בשיתוף אתר "המקצוענים"
בין אם אתם עוברים לדירה שכורה או רוכשים דירה חדשה, יש דברים שנוטים לפספס בדרך.

בירורים מקדימים לחוזה

מדוע הקודמים עזבו: לפני שאתם ממהרים לחתום, בדקו מהי הסיבה האמיתית שהדיירים הקודמים עזבו. זה חשוב בדירה שכורה, אך קריטי בדירה אותה אתם מעוניינים לרכוש.
הדיירים הנוכחיים, בעל הנכס והמתווך – כל אלו בעלי אינטרס לייפות את המציאות ולסגור את העסקה. לכן, בקשו לדבר עם הדיירים היוצאים ואפילו בדקו עם השכנים המתגוררים בבניין או בבניינים סמוכים.
כך תקבלו מידע אמין יותר לגבי הסביבה, הרעש, אופי הדיירים במקום והבעיות הייחודיות המאפיינות כל רחוב.
6 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)
אל תחסכו בעלות ייעוץ: שעת ייעוץ של עורך-דין שווה את הנזק הכספי שיכול להיגרם לכם כתוצאה מחתימה על חוזה שכירות דרקוני. אמנם רובנו רגילים לפנות לעורך-דין רק כשמדובר בחוזה רכישה, אך זו יכולה להתברר כטעות. ייתכן שאתם חותמים מול אשם שכלל לא רשאי לעשות זאת על פי דין.
בדקו את סביבת המגורים: האם יש קופת-חולים בקרבת מקום, האם יש גן ילדים, מעון ובית-ספר (רלווטני למשפחות), האם יש חנות מכולת קרובה וקווי תחבורה נוחים ליעדים אליהם אתם צפויים ליסוע בתדירות גבוהה? (למשל, מקום הלימודים שלכם), נוחות ההגעה למשפחה המורחבת שלכם, נוחות ההגעה למקום העבודה שלכם וכן הלאה.
6 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)

בדקו את מצב הדירה בצורה יסודית

ישנם דברים שממש לא כדאי להתפשר עליהם, שכן הם נוגעים לבטיחות ולבריאות שלכם.
דירה שבה יש סימנים המעידים על בעיות רטיבות ועובש, הם דבר הפוגע בכם משמעותית. גם דירה שבה מצב החשמל נראה מדאיג, מסכן את חייכם. בכל מקרה, חשוב להחתים את בעל הדירה על המצב שלה, לפני שעוברים לגור בה.
יש לציין היכן נמצאו סדקים בקירות, האם והיכן יש אריחי רצפה שבורים, האם יש נזקים כלשהם לפרקט, לכלים סניטריים, למתגי חשמל או לגופי תאורה, מה מצב המזגנים, האם שקעי החשמל תקינים, האם הצנרת פועלת בצורה תקינה והאם הדלתות נפתחות ונסגרות כמו שצריך.
ככל שמתגלים נזקים, דאגו לתעד אותם ושמרו את הצילומים עד למועד העזיבה שלכם.
חשוב מאוד, במקרה של ספק, לבדוק את תקינות ההארקה בדירה ולהתעקש על תיקון כל הליקויים הקשורים למערכת החשמל (שקעים, מתגים ולוח החשמל).

מהם תנאי המחיה הצפויים בנכס?

דירה ליד עמוד חשמל עם מתח גבוה: הקרינה הצפויה לכם ממגורים בנכס כזה מצדיקה ערנות לפני החתימה על חוזה.
האם יש חנייה ועד כמה קל למצוא חנייה באזור: אם אין לכם רכב, הרי שלא מדובר בבעיה בכלל, למעט בפעמים שמגיעים לבקר אתכם.
ואולם, אם אתם מתניידים עם רכב, ובייחוד כשמדובר במגורים של זוג צעיר עם ילדים קטנים, הרי שהסרבול הכרוך במציאת חנייה בסיום שעות העבודה והמרחק הגדול שבו תיצטרכו להיגרר עם ציוד, עגלות ועם ילדים קטנים עד ההגעה לרכב – אלו בהחלט ישפיעו על איכות החיים שלכם.
לכן, ובייחוד בערים הגדולות והצפופות, חנייה היא דבר שכדאי לשקול ברצינות לפני הבחירה בדירה מסוימת.
6 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)
מטרד רעש משמעותי: סיבה נפוצה לאכזבה מיד לאחר המעבר היא רעש בלתי צפוי. אם ביקרתם בדירה בסוף השבוע או בשעות הערב, ייתכן שהתרשמתם ממיקומה השקט.
ואולם, בשעות הבוקר המוקדמות או בשעות אחר-הצהריים והערב, אתם עלולים לגלות שהמקום שוקק חיים ורועש במיוחד, שהכביש הרבה יותר סואן באמצע השבוע ושהרכש מבתי-העסק הסמוכים בלתי נסבל בשעות היום ולעתים גם בשעות הלילה המאוחרות.
גם עבודות בנייה ושיפוצים של בניינים סמוכים יכולים להפריע מאוד בשעות היום. לכן, אם בדקתם את הנכס רק בערב, אתם עלולים להתאכזב לאחר החתימה על החוזה. אגב, לא רק רעש, אלא גם תנועת משאיות ומערבלי בטון, האבק והחשיפה לחומרי בנייה – כל אלו, הם בהחלט שיקול לפני החתימה על החוזה.
זה קריטי בבתים בהם הדיירים גם עובדים מהבית, מה שמפריע גם בשעות העבודה וגם בשעות הפנאי.
6 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)

על חוזה השכירות או הרכישה

ייתכן שחוזה הרכישה הוא חד-צדדי וכולל סעיפים לא הוגנים, שבתום-לב אתם עלולים להסכים להם.
גם ובייחוד אם אתם מוותרים על ייעוץ משפטי, קראו מספר פעמים את החוזה ואם אתם מתלבטים לגבי סעיפים מסוימים דרשו הבהרה אודותיהם. תתפלאו שבעלי נכסים יסכימו למחוק סעיפים מסוימים, אם הם מעוניינים למצוא שוכר טוב שיישאר לאורך זמן.
אל תחששו להתמקח, שכן חוזה הוא לא סופי ולא מחייב עד אשר אתם חותמים עליו. עד לחתימה שלכם, הוא בגדר טיוטה שניתן לשנות בקלות. מוטב להפסיד דירה ולא להתחייב לדירה תחת חוזה גרוע שתתקשו להיחלץ ממנו.
אגב, גם אם בעל הנכס או המתווך טוענים שמדובר בחוזה שכירות או בחוזה רכישה סטנדרטי שהם רכשו בדואר או ברשת ידועה, וגם אם הם מתעקשים שהוא נוסח על-ידי עורך-דין, אל תסמכו על כך.
לא חסרים חוזים המנוסחים לרעת הצד השני (השוכר או הקונה). חוזים אלו, מכונים חוזים חד-צדדיים ומוטב לברוח מהם.
תוכלו להדפיס מהרשת מספר דוגמאות לחוזי שכירות או לחוזי רכישה ולוודא אילו סעיפים חשובים הושמטו מהחוזה שמוצג לכם. אל תתביישו להוסיף סעיפים מטעמכם, וגלו קור-רוח מול מי שמנהל מולכם את המשא ומתן.
לאחר החתימה, הקפידו לשמור על העתק ההסכם. כדאי מאוד לסרוק אותו ולשמור גם העתק דיגיטלי שלו.
6 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)

לפני שאתם עוזבים את הדירה שהתגוררתם בה

אל תשאירו חובות פתוחים: בכדי להימנע ממצב לא נעים ולא משתלם של חובות שצברו ריבית גבוהה בשל היעדר תשלום ועדכון על שינוי כתובת, לפני שאתם עוזבים את הדירה שלכם, ודאו שכל התשלומים שולמו לרשויות ולספקיות השונות.
עדכון על שינוי כתובת, ימנע מצב שתחויבו לשלם הוצאות של הדיירים שיגיעו אחריכם, רק בגלל שלא עדכנתם שאתם אינכם הדיירים יותר.
התשלומים הנפוצים הם: חשבון חשמל, חשבון גז, ארנונה, חשבון מים, תשלומים לספקיות הטלפון, הכבלים והאינטרנט. חשוב לשמור תיעוד של החשבונות האחרונים, למקרה שיטענו שיש חוב פתוח.
דרשו מכתב סילוק: לפני שאתם עוזבים דירה, דרשו מבעל הנכס שיחתום על מכתב סילוק. מכתב זה הוא למעשה מסמך בו מאשר לכם בעל הנכס שהדירה לשביעות רצונו ושאין לו כל דרישת תשלום כלפיכם.
עשו זאת לפני שאתם עוזבים את הדירה, בכדי שיהיה לו אינטרס לחתום על כך, ולא לדחות אתכם שוב ושוב, כשאין לכם כל יכולת השפעה על הסכמתו.
כל עוד אתם מחזיקים בנכס, יהיה לו תמריץ לשחרר אתכם מבלי שימציא טענות לא מוצדקות כלשהן בהמשך.
השארתם צ'ק ביטחון? דרשו אותו בחזרה: אל תסכימו לעזוב את הדירה לפני שקיבלתם בחזרה שטח או צ'ק ביטחון שמסרתם לבעל הנכס ביום שעברתם להתגורר בדירה. כמו כן, שמרו העתק של החשבונות וההוצאות ששילמתם במהלך תקופת השכירות. כך, תהיה לכם הוכחת תשלום עבור כל הוצאה שלא תצוץ לאחר שתעזבו את הדירה.
6 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)
רוקנו את הדירה ואל תשאירו את מלאכת פינוי החפצים שלכם לבעל הנכס: אתם חוסכים בעלויות הובלה? טעות. אם השארתם מקרר ישן או מכונת כביסה מקולקלת בנכס שעזבתם, ההוצאות יכולות לרדוף אתכם.
אל תתפלאו אם בעל הנכס יממן את הפינוי שלהם בעצמו, ויציג לכם דרישת תשלום מפתיעה. כדי למנוע אי נעימות, השאירו את הדירה ריקה או תאמו איתו מכירה של ריהוט מסוים לדיירים שיישארו בנכס.
פורסם לראשונה: 13:10, 27.03.22