חברות גדולות בארצות הברית מצמצמות את כוח האדם שלהן במשרות ניהול ותפקידים טכנולוגיים. לפי דיווח ב"וול סטריט ג'ורנל", בשלוש השנים האחרונות, מספר העובדים במשרות אלו קטן בשיעור מצטבר של 3.5% - כך לפי חברת הנתונים Live Data Technologies. אתמול (רביעי), למשל, דווח כי מיקרוסופט תפטר אלפי עובדים בחודש הבא.
נראה כי הקיצוצים הנרחבים במספר העובדים הם חלק משינוי עמוק בתפיסת הניהול ואינם חלק ממהלכי התייעלות בלבד. בעבר גיוס עובדים נתפס כאיתות על צמיחה וגידול במכירות. כיום, מהלך כזה עלול להיתפס אצל המשקיעים דווקא כסימן שלילי המעיד על גישת ניהול לא נכונה.
טכנולוגיות חדשות כמו בינה מלאכותית מביאות איתן התייעלות רבה - החברות מייצרות יותר בפחות משאבים. אבל הסיפור רחב יותר ואינו מסתכם בשיפורים טכנולוגיים. בחברות ברחבי ארצות הברית הולכת ומתחזקת התפיסה שלפיה עודף עובדים הוא מכשול בפני עצמו. מבחינתן, כל מי שמקבל מהן תלוש השכר - יכול וצריך לעבוד קשה יותר.
"לא כל פרויקט חדש צריך 50 עובדים"
מנכ"ל אמזון אנדי ג'סי שלח השבוע הודעה לעובדי החברה, ובה כתב כי התפתחות הבינה המלאכותית תייתר תפקידים מסוימים בשנים הקרובות. מוקדם יותר השנה הוא ציין שלא כל פרויקט חדש צריך 50 עובדים. במכתב השנתי לבעלי המניות כתב כי "המנהיגים הטובים ביותר הם אלה שמשיגים הכי הרבה עם הכי פחות משאבים". עוד דוגמאות הן של חברת הקוסמטיקה אסתי לאודר ומפעילת אפליקציית ההיכרויות מאץ' גרופ, שהודיעו לאחרונה שכל אחת מהן קיצצה כ-20% מהדרג הניהולי שלהן.
אחת מכל חמש חברות ב-S&P מעסיקה כיום פחות עובדים – גם במטה וגם בשטח – לעומת לפני עשור, ולא תמיד מדובר במכירה או בהפרדה של פעילות עסקית. בין החברות האלה אפשר למצוא שמות כמו וולמארט, ג'נרל מוטורס ובנק אוף אמריקה, שדווקא הגדילו את המכירות שלהן בתקופה הנבדקת.
"לייצר יותר בפחות"
בימי הקורונה העובדים נהנו מיתרון יחסי. שוק העבודה היה עמוס במשרות פנויות והחברות התחרו ביניהן על המועמדים. אך שינוי הגישה לצד ההתייעלות שהטכנולוגיה מביאה איתה גרמו לעובדים לאבד את היתרון הזה. מנהלים וכלכלנים רבים מעריכים שבטווח הארוך יהיה צורך בפחות שעות עבודה והן יהיו שוות שכר נמוך יותר.
עובדים רבים מתמודדים היום עם עומסי עבודה גדולים יותר, אחריות רבה יותר, וחשש גובר בנוגע לביטחונם התעסוקתי ולעתידם. "עובדים מפחדים מדי לעשות שינוי", כתב מישה פישר, כלכלן בפלטפורמת Udemy, בניתוח לדוח התעסוקה האמריקני האחרון. "הקיפאון הזה תוקע את שוק העבודה: עובדים בתחילת דרכם לא מצליחים להיכנס למשרות ראשונות, המנוסים לא מצליחים להתקדם, ומי שתופס את רוב המשרות אלה עובדים שחוקים".
