שבוע לאחר שכבר החל חודש ינואר אישרה היום (א') הממשלה שמפונים יוכלו להמשיך ולעשות שימוש מעורב במלונות לצד קבלת מענק מחייה יומי בסכום של 200 שקל למבוגר ו-100 שקל ליום לילד.
בכך אישרה הממשלה הצעת מחליטים שיזם שר התיירות חיים כץ, שמונה בתחילת מלחמה לטפל בשיכון המפונים בבתי המלון. על פי ההחלטה החדשה אושר כי תוקם ועדת חריגים, שתאפשר למפונים שיבחרו ב"מענק שיבה" ויתחרטו, לחזור למלון במימון המדינה.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
1 צפייה בגלריה
מפונים מנחל עוז בקיבוץ משמר העמק
מפונים מנחל עוז בקיבוץ משמר העמק
מפונים מנחל עוז בקיבוץ משמר העמק
(צילום: פאול אורלייב)
"מענק השיבה" עמוד על 200 שקלים למבוגר ביום, ועל 100 שקלים לילד ביום מ-1 בינואר ועד סוף פברואר לפי שעה, לתושבי היישובים שירצו לשוב הביתה".
ההחלטה תסדיר את זכאותם של חיילים ועובדים, לעשות שימוש מעורב וקבלת מענק יומי לצד שהייה במלון.
מדובר בתיקון להחלטת הממשלה שהוביל משרד הביטחון, שאושרה לפני שבוע וקבעה כי החל מ-1.1.24 מפונים מיישובים מוגדרים בדרום יוכלו לשוב לביתם ולקבל מענק מחייה. עוד קבעה ההחלטה כי מי שאינו שוהה במלון בתאריך הזה לא יוכל לחזור לשהייה במלונות במימון המדינה.
שר התיירות חיים כץ: "ועדת החריגים תאפשר את הגמישות הנדרשת למפונים ותמנע מצבים בהם תושבים לא מקבלים את המענה שהם צריכים כי 'החוק קבע'. משפחות שחזרו ליישוב והתחרטו, יוכלו לחזור למלון. כך גם במקרים בהם משפחה עדיין נותרה בפתרון האירוח במימון המדינה, אבל אחד מבני המשפחה, נדרש שלא לשהות בו במהלך כל השבוע, בשל צרכי עבודה, לימוד בפנימיות, חיילים בשירות סדיר או מילואים".
יצוין שגורמים במשרדים הכלכליים ובמנהלת התקומה מעריכים שמפונים יוכלו לחזור לחלק מהישובים בעוטף עזה בהמשך השנה, אולם לפחות בשישה ישובים שניזוקו קשות במלחמה לא תתאפשר שיבת התושבים כנראה לפני סוף שנת 2025 או בשנת 2026.