החשש שיהיו בתוך חודש חצי מיליון עד מיליון מאומתים, שייאלצו לשהות בבידוד ולהעדר ממקומות העבודה, הביא היום (ב') את יו"ר נשיאות המעסיקים והעסקים ונשיא התאחדות התעשיינים, ד"ר רון תומר, לפנות בדחיפות לשר האוצר אביגדור ליברמן ולשרת הכלכלה והתעשייה אורנה ברביבאי ולדרוש מהם לשלם שכר לעובדים מאומתים בעת גל האומיקרון.
במכתב שהעביר היום לשרים ושהגיע לידי ynet מציין תומר כי נוכח התחזיות המעודכנות על מספר המאומתים הצפוי וההשפעה הצפויה על הפעילות במשק, לצד המאפיינים המיוחדים של הווריאנט אומיקרון, "אנו מבקשים לבצע התאמות מהירות במדיניות הממשלתית במטרה להבטיח את פעילותו התקינה של המשק ואת תשלום השכר לכמות גדולה מאוד של עובדים מאומתים".
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
2 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)
במכתב נדרש להחליט על קביעת מנגנון תשלום שכר לעובדים המאומתים, בדומה למנגנון תשלום ימי הבידוד. מנגנון כזה נקבע לאחר עתירת התאחדות התעשיינים לבג"צ בנושא מימון המעסיקים את ימי הבידוד וכעת מבקשים להרחיבו כך שיותאם לתשלום ימי המחלה בגין מאומתי האומיקרון. בנוסף, מבקשים בהתאחדות "לקצר את ימי הבידוד הנדרשים למאומתים ללא סימפטומים, בדומה לנעשה בעולם".
תומר מציין במכתבו, כי על פי התחזיות המעודכנות, כ-2-4 מיליון ישראלים יימצאו כמאומתים בחודשים הקרובים לקורונה. משמעות הדבר, על פי הערכות שמרניות לדבריו, היא כי הגל הנוכחי צפוי להביא ללמעלה ממיליון מועסקים מאומתים, מחציתם כנראה ללא תסמינים, אשר במידה ולא תהיינה התאמות בהנחיות הקיימות - ייעדרו ממקומות העבודה ל-10 ימים. המשמעות הנה הפסד של כשבעה מיליון ימי עבודה בחודש בודד וכך יימצא עד שליש מכוח העבודה בישראל כמאומת ויועבר לבידוד.
על פי תחשיב אגף כלכלה בהתאחדות התעשיינים, מדובר בעלויות מצטברות למעסיקים שעלולות להגיע לכחמישה מיליארד שקל במהלך הגל החמישי, ולהיות משולמות בחודש בודד. זאת, לצד הפגיעה הקשה הצפויה בפעילות הכלכלית.
במציאות זו, כתב תומר, "יש להתאים במהירות את מנגנוני התמיכה כדי לאפשר את תשלום השכר למועסקים המאומתים. מנגנון התשלום לעובדים בעת היעדרות בגין מחלה, אשר משית את רוב העלויות על המעסיקים, לא נועד לתת פתרון לכמות כזו של מאומתים בעת מגיפה עולמית. קיים חשש ממשי כי היעדרות מאסיבית של מאומתים ממקומות העבודה, תוך חובת תשלום של המעסיקים, עלולה לפגוע משמעותית במגזר העסקי וביציבות המשק כולו".
2 צפייה בגלריה
 ד"ר רון תומר
 ד"ר רון תומר
ד"ר רון תומר
(צילום: דנה קופל)
תומר הדגיש כי מאומת אינו בהכרח חולה ועל כן ישנו קושי להגדירו ככזה על כל המשתמע מכך. "זאת ועוד, על פי רוב ההערכות אנו עומדים בפני מציאות של גילוי עשרות אלפי מאומתים ביום, אשר יגיעו למאות אלפים ואף למעלה מזה בשבוע, כאשר לפחות כמחצית מהם לא יפתחו תסמיני מחלה כלל".

