חברת ההייטק מאנדיי עומדת לבצע רכישות של חברות סטארטאפ שירחיבו את היצע הטכנולוגיות שלה, בעיקר בתחום הבינה המלאכותית. כצעד ראשון החברה החליטה להשקיע, לראשונה בתולדותיה, בחברת סטארטאפ ישראלית – חברת בלוקס (Blocks). ההשקעה, בסכום של 10 מיליון דולר, התבצעה במסגרת סבב השקעה סיד שאותו הובילה מאנדיי והשתתפו בו גם הקרנות Qumra Capital ו-Entree Capital.
בשיחה עם ynet אומר רועי מן, מנכ"ל משותף של מאנדיי: "אנחנו חברה גדולה שממשיכה לגדול, וככל שאנחנו מסתכלים קדימה זה נראה כמו משהו שהוא מאוד הגיוני ומאוד בריא לעשות - להעמיק את ההשקעות גם בסטארטאפים וגם בחברות אחרות לגמרי". לדבריו, החברה פעילה באופן אקטיבי במיפוי השוק ובחיפוש הזדמנויות מתאימות אם כי אין ביכולתו לשתף כרגע את הדברים שנמצאים על השולחן. "זה משהו מאוד שהוא מאוד פעיל אצלנו", ציין.
3 צפייה בגלריה
מייסדי בלוקס. מימין: מיכל לופו מנכ"לית, וטל הרמתי CTO
מייסדי בלוקס. מימין: מיכל לופו מנכ"לית, וטל הרמתי CTO
מייסדי בלוקס. מימין: מיכל לופו מנכ"לית, וטל הרמתי CTO
(צילום: אייל טואג)
מן אמר כי באופן טבעי החברה "מסתכלת על אזורים שהיא חזקה בהם", כמו שוק ניהול העבודה וכן תחום ייעול העבודה. "רכישות באזור הזה של מפת הדרכים שאליו אנחנו מוסיפים עכשיו את ה-AI מעצים את הוויז'ן שלנו, שהוא לא להסתפק יותר בניהול העבודה אלא גם לעשות את העבודה בתחומים כמו ניהול פרויקטים, בתחום ה-CRM, לעשות ממש את העבודה עבור אנשי מכירות – אנחנו מסתכלים על כל מיני טכנולוגיות כאלה".
חברת בלוקס נופלת בהחלט בקטגוריה שמתאר מן. החברה הוקמה בתחילת השנה על ידי מיכל לופו (מנכ"לית) וטל הרמתי (CTO), שניהם יוצאי מאנדיי והיו בין ראשוני העובדים בחברה. בתפקידה האחרון לופו הייתה סמנכ"לית מוצר צמיחה ואסטרטגיה במאנדיי והרמתי שימש כמוביל טכנולוגי ואסטרטגיה. "בשלבים הראשונים של חברה המשקיעים מסתכלים בעיקר על היזמים, ופה טל ומיכל שעזרו לבנות את כל מאנדיי, יש לנו היום זה בחירה ללכת איתם", אומר מן. "לכל סטארטאפ יש לו עליות ומורדות, צריך לעשות פניות, אבל קשה לי לחשוב על אנשים יודעים לעשות את זה יותר מהר".
הטכנולוגיה של בלוקס מאפשרת למשתמשים לבנות באמצעות AI אפליקציות וכלים לניהול תהליכי עבודה מבלי להזדקק לכתיבת קוד כלל. הפלטפורמה של החברה מאפשרת גם בניית אפליקציות וגם הפעלת סוכני AI, שיכולים לפעול לצד העובדים האנושיים ולסייע באוטומציה של משימות, ניתוח מסמכים ונתונים, קביעת פגישות וכתיבת מיילים. כל זאת יכול להתבצע גם על פלטפורמת מאנדיי אבל גם על פלטפורמות אחרות כמוHubspot, , Snowflake ו-Notion.
3 צפייה בגלריה
ערן זינמן ורועי מן, המייסדים של "מאנדיי"
ערן זינמן ורועי מן, המייסדים של "מאנדיי"
רועי מן, מנכ"ל משותף מאנדיי
(צילום: נתנאל טוביאס)
בנוסף, בלוקס מציעה חנות של תבניות שנבנו על ידי חברי קהילה המומחים בתחומם. התבניות מוכנות לשימוש מיידי או כנקודת התחלה עליה אפשר לבצע התאמות לצרכים המדויקים. הפלטפורמה כבר נמצאת בשימוש רחב על ידי מגוון של אנשי מקצוע, ממטפלים ברפואה אלטרנטיבית, חברות בנייה ועד למנהלי תפעול בחברות טכנולוגיה
מן אומר: "אנחנו מאמינים ביזמים של בלוקס, חושבים שהם עושים משהו מדהים ואנחנו גאים לקחת חלק בזה, כלומר בצורה של השקעה ועזרה והליכה משותפת קדימה".
נראה שהתחום שלהם משיק לדברים שמאנדיי כבר עושה בתחום ה-AI, ואף הכריזה עליהם לאחרונה. האם זו חפיפה, או ספין אוף של הפעילות לחברה נפרדת? "היום לדעתי הרבה מאוד מהדברים של ה-AI נשמעים אותו דבר. מיכל וטל הם מאלה שהובילו את מאנדיי המון שנים, לא נראה לי שיש אנשים שמכירים את החברה יותר טוב מהם, ואנחנו מכוונים לאותו שוק בצורות שונות. אני חושב שהסינרגיה בינינו היא פי 100 יותר גדולה מאיזשהו פוטנציאל שאנחנו חופפים אחד לשני. ההזדמנות פה היא ענקית. ככל שאנחנו, עם שותפים – גם כאלה שיצאו מהחברה וגם בכלל מישראל - נצליח לגרום לדבר הזה לקרות, זה יותר טוב. אין פה איזה קונפליקט, גם אם זה באותו אזור".