מי שנמצא על הכוונת בגלי הפיטורים האחרונים הם מנהלים, אף שנתוני Live Data Technologies, שפורסמו בוול סטריט ג'ורנל, מצביעים על כך שגם הדרגים הזוטרים אינם חסינים. מספר המנהלים ירד ב-6.1% מאז 2022. מספר התפקידים הבכירים ירד ב-4.6%.
כשבריאן מויניהן התמנה למנכ"ל בנק אוף אמריקה ב-2010, עבדו בבנק 285 אלף בני אדם. מאז, הבנק סגר סניפים, עבר דיגיטציה ולא גייס עובדים. בשנים האחרונות הוא צמצם את מספר דרגי הניהול מ-13 ל-7. כיום הבנק מעסיק 213 אלף עובדים – והרווחים עלו ב-18% לעומת לפני עשור. "יש לנו חברה שמייצרת יותר עם פחות עובדים ועם עלויות נמוכות יותר", אמר מויניהן למשקיעים באפריל.
"אנשים לא עובדים מספיק קשה"
לדברי ג'וזף פולר, פרופ' לניהול בבית הספר למינהל עסקים של הרווארד, כל הקיצוצים האלה עשויים לפגוע בתפוקות בטווח הארוך: "העובדים פחות מסוגלים לבצע עבודה מעמיקה ולהתרכז. הם כל הזמן מוסחים. הם עושים את העבודה ששלושה אנשים עשו לפני עשור".
מדד "הכנסה לעובד" חוזר לאופנה כפרמטר שזוכה למעקב צמוד מצד משקיעים ומנהלים. מנכ"ל גריינדר, ג'ורג' אריסון, מעיד על עצמו שהוא עוקב באדיקות אחרי הנתון הזה. כשנכנס לתפקיד ב-2022, הכנסות האפליקציה עמדו על כמיליון דולר לעובד. תוך שנתיים, הנתון הזה יותר מהוכפל. גריינדר האטה את קצב גיוסי העובדים, הטמיעה כלים חדשים לשיפור פרודוקטיביות והסתמכה על הצוות הקיים שיעשה יותר.
"היה לי די ברור שאנשים לא עובדים מספיק קשה", אמר אריסון. כעת גם אחרים דורשים מהצוותים שלהם להשיג יותר עם אותם המשאבים.
גיוסים עתידיים - רק לתפקידים שלא ניתנים לאוטומציה
הבינה המלאכותית כבר מאפשרת למנהלים לדמיין עתיד עם פחות עובדים. המנכ"לים של פלטפורמת המסחר האלקטרוני Shopify ושל אפליקציית לימוד השפות Duolingo אמרו לאחרונה לעובדים שגיוסים עתידיים יתבצעו רק לתפקידים שיוכח לגביהם כי אינם ניתנים לאוטומציה. בעקבות סערה ברשתות החברתיות, מנכ"ל Duolingo ריכך את המסר והבהיר שהחברה ממשיכה לגייס בקצב הקודם.
נראה שהרכבת הזאת כבר יצאה מהתחנה. חברות רבות נעות לעבר שימוש רחב יותר ב-AI ואפילו משמישות בוטים שמבצעות משימות במקום בני אדם. וולמארט משתמשת בסוכנים כאלה כדי לקצר את זמן הפיתוח של מוצרי הלבשה תחתונה בעד 18 שבועות.
מהדוחות שלה עולה שכבר כיום וולמארט צמצמה את מספר העובדים שלה ב-100 אלף בהשוואה ל-2014. החברה אמנם מכרה את הפעילות שלה בברזיל, בבריטניה ובמדינות נוספות, אך זה רק חלק מהסיפור. החברה הצליחה להגדיל הכנסות גם עם פחות עובדים, והשקיעה במסחר אינטרנטי, תחום שצומח במהירות. ב-2024, רשמה וולמארט מכירות בהיקף של 681 מיליארד דולר – גידול של 40% בתוך עשור.










