דיון סוער התקיים היום (ב') בוועדת הכספים של הכנסת, כאשר שר האוצר, אביגדור ליברמן, הציג לחברי הוועדה את "התקציב הכי חברתי שאי-פעם אושר בכנסת", בעוד שיו"ר הוועדה לשעבר, ח"כ משה גפני, טען כי מדובר ב"תקציב הכי אנטי-חברתי שהיה פה מעולם". ליברמן הדגיש בדבריו, כי "צריך לשים לב לריבית. יכול להיות שתהיה עליית ריבית וזה אירוע משמעותי מבחינתנו".
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
2 צפייה בגלריה
שר האוצר, אביגדור ליברמן
שר האוצר, אביגדור ליברמן
שר האוצר, אביגדור ליברמן
(צילום: צביקה טישלר)
בדיון ראשון של הצגת תקציב מדינה בוועדת הכספים על ידי שר אוצר מזה שלוש שנים ושבעה חודשים, ציין שר האוצר ליברמן ציין בפני חברי הוועדה, כי מצבה של הכלכלה הישראלית טוב מאוד: "הכי חשוב להדגיש שכלכלת ישראל עובדת וצומחת. בנושא גביית המיסים, אנחנו עולים על כל הציפיות. הפעילות בכרטיסי האשראי שוברת את כל השיאים. כאשר מסתכלים על הדו"חות הרבעוניים של כל החברות הנסחרות בבורסה - הם נותנים תמונה ברורה מאוד. גם ביצוא המצב יותר מדי טוב - פלוס 13.2 מיליארד דולר בחצי השנה האחרונה".
עם זאת, טען שר האוצר, מבלי לתקוף את בנק ישראל, כי "השקל חזק מדי וזה פוגע קודם כל ביצוא התעשייתי של מדינת ישראל. שום גידור ושום התערבות של בנק ישראל לא יכולה לעזור בזה".
ליברמן טען כי מה שמאפיין את התקציב הדו-שנתי שהביא משרד האוצר לאישור הממשלה והכנסת הוא "הכי חברתי שאי-פעם התקבל במדינת ישראל ויש בו גם כמות חסרת תקדים של מנועי צמיחה. כאשר אני מסתכל על כל מה שכלול בחוק ההסדרים, ההיגיון של התקציב הנוכחי הוא אותן רפורמות ושינויים מבניים שאמורים להביא להכנסות של מדינת ישראל בשנים 2022-2021".
השר ליברמן ציין, כי יש לחשוב גם על השנים 2024-2023, "בהן נצטרך לתת מענה לקבוצות בחברה הישראלית שמקופחת, נוכח הסכמים קיבוציים שפג תוקפם ב-2019". ליברמן גילה לראשונה, כי "כל ההסכמים שמחכים לנו בדרך, עובדי מנהל ומשק, מורים, מטפלות, רופאים ושכר החיילים, יעלו יחד 11 מיליארד שקל בהערכה זהירה".

ליברמן על שכר החיילים: "דוחים את כל המו"מ ל-2022"

בתשובה לתקיפתו לאחרונה על שלא קיים הבטחות בחירות, כמו להעלות את שכר החיילים, בעוד שתקציב הפנסיה של אנשי הקבע עלה, אמר ליברמן: "שלא יהיו שום אשליות בנידון. אי-אפשר למצוא כעת את הכסף. לכן אנחנו דוחים את כל המו"מ לשנת 2022. אז אנחנו מקווים להגיע להסכמים עם כל המגזרים ולתת לזה ביטוי בתחילת שנת 2023". ליברמן הבטיח כי בנושאי הגירעון והצמיחה "נעמוד בכל היעדים, אפילו מעבר לזה".
בתשובה לטענות שמדובר בתקציב לא חברתי, אמר ליברמן: "אני לא זוכר אי-פעם שהוסיפו לבסיס התקציב 700 מיליון שקל למשרד הרווחה, 150 מיליון למאבק באלימות המשפחה, מיליארד שקל למשרד החינוך, מיליארד שקל למשרד לביטחון הפנים, כולל להגדלה של 1,100 שוטרים ומאבק בפשיעה במגזר הערבי, 300 מיליון שקל תוספת למענק השנתי של ניצולי השוואה, 800 מיליון שקל לנכי צה"ל ו-5 מיליארד שקל למיגון הצפון".
עוד הדגיש ליברמן את ההשקעה הגדולה הצפויה במטרו של גוש דן "ההשקעה הגדולה ביותר בתולדות המדינה", והשקעות גדולות במיוחד בבינה המלאכותית, בפריסת הסיבים האופטיים והוספת תדרים חדשים של דור 5.
בהתייחסו למשבר הקורונה, ציין ליברמן כי מדובר כבר בהוצאה ריאלית של 137 מיליארד שקל בכסף מזומן למדינה, לא כולל אובדן הכנסות. לדבריו, הגל הרביעי עלה לקופת המדינה כבר 4.1 מיליארד שקל.