"לא ייתכן שמיליון עובדים יהיו בבידוד למשך 10 ימים"

בתוך כך, גם אבירם סושרד, מנכ"ל פיליפס אלקטרוניקס ישראל שמשמש גם כיו"ר אגף סחר-חוץ בהתאחדות התעשיינים, אמר הבוקר לאולפן ynet כי מספר המאומתים יפגע ברציפות התפקודית אם ההנחיות לא ישתנו. "מה ששונה בגל הזה הוא הבעיה של מספר המאומתים. צריך לזכור שמאומת הוא לא חולה, וההנחיות כרגע מדברות על בידוד של עשרה ימים. באמת לא יעלה על הדעת שמיליון עובדים יהיו מבודדים לעשרה ימים ולכן ביקשנו לקצר את משך ההחלמה למאומת לחמישה ימים, כמו בארה"ב, כדי לשמור על הרציפות התפקודית. זה דבר מאוד משמעותי".
פרופ' דן בן דוד, מנכ"ל מוסד שורש למחקר כלכלי-חברתי, הסביר באולפן ynet כי "מדובר בסדרי גודל אחרים ממה שהכרנו בעבר מבחינת היקף המאומתים, והשאלה האם כמו שהמספר עולה מהר מאוד הוא גם יירד מהר מאוד, כמו שנראה בדרום אפריקה. אין ספק שהכלכלה תושפע במידה כלשהי מהגל הזה, עוד לא ברור עד כמה".
עוד הוסיף בן דוד כי "הנתונים הכלליים במשק מטעים מעט משום שהנתונים מוטים בעקבות ההצלחה של ההייטק, כלומר קבוצה מאוד קטנה שצולחת את המשבר בקלות יחסית משפיעה על הנתונים. הבעיה היא שיש פה אוכלוסייה מאוד גדולה, ענקית למעשה, של אנשים ברמת מיומנות נמוכה שהם בתעשיות או בשירותים שנפגעים מאוד קשה בתנאים כאלה והם הולכים להיפגע כנראה בצורה הרבה יותר משמעותית. אז הממוצע נראה טוב, וישראל סיכמה את השנה שעברה טוב יותר לעומת מדינות אחרות - אבל זה לא אומר שלרוב האנשים בישראל היה טוב יותר, אלא שחלק קטן יחסית בכלכלה שלנו עבר את המשבר בצורה טובה וזה סחב את כל השאר".
תומר רייזנבר, מנכ"ל מנגוליה תכשיטים ונציג התאגדות רשתות המסחר, התייחס להגבלות על מסחר בקניונים, ואמר כי "הסיפור הזה שבפעם הראשונה מטילים על עסקים פרטיים להטיל סנקציה על לא מחוסנים הוא בלתי הגיוני בעליל. אגב, הסנקציה הזאת בכלל לא עובדת, כי ברור שמספר המתחסנים לא גדל בזכות זה, ברור שמספר המאומתים לא יורד בזכות זה, ונעשה ככל שביכולתנו להשפיע על הממשלה לא להאריך את הסנקציה הזאת".
הקניונים הרי לא נסגרו וגם את התו הירוק לא אוכפים, זה משפיע עליכם בכלל? "ברור, אנחנו בירידה של משהו כמו 30% בפדיון כי אנשים מפחדים להגיע לקניון בגלל הסיפור הזה עם התו הירוק שהוא לא ברור לחלוטין, ולכן נוצר מצב שההוצאות שלנו נשארו מלאות - אנחנו משלמים שכר דירה רגיל, ארנונה כרגיל - אבל הפדיון ירד. וכמובן שגם הממשלה לא חושבת אפילו לפצות על זה. אבל עזבו את הפיצוי - מילא היה היגיון בנושא הזה, מילא זה היה תורם למניעת תחלואה, תורם להעלאת המתחסנים - שום דבר מזה לא עובד. מה הקשר בין חנויות של 100 מ' לרמת התחלואה? אין שום קשר. הממשלה צריכה לבטל את ההנחיה הלא הגיונית הזאת".