חברת סטארבקס תובעת את ועד העובדים שלה בארצות הברית בעקבות שורת ציוצי "סולידריות עם פלסטין" שפורסמו בחשבון הרשמי של הוועד כמה שעות לאחר תקיפת החמאס ב-7 באוקטובר ועוררו זעם וקריאות לחרם נגד הרשת.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו, האזינו לפודקאסט הכלכלי היומי "כסף חדש", וסמנו "כלכלה" בהתראות אפליקציית ynet
לפי כתב התביעה שהוגש אתמול לבית המשפט המחוזי באיווה, הרשת טוענת שהציוצים הכעיסו לקוחות רבים ופגעו במוניטין שלה. בנוסף החברה טוענת להפרת זכויות סימן מסחרי ודורשת מהאיגוד להפסיק להשתמש בשם "Starbucks Workers United" ובלוגו ירוק עגול הדומה ללוגו של סטארבקס.
2 צפייה בגלריה
סניף סטארבקס ל חירישים ב וושינגטון ארה"ב
סניף סטארבקס ל חירישים ב וושינגטון ארה"ב
סניף סטארבקס
(צילום: AFP)

איגוד העובדים לא נשאר חייב והגיב בתביעת נגד משלו לבית המשפט בפנסילבניה בה נטען כי הרשת מכפישה את האיגוד ורומזת שהוא תומך בטרור ואלימות. האיגוד דורש להמשיך ולהשתמש בשם ובלוגו הקיימים שלו ומסר ש"כל הישראלים והפלסטינים ראויים לביטחון, לחופש מאלימות ולהזדמנות לשגשג", וכי יש לו חברים רבים עם משפחה משני הצדדים של הסכסוך.
הסערה התעוררה כאמור כמה שעות לאחר מתקפת הטרור הקטלנית נגד ישראל. איגוד העובדים, שמאגד תחתיו יותר מ-9,000 בריסטות מרחבי ארצות הברית, שיתף אז ברשתות החברתיות שלו פוסט עם תמונה של בולדוזר והאשמה שהכיבוש הישראלי הפך את הרצועה ל"כלא המוני". מעל זה כתב האיגוד: "סולידריות עם פלסטין".
2 צפייה בגלריה
פוסטים רשת סטארבקס נגד ישראל
פוסטים רשת סטארבקס נגד ישראל
אחד הפוסטים שהעלה איגוד עובדי רשת סטארבקס נגד ישראל

איגודי עובדים מקומיים של הרשת בשיקגו, בבוסטון ובאיווה פרסמו אף הם פוסטים במדיה החברתית הרשמית שלהם המאשימים את ישראל בתקיפות החמאס, באפרטהייד ודיכוי העם הפלסטיני. "אנחנו עומדים בסולידריות עם העם הפלסטיני ומגנים את צה"ל על הפצצה חסרת היגיון ואכזרית של פלסטינים חפים מפשע, רצח ופציעה, כמו גם על יצירת ומימון חמאס בשנות ה-80 כדי להרתיע את הסולידריות הפלסטינית", צייץ הארגון בבוסטון.