גפני לליברמן: "מה שאתה עושה לאברכים לא יסולח לך"

בשלב הזה תקף גפני (יהדות התורה) בחמת זעם את שר האוצר: "ליברמן, אתה לא תישאר הרבה זמן באוצר. את זה כולנו יודעים. אבל את הנזק שאתה תשאיר אחריך, את מה שאתה עושה למשפחות האברכים, שאתה מכיר לא פחות מכלנו, לא יסולח לך. לא תצליח לשנות את אורח חייהם. הם לא יפסיקו ללמוד. רק הילדים שלהם ירעבו ללחם וזה יהיה רשום על שמך ולא יסולח".
2 צפייה בגלריה
משה גפני במליאה
משה גפני במליאה
משה גפני במליאה
(צילום: דוברות הכנסת)
הממונה על התקציבים באוצר, יוגב גרדוס, הדגיש בפני חברי ועדת הכספים כי "הבנו שזה לא הזמן ולא נכון להעלות מיסים. העלאת שיעור המס הייתה פוגעת בצמיחה. אנחנו רוצים לעשות צעדים שנכונים יותר למשק".
בהתייחסו לטענות שחוק ההסדרים הוא "כבד", אמר גרדוס: "שמעתי הרבה אמירות כאלה. זה נכון שהחוק כבד אבל כמה שהוא כבד הוא משמעותי ומטפל בדברים שהרבה שנים לא קיבלו טיפול".
גרדוס רמז במפורש שבתקציב הבא יהיה צורך "לפתור את הגירעון". המשמעות של דבריו היא שבתקציב 2024-2023 יועלו מיסים ויקוצצו תקציבים ממשלתיים, אם כי ראש אגף התקציבים לא אמר זאת מפורשות לחברי הוועדה.
במסגרת סבב השאלות בדיון הסוער שהתפתח בוועדה העלה ח"כ יואב קיש (הליכוד) את נושא העלאת שכר חיילי החובה, וכאשר שר האוצר התרגז ועמד לעזוב את חדר הישיבות, קרא לו קיש: "אתה חייב תשובות לחיילי החובה שהבטחת שתעלה את שכרם".
ליברמן הגיב: "חיילי הסדיר צריכים להבין שיש כמה חברי כנסת שהם פשוט שקרנים".
ח"כ ינון אזולאי (ש"ס): "אני מציע שתצא החוצה אם אתה קורא לחברי כנסת שקרנים. מה להגיד לח"כים שקרנים?"
שר האוצר: "יואב קיש, ב-2016 נבחרת ומול גל המחאה של עניין השוויון בנטל, ברחת מכל הצבעה בכנסת".
קיש: "אז תגיד שלא הייתי בסדר, אבל שר האוצר ליברמן לא מסוגל לעמוד בהבטחה שלו לחיילי צה"ל".
ליברמן: "בניגוד אליך אצלי מילה היא מילה. גם בנושא מיגון הצפון ההחלטה התקבלה ב-2018 והייתה ממשלה שטרפדה את זה. בנושא שכר החיילים יש לפחות חמש קבוצות שצריך לתקן בהן את העיוותים שנוצרו במהלך השנים".
גפני: "אני מזכיר לך שהיית שר בכל הממשלות שהיו".
במסגרת חילופי הצעקות הוצאו מהדיון ח"כ יואב קיש וח"כ יעקב אשר (יהדות התורה).
מוקדם יותר קרא אזולאי מספר פעמים לשר האוצר לחזור בו מאמירתו בנוגע לציבור החרדי: "אמרת לקחת את החרדים במריצה למזבלה. זאת אמירה אומללה, אנטישמית. לא שוכחים לך את זה. יש לך הזדמנות לחזור בך מהאמירה הזו".