בשיתוף "המקצוענים"
מהם צירי הדלתות הנפוצים, איך להתאים אותם לצרכים שלכם וכיצד זה ישפיע על כיוון ואיזון הדלת לאורך זמן? לפניכם השאלות שכדאי לבדוק לפני שמחליפים את דלתות הפנים בבית.
4 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)

צירי פייפ: השקיעו בסוג הציר והוסיפו מספיק צירים לאורך הדלת

סוג הצירים הנפוץ ביותר הוא צירי 'פיפ' (על שם צורתם המזכירה מקטרת). צירים אלו בנויים כך שיש להם פינים שממוקמים בדלת ובמשקוף. ככל שמשקל הדלת גדול יותר, כך יהיו יותר צירים לאורכה. צירים אלו מאפשרים איזון וכיוון של כנף הדלת ביחס למשקוף.
הבעיה היא שבמשך הזמן, הדלת 'צונחת' עקב משקל יתר על הידית (הנחת תיקים ושקיות), או על-ידי הנחת כמות גדולה של מגבות על המתלה הפנימי של הדלת. גם משחק של ילדים שנתלים על הידית ומתנדנדים, יכול לגרום לצירים להיהרס, ולגרום לכך שהדלת לא תיסגר טוב.
שימו לב, שככל שיש יותר פינים במנגנון הציר, כך כנף הדלת תהיה יציבה לאורך יותר זמן. לכן, כדאי להשקיע בדלת שכוללת צירים עם שני פינים לפחות, ובמקרים של דלתות כבדות יותר, להתקין מספיק צירים לאורך הדלת, ואף להשקיע בציר עם 3 פינים, שישמור על הדלת יציבה יותר לאורך זמן.

צירי ספר: דלת כבדה? הם יהיה עמידים יותר

צירים אלו נפתחים כמו ספר, ולכן הם מכונים כך. אמנם הם יותר חזקים ויציבים, ולכן מתאימים לשימוש בדלתות כבדות במיוחד, אך הבעיה היא שלא ניתן לכוון אותם. במצב כזה, התקנת הדלת חייבת להיות מדויקת מאוד, שכן לא ניתן יהיה לאזן אותה באמצעות הצירים. ציר זה יתאים בעיקר לדלתות שבהן הקאנט במישור אחיד, ללא מדרגה או מסגרת בקו בולט.
4 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)


4 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)

צירים נסתרים: עולים יותר ומחייבים התקנה מדויקת

יתרונם של צירים אלו עולה משמם, הם אכן נסתרים. כשהדלת סגורה, לא ניתן להבחין בהם, שכן הם ממוקמים בקאנט של הדלת.
אין צורך לשמן אותם, והם מחזיקים בצורה טובה גם דלתות עם משקל גבוה.
החיסרון הוא, שממש כמו צירי ספר, הם מחייבים התקנה מדויקת במיוחד, שכן לא ניתן לאזן בעזרתם את הדלת (כמו עם צירי פייפ).
בנוסף, בשונה מצירי ספר, עלותם גבוהה יותר, וגורמת לדלת להתייקר בכמה מאות שקלים. כשמדובר בכמות גדולה של דלתות פנים בבית, הרי שההבדל במחיר משמעותי.
4 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)

כיצד מתאימים את הצירים לסוג הדלת?

צירים נסתרים (מכונים גם 'סמויים'), מתאימים לדלתות שבהן המשקוף ישר. כלומר, בנקודה שבה מסתיים המשקוף, מתחילה הדלת. הצירים הם אלו שמחברים בין המשקוף לדלת, מבלי שניתן להבחין בהם. הם יתאימו לדלתות שבהן הדלת נכנסת לתוך שקע המשקוף, והיא בקו אחד איתו, כשהיא סגורה.
לעומתם, צירי פייפ, יתאימו למשקופים שבהן יש מעין מדרגה בקו הדלת המתחבר עם המשקוף (מכונה גם גימור עם מגרעת, או גימור 'פלץ').

גובה הדלת ותוספת של אטם גומי

שימו לב שכדאי מאוד למקם את הדלת בגובה של לפחות כמה מ"מ מעל לקו הרצפה. כך, במצב שהיא צונחת מעט למטה, במשך הזמן, היא לא תגרום לשפשוף ולהשארת סימנים על הרצפה או על הפרקט.
בנוסף, מומלץ להזמין אטם גומי סביב המשקוף. פס זה, יסייע באיטום טוב יותר של הדלת, ויבודד אותה הן מבחינה תרמית (חום-קור) והן מבחינה אקוסטית (בידוד רעשים).
פורסם לראשונה: 11:02, 12.12.21