עד היום התמקדתם בפיתוח טכנולוגיה ולא ברכישת טכנולוגיה. מה השתנה? "אנחנו עדיין מאוד מוטים לבנייה, ועוד אין מה לספר על קנייה. אבל אנחנו חושבים שיש גם את השריר הזה, ועדיף שכל השרירים יעבדו ביחד, מאשר רק את השריר החזק של הפיתוח. אבל הוא עדיין מאוד חזק וכמות המוצרים שהוצאנו רק ברבעון האחרון היא מרשימה".
אנחנו רואים את סיילספורס וחברות נוספות הולכות בכל הכוח על סוכני AI. אתם בעצם רצים לתת לזה תשובה? "כן, לגמרי, אנחנו כבר שם. כבר היום אפשר לשים פעולות אוטומציה של AI בתוך המערכת ויש לזה אימוץ די מטורף בקרב הלקוחות שלנו, מאוד אקספוננציאלי. אפשר לפתור להם מיליון בעיות בשיטה הזו. אנחנו מוסיפים נדבך ענק ומהותי לוויז'ן שלנו ומעכשיו לא רק מנהלים את העבודה, אנחנו גם עושים אותה ממש. הוספנו כפתור אחד קטן על כל משימה ועל כל פרויקט, וכשאתה לוחץ אז העבודה כבר מתבצעת. זה שינוי טקטוני. לפני שנתיים לא הייתה אפילו אפשרות לדמיין שנוכל לעשות דברים כאלה".
3 צפייה בגלריה
עובדי בלוקס
עובדי בלוקס
עובדי בלוקס
(צילום: אייל טואג)
השוק הישראלי עובר שינויים מסוג אחר, כמו מכירת וויז לגוגל ב-32 מיליארד דולר או הוצאת סייברארק מהבורסה ומכירתה לפאלו-אלטו ב-25 מיליארד דולר. נראה מהלך כזה גם אצלכם? "אנחנו נשארים מאוד נאמנים לוויז'ן שלנו. רצינו לבנות חברה ישראלית גדולה, ואנחנו חברה ישראלית שגדלה. אנחנו מאוד אוהבים את השווקים שלנו, רואים שיש לנו הזדמנויות ועדיין נהנים מהיום-יום ואנחנו רוצים להמשיך בזה".
אומרת מיכל לופו: "כשיצא ה-AI אמרנו שזה באמת מטורף, הכוח שהוא נותן לאנשים. זיהינו שיש פה הזדמנות לטרנספורמציה שתגרום לחברות להיות פי מאות טובות ממה שהם היו עד היום. התחילו לצוץ כלים סגורים שלא התאימו בדיוק לצרכים של המשתמשים ובגלל זה הקמנו את בלוקס: המטרה שלנו היא לאפשר לחברות ולארגונים לבנות כלי AI בעצמם, בסביבה שמחוברת לדאטה העסקית והמבוקרת על ידי הארגון. והביקוש הוא פשוט מטורף".
הרמתי: "במאנדיי אנחנו התאהבנו בעולם הזה של פלטפורמות no-code. שעושות דבר ענק בעולמות העבודה. כי באמת אנשים פתאום מקבלים איזה סופר פאוור, שהם לא רגילים שיש להם בידיים. כשבן האדם בונה את התוכנה שהוא צריך, הוא זה שמבין אותה הכי טוב, הוא זה שמסוגל להמשיך ולשנות אותה ככל שהצרכים שלו משתנים. אנחנו השכבה האפליקטיבית שנועדה לאפשר לכל בן אדם לבנות את כלי ה- AI המדויקים עבורו".
יש בטח אלפי חברות שמנסות להיכנס לתחום הזה. התחרות לא מרתיעה? "אם יש משהו שלמדנו במאנדיי זה שאיפה שאין תחרות - זה לא מעניין. ואם יש הרבה תחרות - סימן שאתה במקום הנכון. אנחנו גם מאמינים מאוד בעצמנו ובצוות שגייסנו שיש לנו הבנה מאוד עמוקה של מה הארגון צריך בשביל לאמץ תוכנה. יש המון דברים ספציפית בעולם העבודה ובעולם התוכנה הארגונית שהם לא גנריים ולא כלליים והם מאוד דורשים פתרונות נכונים, ואנחנו מאמינים שיש לנו את מה שצריך כדי להביא את עולמות הסוכנים החכמים לעולם העבודה".
"מיכל וטל זיהו הזדמנות יוצאת דופן לחולל מהפכה בעולם היעילות הארגונית", אומר ארז שחר, שותף מנהל בקרן Qumra Capital. "הם הבינו שהכוח האמיתי של AI טמון ביכולת להפוך אותו נגיש לכל עובד, ללא קשר לרקע הטכנולוגי שלו. אנחנו נרגשים לתמוך במשימה החשובה שלהם, לאפשר לכל ארגון לפתח כלי AI מותאמים אישית ולמנף את הפוטנציאל המדהים של הבינה המלאכותית כדי ליצור מקומות עבודה חכמים, יעילים וטובים יותר".
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו