מרכז ביג, שכולל גם מלון, ייפתח בפתח-תקוה ב-2028 בפרויקט ענק שמקימה קבוצת ביג באיזור התעשייה קריית אריה. המרכז ייקרא BIG FASHION PTV, והוא היה אמור להיות כבר בבנייה מסוף 2022, אך תחילת הבנייה התעכבה. בשלב הראשון יושקעו בהקמתו שני מיליארד שקל. הפתיחה: רק עוד ארבע שנים.
הקבוצה הציגה היום (שני) את תחילת הבנייה במתחם החדש - לשוכרים ולמשקיעים, לצד בור של 60 דונם. המתחם יכלול קניון, מתחם מגורים, משרדים ומלון. משרדי פוקס יעברו למרכז מאיירפורט סיטי וייקבלו שם 30 אלף מ"ר, כולל חנויות דגל של רשתות הקבוצה. מנכ"ל קבוצת ביג חי גאליס, אמר ל-ynet שבקניון יהיו כ-200 חנויות.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
2 צפייה בגלריה
הדמייה מרכז ביג פתח- תקווה
הדמייה מרכז ביג פתח- תקווה
הדמייה מרכז ביג פתח- תקווה
(יח"צ ביג)
המתחם ממוקם בשטח שבבעלות אהוד בן ש"ך וחברת ביג, שנרכש תמורת 240 מיליון שקל. תחילת הבנייה תוכננה, כאמור, לסוף 2022. מועד האכלוס של הבניין הראשון בפרויקט תוכנן לסוף 2026, תחילת 2027. כעת, בביג מדברים על סיום הקמה רק ב-2028.
הביג החדש יתחרה בקניון הגדול של קבוצת מליסרון, קניון איילון של עזריאלי וקניון קריית אונו, עם היצע של פי 2 חנויות - כך לפי גאליס. במקביל החברה תפתח בספטמבר 2024 את ספינת הדגל שלה בגלילות: מרכז חדש שיכלול חנויות של כל הרשתות הגדולות, כולל לולולמן ואלו יוגה, וחנות ענק של זארה.
המרכזים הפתוחים שספגו פגיעה קשה במלחמה, צמחו ב-8.5% בחודש מרץ. הרבעון הראשון הסתיים עבור ביג בצורה חיובית לעומת אשתקד ואפילו הפעילות באילת התאזנה. "המסחר והסוחרים מראים עוצמה ויציבות", טוען גאליס, אבל ביג קריית שמונה כבר סגור מספר חודשים. "השוכרים יקבלו פיצוי מלא מהמדינה אז נקבל את שכר הדירה שלנו", הוא מסביר.
"כציוני גאה ונלהב אני משוכנע שנעבור את התקופה הזו בהצלחה. אנחנו יזמים שמסתכלים לטווח ארוך. לא נברח מהמדינה שהיא חזקה ועוצמתית עם אנשים מצוינים וכלכלה טובה. מאמינים שהמדינה שווה את הפרויקט המאוד מרשים הזה", הוסיף גאליס.
2 צפייה בגלריה
הדמייה יח"צ מרכז ביג פתח-תקווה
הדמייה יח"צ מרכז ביג פתח-תקווה
הדמייה יח"צ מרכז ביג פתח-תקווה
(יח"צ ביג)
היית חותם על פרויקט כזה עכשיו? "התחלנו אותו בשיא ההפיכה המשפטית. במקביל, אנחנו פותחים השנה שבעה פרויקטים חדשים, בין היתר בכרמי גת, אור עקיבא, גדרה ומגדל העמק, ועוד שתי הרחבות במרכזים קיימים בבאר- שבע ובאשדוד, בהשקעות של מיליארדים. אנחנו לא בשווייץ, אנחנו בישראל והמדינה התמודדה עם תקופות מאתגרות. אני מאמין שנדע להתגבר גם על האויב מבחוץ וגם על הבעיות מבפנים. אין לנו חששות לטווחים ארוכים - אבל כן לטווחים קצרים. שנפתור את הבעיות מבית".
המרכז החדש ישתרע על פני שטח של כ-63 דונם ויכיל כ-250 אלף מ"ר משרדים (שלושה מגדלים של 40 קומות), 65 אלף מ"ר למסחר, 10,000 מ"ר שטח מלון ו-150 אלף מ"ר חניונים בשלושה מפלסים. הוא יכלול גם מסעדות ורשתות הסעדה ובתי קפה, חנויות דגל של מותגי יוקרה בינלאומיים, אולמות קולנוע ומתחמי בילוי לילדים ובוגרים, כמו מתחם באולינג. בהמשך מתכוונת החברה לנסות ולשלב במתחם גם דיור מוגן ודיור להשכרה, תלוי באישורי עירייה.
קבוצת ביג הוקמה ב-1994. היא נמצאת בשליטת יהודה ורוני נפתלי שמחזיקים 23% ו-12% בהתאמה, וכיום היא מפתחת, מפעילה ומנהלת ברחבי העולם 56 מרכזי קניות וקניונים, 35 בנייני משרדים, 16 פרויקטים למגורים, 6 פרויקטי עירוב שימושים ו-7 מרכזים לוגיסטיים. בישראל פועלים כיום 25 מרכזים תחת המותגים BIG ו-BIG FASHION בפריסה. בנוסף להם, 12 מרכזים חדשים הנמצאים בימים אלו בשלבי הקמה שונים.