הטלטלה בשוק ההון ובשוק המט"ח בימים האחרונים בעיצומה, לאחר שאתמול (ב') שוב ננעלו הבורסות בירידות חדות. בוול סטריט נאסד"ק איבד 4.3% בנעילה, דאו ג'ונס ירד ב-2% ו-S&P 500 ב-3.2%, ובבורסה המקומית מדד ת"א 35 ירד ב-1.3%, מדד ת"א 125 ב-1.7% ות"א נדל"ן ב-1.9%. היום המסחר בבורסה בתל אביב מתנהל בתנודתיות, וכעת נרשמות עליות של עד 0.4% במדדים המובילים. החוזים בניו יורק ירוקים גם הם.
בנוסף, אחרי חודשים רבים שבהם ירד עד לשפל של 3.08 שקל לדולר, מזנק בחודש האחרון המטבע האמריקני. היום הוא כבר טיפס לשיא של שנתיים ושערו היציג נקבע על 3.4630 שקלים. גם האירו עלה כבר ל-3.62 שקל, שערו הגבוה ביותר בחודשים האחרונים, והיום שערו היציג נקבע על 3.6556 שקלים.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
למה זה קורה? הדולר בעולם מתחזק מאוד ולכן מטפס גם בישראל. אי-היציבות הפוליטית בישראל והחשש מבחירות ומעצירה של רבות מהרפורמות הכלכליות שטרם הושלמו, מוסיפה להיחלשות השקל ולהצטיידות של משקיעים במטבע האמריקני. גם המלחמה באירופה, שמוסיפה לאי הוודאות בשווקים, והעלאות הריבית שהחלו בארה"ב, מחזקים את הדולר בכל העולם וכמובן גם אל מול השקל.
מי מרוויח מהשינוי? התעשיינים והיצואנים מרוצים. רק לפני שבועיים הם קיבלו 321 שקל על כל 100 דולר של יצוא ואתמול הם קיבלו כבר 344 שקל בקירוב. זה הפרש עצום של יותר מ-7%.
איך זה משפיע עלינו? הנוסעים לחו"ל ישלמו יותר על כרטיסי הטיסה, בתי המלון, שכירת המכונית, הטיולים המאורגנים והקניות בחו"ל ובדיוטי פרי. משפחה שתצא לשבוע לחו"ל עלולה להינזק בהוצאותיה ממאות ועד אלפי שקלים. גם היבואנים מפסידים כמובן. חומרי גלם מתייקרים וחלק מהעליות האלה יגולגלו לצרכנים, יחד עם העליות במוצרים המיובאים.
האם אנחנו במשבר? שוק ההון ושוק המט"ח מזדעזעים בימים האחרונים ועלולים לגרום הפסדים משמעותיים לחלק מהמשקיעים, מחד, ומאידך לרווחים לא צפויים לחלק אחר מבעלי הנכסים. העלאות הריבית עלולות להקשות מאוד על רוכשי הדירות שנטלו משכנתאות.
בחודשים האחרונים הייתה עלייה עצומה בביקושים לסחורות ולשירותים, לצד קיטון בהיצע, מה שהוביל להתפרצות אינפלציה בארה"ב, אירופה וישראל, שלא הייתה כאן כבר יותר מעשור. ואם לא די בזה - פרצה באוקראינה המלחמה החמורה ביותר באירופה מאז סיומה של מלחמת העולם השנייה, שגרמה בבת אחת לעצירת הייצוא של עשרות סוגים של חומרי גלם. המחסור בנפט, פלדה, ברזל, ניקל, שמן חמניות וחיטה - גרם מיד לעליות מחירים והחיש את האינפלציה.
משבר הקורונה שהסתיים לא היטיב עם הכלכלות? אמנם המשקים נפתחו, אולם אחרי שנתיים של קיפאון בתחומים רבים, הבום הפתאומי זעזע חלק מתחומי הכלכלה וגרם לתמורות רבות, כמו יותר עבודה מהבית, פיטורים של מיליוני עובדים במהלך המשבר, התרסקות של חברות בתחומי תיירות ותעופה, לצד פריחה במפעלי התרופות. הכלכלה לא אוהבת זעזועים - אך המצב הזה יצר אותם.
ומה הקשר להעלאת הריבית? בתחום האינפלציה החלו העלאות ריבית בבריטניה, ארה"ב וישראל. העלאות הריבית אמורות לבלום במידה מסוימת את כמות הביקושים ולמתן את עליות המחירים, אך להעלאות ריבית יש גם תוצאות נלוות לא חיוביות במיוחד: הן גורמות לאפשרות השקעה נוחה ולא מסוכנת של כספים נזילים ולהוצאת כספים ממוקדי סיכון בבורסות. וכך התרסקו בימים האחרונים שערי מניות לא מעטות בעולם. בריחה מהבורסה גרמה לירידות שערים במעגל קסמים שטרם הסתיים.
יש משהו שכדאי לעשות כעת למניעת נזקים מהטלטלות בשווקים? בעיקר להיאזר בסבלנות ולא לבצע מהלכים חפוזים, מבוהלים וספונטניים. לרוב שערי מניות שיורדים שבים לעלות כעבור זמן, שווי המטבעות נותר לאורך זמן די יציב והלוואות צריך ליטול רק במסלולים בטוחים וסולידיים יותר ורק במקרים שבאמת דרושה ההלוואה.
לדברי אייל גורן, מנכ"ל קרנות הנאמנות, בית ההשקעות פסגות, השקעות צריך לבחון לטווח בינוני וארוך. באופן כללי כל השקעה בשוק ההון צריכה להיות לטווח של כמה שנים, בעיקר אם מדובר במניות, וההיסטוריה מלמדת אותנו שירידות בשווקים ועצבנות אינם זמן טוב לברוח, גם אם יהיו עוד ירידות. בהמשך, סביר להניח שבעוד כמה שנים כבר נראה את השווקים במחירים גבוהים יותר. כל משקיע צריך לבחון בראש ובראשונה את טווח ההשקעה שלו, משקיעים לטווח קצר של פחות משנתיים לא צריכים תיקים ברמת סיכון גבוהה, ככל שזמן ההשקעה ארוך יותר כך תמהיל ההשקעה יכול להיות מוטה יותר לנכסי סיכון כמו מניות, בין אם מדובר בקרן השתלמות, קופת גמל או קרן נאמנות.
יש תחזיות לעוד התפתחויות? כלכלנים הביעו אתמול חשש שבמדינות רבות מתקרב מיתון. מצב כזה יגביר את האבטלה ויפגע בעיקר בשכבות החלשות. חמור מכל יהיה אם תתפתח סטגפלציה – מיתון עמוק בצמוד לאינפלציה של מחירים, שזהו תרחיש גרוע גם לבעלי עסקים ולעשירונים הגבוהים יותר, שפריחת עסקיהם ומצבם הכלכלי עלולה להיבלם.
פורסם לראשונה: 08:12, 10.05.22