רכבת ישראל פרסמה היום (חמישי) את הדוחות הכספיים שלה ל-2023, שהייתה השנה הכספית הטובה ביותר בתולדותיה, והתבטאה ברווח שנתי של 973 מיליון שקל. 210 מיליון שקל כתוצאה מתפעול וכ-763 מיליון מעדכון ערך נכסי החברה לנוכח תחזיות הרווח העתידיות (השבת ערך).
ההכנסות מהסעת נוסעים לשנת 2023 הסתכמו בכ-283 מיליון שקלים, דווקא ירידה בהשוואה ל-296 מיליון שקלים ב-2022, אבל אפשר לתלות אותן גם במלחמה, שפגעה בפעילות הרכבת ברבעון האחרון של השנה.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
1 צפייה בגלריה
רכבת ישראל
רכבת ישראל
רכבת ישראל
(צילום: אלעד גרשגורן)
הכנסות הרכבת מהובלת מטענים עמדו בשנת 2023 על כ-149 מיליון שקלים, בהשוואה ל-160 מיליון שקלים בשנת 2022. הפסד מגזר המטענים ב-2023 עמד על כ-5 מיליון שקלים, בהשוואה להפסד של 82 מיליוני שקלים בשנת 2022. ההפסד במגזר המטענים מיוחס בין היתר להקטנת כמות רכבות המטען המופעלות, בשל הפסקת תנועה יזומה לצורך עבודות תשתית ופיתוח, כמו כן לצורך עבודות לחישמול רשת המסילות.
במהלך שנת 2023 בוצעו 62.5 מיליון נסיעות, בהשוואה ל-54.7 מיליון נסיעות בשנת 2022. מספר הנסיעות הושפע כמובן מהמלחמה. ממוצע הנסיעות היומי בשנת 2023 עמד על 242 אלף נסיעות, בהשוואה ל-219 אלף נסיעות בשנת 2022. ממוצע דיוק רכבות הנוסעים בשנת 2023 עמד על 94.2 אחוזים בהשוואה ל-95.6 אחוזים בשנת 2022. בשנת 2023 הובילה רכבת ישראל כ-6 מיליון טון מטענים, בהשוואה ל-6.6 מיליון טון בשנת 2022. נפחי ההובלה הושפעו גם הם מהמלחמה.
ברכבת מציינים את כניסתו לתוקף של הסכם ההפעלה והפיתוח שמבטא את תהליך ההתפתחות והייצוב של החברה, המחושב באופן רטרואקטיבי החל מינואר 2022, לצד המשך השקעות רחבות היקף ברכבת ישראל ובתחבורה הרכבתית. ההסכם נחתם בחודש מאי האחרון, ובין היתר כולל שיפור הכנסות הרכבת מהמדינה על נסיעות של רכבות חשמליות (בהשוואה לדיזל), תגמול לפי מספר הקרונות המופעלים בכל רכבת לטובת שיפור השירות לנוסע והקטנת הצפיפות בקרונות, התאמת תשלומי המדינה לרכבת לפי גודל התחנות ודגש על שירות לנוסע. עוד כולל ההסכם תמריצים גבוהים יותר לשינוע מטענים באיזורים הסובלים מגודשי תנועה, עידוד פיתוח איזורי המסחר והתעסוקה בסביבת תחנות הרכבת ועוד.
יו"ר דירקטוריון החברה עו"ד משה שמעוני אמר: "רכבת ישראל הופכת הלכה למעשה לקטר התחבורה של המשק, אשר יביא בשנים הקרובות לשיפור דרמטי של מרקם החיים של אזרחי ישראל".
מנכ"ל רכבת ישראל שיקו זנה: "למרות האתגרים הרבים העומדים בפני הרכבת, ובדגש על המלחמה וסוגיות הנגזרות ממנה, המשכנו לחזק את איתנותה וחוסנה של רכבת ישראל, לצד שיפור מתמיד בשירות לנוסעים".