סכסוך משפטי על מעל למיליארד שקל בין עיריית קריית ים לחברת רפאל מערכות לחימה מתקדמות, יצרנית "כיפת ברזל", צפוי להעסיק את בית המשפט המחוזי בחיפה בתקופה הקרובה.
לפני מספר ימים הגישה רפאל עתירה כנגד דרישת העירייה לתשלום מס בסך 1.2 מיליארד שקל. החברה, מגדירה את הדרישה "חסרת תקדים" וטוענת כי העייריה "שלחה אותה ביום בהיר אחד באצטלה של גביית היטלי פיתוח ממתחם ביטחוני ותיק הידוע בשם 'מכון דוד'".
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
במסגרת העתירה, טוענת רפאל כי "דרישת התשלום התקבלה בהפתעה מוחלטת שכן מדובר במתחם נפרד הגדול כמעט פי 1.5 משטחה הכולל של קריית ים, בו רפאל פועלת מעל 70 שנה באופן עצמאי, ואשר עד לאחרונה (שלהי יולי 2018) רובו היה נעדר שיוך מוניציפאלי כלשהו.
1 צפייה בגלריה
רפאל
רפאל
רפאל
(צילום: אביהו שפירא)
"משכך, כל התשתיות המשרתות את המתחם פותחו והוקמו על ידי רפאל או משרדי ממשלה בעבר - טרם ששוייך לקריית ים", נכתב בעתירה. "עיריית קריית ים לא הקימה ולא השקיעה דבר בהקמת התשתיות המשרתות את המתחם - ודרישתה לתשלום עתק יש מאין באצטלה של היטלי פיתוח, נעדרת זיקה לביצוע תשתיות למתחם ואין היא מגלה עילה לחיוב על פי כל דין".
עוד נטען על ידי החברה המיוצגת על ידי עוה"ד מלכה אנגלסמן ואריאל בן בש"ט ממשרד מ.פירון ושות', כי דרישת התשלום הוצאה ללא כל הצדקה עניינית ובניגוד גמור לדין: "דין דרישת התשלום להתבטל מהטעם שלא קמה עילה חוקית לחיוב בהיטלי סלילה, תיעול ועוד - שכן קריית ים לא ביצעה תשתיות אלו בגבול או בזיקה למתחם".

העירייה: "המתחם סופח אלינו ב-2018"

מתגובה שהגישה עיריית קריית ים לבית משפט לאחרונה נטען באמצעות עו"ד שוקי חן, כי במשך עשרות שנים נכס מכון דוד לא היה מסופח לאף רשות מקומית ולכן לא חב בתשלום מיסים או הוצאות פיתוח לאף רשות מקומית, למרות היותו "נכס עצום ממדים ולמרות שהנכס נהנה מתשתיות עירוניות מפותחות הסובבות אותו ממספר רשויות מקומיות".
אולם, ביוני 2018, נטען, שר הפנים הורה על סיפוח שטח הנכס מכון דוד לתחום העיר קריית ים. "המבקשת (חברת רפאל - ל.ד) היא גוף אדיר ממדים המצוי בלב ליבה של עיריית קריית ים ולמרות זאת לא שילם מעולם היטלי פיתוח בגין השטח העצום בו הוא מחזיק. מן הראוי שהמבקשת תשלם את הסכום... כל עיכוב שלא לצורך בבירור המחלוקת הנוגעות לחיוב מהווה עוול כלפי העיר ותושביה", נטען.
מעיריית קריית ים נמסר כי "בעקבות שיוכו של מתקן רפאל לשטחה המוניציפלי של קריית ים כבר בשנת 2018, נדרש מהמפעל לשלם, לראשונה בתולדותיו, מס אמת הכולל היטלי פיתוח, מס המשולם על ידי כל עסק במדינת ישראל עם פתיחתו. גודלו וחשיבותו של מתקן רפאל רק ממחישים את הצידוק העקרוני לדרישת התשלום - אם עסקים קטנים מסוגלים לשלם זאת, כך גם מפעל עתיר הכנסות.
"חשוב לציין כי הכנסות מהיטלי פיתוח מיועדות באופן ישיר לשם פיתוח תשתיות ציבוריות, פיתוח כבישים, בינוי שטחי ציבור ועוד, קרי מדובר בהשקעה ישירה באיכות חייהם של כרבע מיליון תושבים בחמש רשויות מקומיות במטרופולין המפרץ: קריית ים, קריית מוצקין, קריית ביאליק, עכו ומטה אשר", טענו בעירייה.