"משנה שעברה לשנה הזאת שום דבר לא השתנה, המצב נהיה רק גרוע יותר. הממשלות האחרונות, לא רק הממשלה הזאת, נכשלות אחת אחר השנייה במבחן הביצוע. הן לא מצליחות להתמודד עם משבר הדיור. הגענו השנה לשפל הגדול ביותר במחירי הדיור. המחירים עולים בקצב מטורף. כל פעילות בצד הביקוש מייצרת ביקוש כבוש. ראינו את זה קורה בתקופת כחלון, שהייתה רגיעה, אבל אחר כך המחירים זינקו. אנשים צריכים דירות", כך אמר היום (רביעי) נשיא התאחדות בוני הארץ, ראול סרוגו, בפתיחת הכנס השנתי של התאחדות הקבלנים בוני הארץ.
עוד אמר סרוגו: "הקואליציה יכלה להעביר שני חוקים חשובים בשבועיים האחרונים: חלופת שקד, שצריכה להחליף את תמ"א 38 מחד, וחידוש הקלות מיסוי חשובות לתמ"א 38. אבל במשרד השיכון בחרו לקדם את הצעת החוק שעוסקת בביטול ההצמדות. תמ"א 38 מהווה 20% מהתחלות הבניה, אבל השוק היום בקיפאון מוחלט. הממשלה לא מקדמים את הדברים האמיתיים שיכולים לסייע, ומעדיפים פופוליזם".
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
2 צפייה בגלריה
נשיא התאחדות הקבלנים בוני הארץ ראול סרוגו כנס הקבלנים 2021
נשיא התאחדות הקבלנים בוני הארץ ראול סרוגו כנס הקבלנים 2021
ראול סרוגו
(צילום: יח"צ)
בהמשך דבריו הציג סרוגו תוכנית שמציעים הקבלנים לממשלה לפתרון משבר הדיור: "אנחנו מציעים למדינה לחתום איתנו על עסקת חבילה לפתרון משבר הדיור". בין היתר מציעה התוכנית שיווק מיידי של קרקעות לכ-300 אלף יחידות דיור, הקפאה של מחירי דירות לתקופה מוגדרת, התחייבות של הקבלנים לבנות 120 אלף דירות בשנה, התחייבות לבנייה מהירה יותר מהיום וגם הקמה של שני מטרופולינים חדשים בצפון ובדרום.
במקביל, מציינים הקבלנים כי כדי שתוכנית זו תוכל לפעול, גם המדינה וגם הרשויות המקומיות יהיו צריכות לשתף פעולה ולהירתם להגדלת היצע ובנייה, בין היתר על ידי מתן תמריצים כספיים לרשויות המקומיות ותמריצי מיסוי לקבלנים. "אני אומר כאן דברים משמעותיים, הקפאת מחירים של הקבלנים. אנחנו מציעים להיכנס תחת האלונקה. זו תוכנית שאפשר להכניס לחוק ההסדרים, והממשלה החדשה יכולה לקחת איתה", סיכם סרוגו.
