בנאום שנשא באיווה לרגל יום העצמאות האמריקני שחל היום (שישי), עורר נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ סערה נוספת כאשר השתמש במונח הנחשב זה מכבר לסטריאוטיפ אנטישמי כדי לתאר בנקאים, סוחרים ומלווים בריבית. במהלך הדברים, שבהם שיבח את חוק המס החדש שעבר אמש בקונגרס – שאותו הוא מכנה "החוק הגדול והיפהפה" (one big beautiful bill) – התייחס טראמפ לבנקים ולמלווים בריבית ואמר כי מעתה ״אין מס מוות, אין מס ירושה, אין יותר ללכת לבנקים ולבקש הלוואות – לפעמים מבנקאי מצוין, ולפעמים משיילוקס (Shylocks) ואנשים רעים. הם הרסו הרבה משפחות, אבל אנחנו עשינו את ההפך".
ההתבטאות עוררה תגובות מיידיות ברשתות החברתיות ובקרב גורמים בקהילה היהודית, בשל השימוש במילה "Shylocks" – שם הנחשב מאז המאה ה-19 לפחות לכינוי גנאי כלפי יהודים. מקור המונח הוא בדמות הסוחר היהודי שיילוק ממחזהו של וויליאם שייקספיר "הסוחר מוונציה" – דמות המתוארת כמלווה בריבית חסר רחמים, שדורש "ליטרת בשר" מחייב שלא עמד בתשלום. הדמות, שהפכה במרוצת השנים לסמל לסטריאוטיפ היהודי החמדן והנצלן, זכתה לגינויים חוזרים ונשנים מצד חוקרי ספרות, ארגונים יהודיים ופוליטיקאים, ויש הרואים בה ביטוי מוקדם של אנטישמיות תרבותית באירופה.
2 צפייה בגלריה


דונלד טראמפ ואל פצ'ינו בתפקיד שיילוק בעיבוד ההוליוודי של "הסוחר מוונציה"
(צילומים: AFP/Jim Watson, שאולי בסקינד)
זו אינה הפעם הראשונה שפוליטיקאים אמריקנים מסתבכים עם המונח: ב-2014 נאלץ סגן הנשיא דאז ג'ו ביידן נאלץ להתנצל לאחר שהשתמש בביטוי דומה בנאום שנשא בפני עורכי דין.
לאחר הנאום ולפני העלייה לאייר פורס 1, טראמפ נשאל על ידי כתבים אם הוא מודע לכך שהמונח נחשב מזה שנים רבות לביטוי אנטישמי. "מעולם הבנתי את זה ככה", השיב הנשיא. "בשבילי 'שיילוק' זה מישהו שמלווה כסף בריבית גבוהה. אתם מבינים את זה אחרת ממני. אני פשוט לא שמעתי את זה ככה".
האירוע התרחש בעצרת שנערכה בדה מוין, איווה, בנוכחות אלפי תומכים, כפתיחה לחגיגות יום העצמאות ה-250 של ארה״ב. בנאום שנמשך קרוב לשעה שטח טראמפ את הישגיו הכלכליים, תקף את התקשורת והדמוקרטים והבטיח כי החקיקה החדשה שלו תשחרר את אזרחי ארה"ב מ"שלשלאות של מיסוי, בירוקרטיה ובנקים רעים".
הבית הלבן לא פרסם תגובה רשמית על ההתבטאות. עם זאת, גורמים במטה הבחירות של טראמפ הבהירו בשיחות סגורות כי מדובר בהוצאת דברים מהקשרם וטענו כי הנשיא לא התכוון לפגוע באף אחד. עד כה, לא נרשמה התנצלות פומבית או תיקון של הדברים מצידו של טראמפ.
הנאום השנוי במחלוקת של טראמפ
טראמפ עצמו כבר הסתבך בעבר עם אמירות שנויות במחלוקת שנגעו לקהילה היהודית – חלקן נתפסו כאנטישמיות מובהקת, אחרות כרמזים בעייתיים או כאימוץ סטריאוטיפים רגישים. אף שהנשיא נהנה מתמיכה מובהקת בקרב גורמים פרו-ישראליים, וחתום על מהלכים מדיניים שנתפסו כהיסטוריים בעיני ירושלים, יחסו כלפי יהדות ארה"ב עורר לא פעם תרעומת דווקא בתוך הקהילה עצמה.
כבר ב-2015, במהלך קמפיין הבחירות הראשון שלו, התבטא טראמפ בפני קהל של פעילים יהודים כשאמר: "אתם לא תצביעו עבורי, כי אני לא צריך את הכסף שלכם – אבל אתם רוצים לשלוט בפוליטיקאים, נכון?". את הדברים אמר כנראה בחצי חיוך, אך הם עוררו ביקורת חריפה ונתפסו כמיחזור של סטריאוטיפים אנטישמיים ותיקים על כוחו של "ההון היהודי" בפוליטיקה האמריקנית.
לאחר מכן פרסם טראמפ ציוץ ובו תמונתה של הילרי קלינטון עם הכיתוב "המועמדת הכי מושחתת אי פעם", על גבי מגן דוד אדום ולצידו ערימה של שטרות כסף. גם אז גינתה הליגה נגד השמצה את הבחירה בדימוי, והציוץ נמחק זמן קצר לאחר מכן. טראמפ טען כי מדובר בכלל בכוכב של שריף.
במהלך כהונתו, חזר הנשיא והביע תסכול מכך שיהודים אמריקנים אינם מצביעים לו בשיעורים גבוהים. ב-2019 אמר כי הצבעה למפלגה הדמוקרטית מצד יהודים מעידה על "חוסר נאמנות" – ניסוח שהזכיר אמירות אנטישמיות היסטוריות על כפילות נאמנות. שנה לאחר מכן, התלונן בריאיון כי האוונגליסטים "אוהבים את ישראל יותר מהיהודים", והוסיף: "נתתי לכם את ירושלים, את רמת הגולן, ואתם לא מצביעים לי".
בין לבין, נמנע טראמפ פעמים רבות מלגנות באופן חד משמעי פעילים אנטישמיים או קבוצות גזעניות. לאחר אירועי שארלוטסוויל ב-2017, שבהם צעדו אנשי ימין קיצוני עם לפידים וקראו בין השאר "יהודים לא יחליפו אותנו", הסתפק טראמפ באמירה מעורפלת ולפיה היו "אנשים טובים מאוד משני הצדדים" – אמירה שנחשבת עד היום לאחת השנויות ביותר במחלוקת בקריירה הפוליטית שלו. במהלך השנים שיתף טראמפ כמה פוסטים וקריקטורות שמקורם באתרי קונספירציה המזוהים עם תיאוריות אנטישמיות, ובפרט כאלה שכוונו נגד המיליארדר היהודי והתורם הדמוקרטי ג'ורג' סורוס – אף שלרוב לא התייחס אליהם באופן ישיר.
מנגד, טראמפ התהדר לא אחת בקרבתו לישראל וליהודים, התגאה בחתנו היהודי ג'ארד קושנר ובבתו איוונקה שהתגיירה לצורך הנישואים, ובמהלכים שביצע לטובת ישראל – בהם הכרה בירושלים כבירתה, העברת השגרירות, הכרה בריבונות בגולן וקידום הסכמי אברהם. אך בעיני רבים בקהילה היהודית בארה"ב, השימוש החוזר במונחים טעונים, ההבחנה שהוא עצמו עושה בין "היהודים שלכם" ל"שלנו" – מזכירים שלא כל מי שמחבק את ישראל, מבין את היהודים.