סערה וחרם

המייסדים של ההתאגדות הארצית, הבריסטה ג'אז בריסאק (שמזדהה היום כ-They), הפכו עם השנים לסמל של צדק חברתי באמריקה, ושיתפו את הציוצים. הם פרסמו פוסטים נוספים שמגנים את ישראל כמו "אין שני צדדים לאפרטהייד". אחרי פרסום הסיפור ב-ynet, סטארבקס פרסמה הצהרה והבהירה שזאת לא עמדת הרשת: "אנחנו מגנים באופן חד משמעי מעשי טרור, שנאה ואלימות, ואיננו מסכימים עם ההצהרות וההשקפות שהביע הוועד. המילים והפעולות של עובדי הרשת שייכים להם, ולהם. לבד", נמסר אז.
אבל זה לא מנע סערה ברשתות ואף הכרזת חרם נגד ענקית הקפה: "אם אי פעם היה תירוץ טוב יותר להפסיק לשתות את הקפה הגרוע שלהם, זה עכשיו!", קראה נעמה באחת מקבוצת הוואטסאפ של העיר ולמחרת כבר הופצו פליירים בסניפים עם איסור על הלוגו של הרשת והכותרת שהעובדים שלה חוגגים את מתקפת החמאס נגד יהודים.
הקולות הגיעו עד לפתחו של הסנאטור הרפובליקני מטעם מדינת פלורידה, ריק סקוט, שתקף את איגוד העובדים בהודעה רשמית: "זה מגעיל. כל אמריקני צריך לגנות את הזוועות שביצעו טרוריסטי חמאס הנתמכים על ידי איראן בישראל. אני קורא לכולם - החרימו את סטארבקס עד שההנהגה שלה תוקיע בתוקף ותנקוט פעולה נגד הנורא הזה שהוא תמיכה בטרור". לשכת המסחר היהודית האורתודוקסית (OJC) פתחה בקמפיין "לשתות כוס סטארבקס זה לשתות כוס דם יהודי" ויו"ר הלשכה פנה אישית למנכ"ל החברה לשעבר, היהודי הווארד שולץ, בבקשה לתבוע את איגוד העובדים.
ואכן, אתמול הפיצה סגנית נשיא החברה, שרה קלי, הודעה לזכיינים ולעובדים בו בישרה על התביעה: "בנוסף לכאב הלב שכולנו חשים ברגע זה, אני מוטרדת מאוד מהתפשטות המידע השגוי והכותרות המשלהבות הנובעות מתמונות והצהרות שנאמרו על ידי ארגון העובדים. למרבה הצער, ככל שהאלימות נגד חפים מפשע באזור ממשיכה להסלים, יש אנשים שקושרים לנו בטעות את ההערות הללו, מכיוון שהארגון ממשיך להשתמש בשם, בלוגו ובקניין הרוחני שלנו. סטארבקס מגנה באופן חד משמעי את מעשי הטרור, השנאה והאלימות שבוצעו על ידי חמאס, ואנחנו לא מסכימים עם הדעות שהביע הארגון, לרבות שלוחותיו המקומיות, מארגני האיגודים ואלה המזדהים כחברים ב'Starbucks Workers United'".
לדבריה, "הבלבול המתמשך" בין החברה הוביל לתקריות אלימות בהן לקוחות זועמים התעמתו עם עובדים בסניפים ובמשרדי החברה, ושלחו להם מסרים גרפיים ואלימים. "דרשנו מהארגון להפסיק להשתמש בשם החברה, הלוגו והקניין הרוחני שלנו, וגם להוציא תיקון מיידי לציוצים. הם דחו את הבקשה. כתוצאה מכך, סטארבקס תגיש תביעה משפטית נגד האיגוד ואנחנו מתכוונים להמשיך בכל האפשרויות המשפטיות שעומדות לרשותנו כדי להגן על העובדים והחברה שלנו", כתבה.
יצויין כי לחברת סטארבקס היסטוריה מרובת מאבקים עם ארגון העובדים שלה, כבר מרגע הקמתו ב-2021. אף על פי שבהצהרות הרשמיות הנהלת סטארבקס תומכת בהתאגדות, בפועל היא מעולם לא הגיעה להסכם עבודה מסודר עם עובדיה, שבתגובה פתחו בשביתות מרובות וזכו לסיקור תקשורתי נרחב וגב של פוליטיקאים סוציאליסטים כמו הסנאטור ברני סנדרס. קמפיין ההתאגדות שלהם גרר אחריו גל שלם של מחאות עובדים ברחבי ארצות הברית וקריאה להתאגדות דומה בקרב עובדי חברות הטק הגדולות, תחבורה והוליווד.