אמנון מרחב, מנכ"ל התאחדות בוני הארץ, תקף את צעדי המדינה ואת שיטת המכרזים שהובילו לדבריו לעליית המחירים הגדולה בשוק: "דפקו פעמיים את הזוגות הצעירים". גם במחירי הדיור וגם במחירי השכירות. כמעט 74 מיליארד שקל שנכנסו לקופת האוצר ממיסוי על ענף הנדל"ן ומהקרקעות, אבל לצערנו הכסף הזה לא חוזר פנימה לרוכשי הדירות. רשות מקרקעי ישראל היא המונופול הגדול במדינה. שיטת המכרזים שלה מובילה לעליית מחירים משמעותית. בכל הארץ. הנתונים בלי סבירים. לא יכול להיות שהמדינה תעודד בשיטה שלה ובמונופול שלה את הספסרות הזו בקרקעות. צריך להבין שהקרקע עלתה פי 3.4 משיעור העלייה במחירי הדירות". גם מרחב התייחס לתיקון בחוק המכר שמקדמים במשרד הבינוי והשיכון, תיקון שחלק ממנו מבקש להפחית את ההצמדה של מחיר דירה חדשה למדד תשומות הבנייה, ולכלול רק את הבנייה בלי הקרקע. "הצעת החוק של משרד השיכון לתיקון חוק המכר לא תסייע בשקל אחד להוריד את מחירי הדירות. זה יעזור אולי רק לעשירים. ביטול הצמדה על מחיר הקרקע, על הנייר, יוביל להפחתה של 30 אלף שקל בפריפריה, אבל בתל אביב זה כמעט 300 אלף שקל. אנחנו לא מבינים את המהלך של המדינה לחלק מתנות לעשירים, ולא לעזור למי שבאמת צריך". בהמשך דבריו הציג מרחב תוצאות של סקר שערכה התאחדות הקבלנים באמצעות מכון מדגם. "בדקנו מה הציבור חושב על צעדי הממשלה, נכון ל-2 ביוני, בקרב למעלה מ-500 איש. שאלנו מה הצעד שהכי יעזור להורדת המחירים, כ-27% השיבו שהצעד הנכון הוא הקפאת מחירי הקרקע ל-5 עד 10 שנים. שאלנו גם האם לממשלה יש תוכנית כל שהיא להורדת מחירי הדירות. 72% מהנשאלים סברו שלממשלה אין תוכנית דיור. לגבי פתרון ההגרלות, כפי שהמדינה פועלת במסגרת דירה בהנחה, רק 11% מהנשאלים סבורים שזה פתרון נכון".
2 צפייה בגלריה
אתר בנייה
אתר בנייה
אתר בנייה
(צילום: מריה ראשד)

"יש השתוללות מוחלטת במחירים"

"שוק הביצוע נמצא במצוקה קשה", כך אמר ניר ינושבסקי, סגן נשיא ויו"ר אגף הבניה בהתאחדות הקבלנים בוני הארץ, "יש השתוללות מוחלטת במחירים. מאז תחילת הקורונה יש שיבושים גדולים באספקה, בתובלה וגם המלחמה באוקראינה החריפה את המצב עוד יותר. המלחמה השמידה מפעלים של ייצור חומרים חיוניים לענף הבנייה, מפעלי פח, פלדה. אלו דברים שלא יחזרו אלינו בעוד כמה חודשים, להיפך, זה ייקח הרבה יותר זמן כי גם המאמצים לשיקום אוקראינה יעלו אף הם את הדרישה לחומרי הגלם. אנחנו מדברים על עלייה של כמעט 100% בבטון וברזל". במקביל לדבריו של ינושבסקי, הציגו אנשי ההתאחדות נתונים המעידים על עליה משמעותית במספר הקבלנים שהגיעו לחדשות פירעון בשנת 2021 לעומת שנים קודמות. מדובר בנתונים של חברת BDI המנתחת את שוק הנדל"ן והביצוע המעידים על לא פחות מ-609 קבלני ביצוע שנגרעו מהשוק בשנת 2021, זאת לעומת 469 חברות בשנת 2020 ו-320 חברות בשנת 2019. "מה יקרה לקבלני מחיר למשתכן שהתחייבו למחיר נמוך? הם ימשיכו לבנות? על פי המחירים המקוריים? עם העליות הללו?", שאל ינושבסקי והוסיף, "משבר הביצוע והתשתיות הוא חמור לאין שיעור ממשבר המגורים. עיקר ההתמקדות היא במצוקת המגורים, אבל צריך להבין שאנחנו לקראת מצב בו לא יהיו מיטות בבית חולים, לא יהיו גשרים ולא כיתות בבתי ספר אם הנושא לא יטופל".
חיים פייגלין, סגן נשיא התאחדות בוני הארץ התייחס אף הוא למצב ואמר: "להתחדשות עירונית חלק מרכזי בהגדלת ההיצע. יש פוטנציאל ייצור של 900 אלף יח"ד. אנחנו חושבים ודורשים מהממשלה להאריך את תמ"א 38 ב-5 שנים נוספות". פייגלין התייחס גם למצוקת התשתיות וקבלני הביצוע, "בלי תשתיות אין מגורים. זה חלק בלתי נפרד ממשבר הדיור. יש לא מעט יחידות דיור שיכולות להיבנות אבל הבנייה לא מתחילה כי אין תשתיות".