בשיתוף אתר "המקצוענים"

לא חייבים להחליף את כל המטבח בכדי להתחדש. לעתים, החלפת חזיתות או חיפוי קרמיקה חדש, יכולים לעשות הבדל גדול בבית.
רגע לפני שאתם נכנסים להוצאה מיותרת שכרוכה בהקמת מטבח חדש, הנה פתרון לשדרוג קטן, שעושה הבדל גדול, וכמה רעיונות להשראה.
בכתבה זו, נתייחס לחיפוי קרמיקה שלא במסגרת שיפוץ כולל או החלפת מטבח כוללת, אלא כשדרוג נקודתי של המטבח הקיים.

10 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)

כמה זה עולה ומה משפיע על המחיר?
בשונה מחיפוי קירות במסגרת שיפוץ כולל, כאן העלות גבוהה יחסית, אם העבודה מבוצעת בנפרד. הסיבה: על הרצף להגיע לביתכם לפחות שלוש פעמים, שכן שלבי העבודה שמחייבים המתנה ביניהם: הסרת האריחים הקיימים, טיוח והמתנה לייבוש שלו והדבקה של האריחים החדשים.
עבור מטבח בגודל סטנדרטי, שבו נדרשת החלפה של חיפוי קיר ברוחב כולל של כ-3 מטר (וגובה של 60 ס"מ, המחושב מקו השיש ועד לתחתית הארונות התלויים), תשלמו סכום של החל מ-3,000 שקל.
ככל שיש שטח רב יותר לחפות, המחיר יעלה, אך הסכום לכל מטר יכול להיות נמוך יותר. לכן, לא יהיו פערי מחירים גדולים במיוחד בין חיפוי של 4 מטר, או של חיפוי עד התקרה (באזורים שבהם אין ארונות תלויים).

10 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)

10 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)

מה אמור להיות כלול במחיר?
למעט אריחי הקרמיקה, שמתומחרים בנפרד כמובן ואתם אלו שרוכשים אותם, הרי שחשוב שיצוין בכתב מה כלול במחיר.
לרוב, תמחור חיפוי קרמיקה יכלול את עלות העבודה, עלות הרובה והדבקים הנדרשים ואת העלות של בעלי מקצוע נוספים: חשמלאי (במקרה של תוספת או הזזת שקעים) או זגג (אם בחרתם בחיפוי זכוכית).

10 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)

10 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)

ממה נובעים פערי המחיר?
הסרה או הדבקה: אם החלטתם להדביק את האריחים החדשים על אלו הקיימים, מבלי לפרק אותם, המחיר יהיה נמוך יותר. זה אמנם מוזיל משמעותית את העלות, אך הדבקת אריחים לטווח ארוך פחות מומלצת, שכן חלקם עלולים ליפול בהמשך. היתרון הוא שמדובר בהרבה פחות בלגאן וסיכוי נמוך יותר לנזק לשיש, לארונות ולתשתיות מים וחשמל. אם לא מדובר בחיפוי קרמיקה כחלק משיפוץ כולל, לא בטוח שכדאי לפסול על הסף את עניין ההדבקה של האריחים.

10 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)

10 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)

גודל האריחים וכמות החיתוכים הנדרשת: יש הבדל בין חיפוי עם אריחי פסיפס, אריחי לבנים קטנות או אריחי ענק שיש צורך לחתוך. איך מקבלים החלטה? בהתאם למבנה המטבח הקיים, לכמות החיתוכים שיידרשו ולסגנון העיצוב המועדף עליכם. שימו לב שככל שידרשו יותר חיתוכים באריחים (בלי קשר לגודלם), וככל שיהיו יותר שקעי חשמל שיצריכו חיתוך והתאמה מיוחדים של האריחים – המחיר יעלה בהתאם. שימו לב, שאם תהיו מעוניינים לנצל את השדרוג לצורך הוספת שקעי חשמל או הזזה של שקעים קיימים, הדבר ישפיע על המחיר (וכמובן יחייב הזמנת חשמלאי מוסמך בנוסף).

10 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)

סוג הרובה: במקרה של מילוי הפוגות (המרווח שבין האריחים), הרי שהפרשי המחיר לא נובעים מסוג החומר אלא ממורכבות ההדבקה.
בחללים רטובים כמו מטבח, שירותים וחדר רחצה – אין ספק שרובה אפוקסית היא החומר העמיד והמומלץ יותר. היא אינה מתפוררת מהר ויש לה בלאי הרבה יותר נמוך. ואולם, יש צורך במיומנות בכדי לעבוד איתה. היא מתייבשת מהר מאוד, ומחייבת דיוק משמעותי בעבודה.
בכל מקרה, זהו נתון שכדאי לסגור מראש, ולא לאחר שכבר חתמתם עם בעל המקצוע. כך לא תידרשו לתוספת מחיר מופקעת או לאי הסכמה של בעל המקצוע לעבוד עם רובה מסוג זה.

10 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)

10 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)

מה עוד מומלץ לציין בכתב?
בשונה משיפוץ כולל, לרוב חיפוי הקרמיקה מתבצע לאחר שהמטבח כבר קיים. כדי להקטין את הסיכון לפגיעה במשטח השיש, בצנרת המים והחשמל, בארונות המטבח או במשקופי חלונות, כדאי מאוד להתייחס לכך בכך בכתב בהצעת המחיר.
מומלץ לציין במפורש שבעל המקצוע מתחייב לתקן כל נזק שייגרם למטבח הקיים, על חשבונו, ושהתיקון יכלול הן את החומרים שנהרסו והן את עלות העבודה.
בעל מקצוע אמין ורציני לא יהסס לחתום על כך. לעומתו, חאפר, יטען שהעבודה לא כרוכה באחריות כלשהי מצידו. יש מספיק רצפים וקבלני שיפוצים מקצועיים שלא ישאירו אתכם עם שיש שבור, וגם במקרה של נזק, ייקחו אחריות ויחליפו אותו. בכך, תבטיחו שאם הם שולחים פועלים מטעמם, הם ידאגו לפקח עליהם ולא יזלזלו ברכוש היקר שלכם.
משפצים? לפני שאתם ממהרים לחתום על חוזה, בדקו מחירוני שיפוצים הנהוגים בשוק, דאגו לכתב כמויות מפורט ותמנעו מעצמכם מצב שבו אתם לקוח שבוי, במקרה של שינויים במהלך העבודה.