השאר שותפו תאונות ואירועי זעם בכבישים, כאשר סרטון התרסקות אחד משנת 2021 הראה טסלה נוסעת במהירות גבוהה באזור מגורים ופוגעת בילד שרכב על אופניים, כך על פי אחד העובדים לשעבר. לדבריו, הילד עף לכיוון אחד והאופניים לכיוון אחר. "הסרטון התפשט במשרדי טסלה בצ'אטים פרטיים כמו אש בשדה קוצים", אמר אותו עובד ל"רויטרס".
תמונות אחרות היו שגרתיות יותר, כמו תמונות של כלבים ושלטי דרכים מצחיקים שעובדים הפכו לממים על ידי קישוטם בכיתובים או פרשנות משעשעים, לפני שפרסמו אותם בצ'אטים קבוצתיים פרטיים.
אחד העובדים צוטט בכתבה ואמר כי "יכולנו לראות את הילדים שלהם". ואכן, הבקשה לתביעה מתייחסת גם ל"אינטרס של ההורים בפרטיות ילדיהם הוא אחד מהאינטרסים של החירות הבסיסית ביותר שהחברה מכירה בהם".
טסלה מציינת בהסכם פרטיות הלקוח שלה כי "הקלטות המצלמה שלה נשארות אנונימיות ואינן מקושרות אליך או לרכב שלך". אלא ששבעה עובדים לשעבר אמרו ל"רויטרס" שהתוכנה שבה השתמשו יכולה להראות את מיקום ההקלטות - מה שעלול לחשוף היכן גר בעלים של טסלה. בנוסף, עובד לשעבר אמר כי נראה שחלק מההקלטות בוצעו כאשר מכוניות היו בכלל כבויות, בחניה. זאת משום שלפני מספר שנים, טסלה הייתה מקבלת הקלטות וידאו מכלי הרכב שלה גם כשהם כבויים, אם הבעלים נתנו את הסכמתם. מאז זה הופסק.
התביעה מבקשת מבית המשפט לפסוק כי "בטסלה הושרשה התנהגות פסולה, לרבות פגיעה בפרטיות של לקוחותיה ואחרים, וכי עליה לפצות אותם ואף להיענש על כך".