בשיתוף אתר "המקצוענים"
נתחיל בהבהרה: נקודת ההנחה הבסיסית שלנו היא שמובילים הם אנשים הוגנים, אמינים ומקצועיים.
ועדיין, למרות השיפור הגדול בעשור האחרון, ישנם לא מעט מקרים שבהם צרכנים מנוצלים לרעה על-ידי חברות הובלה.
כיום, השקיפות גדולה, קיים פיקוח רב יותר, ישנם מחירונים גלויים ברשת ועדיין – מדי פעם אנו שומעים על 'עקיצות' של חאפרים בתחום זה.
5 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)
אבל לא תמיד מדובר בניסיון לעבוד עליכם, אלא להיפך. לעתים, דווקא חוסר המידע שאתם מוסרים למוביל והניסיון "להקטין" את היקף העבודה בשביל להשיג מחיר טוב, גורמים למחיר לעלות ביום ההובלה.
כדי להקטין את הסיכוי שזה יקרה לכם או לקרובים שלכם, הדרך הטובה ביותר היא לעורר מודעות, ולגרום לצרכנים לברר, לגלות ערנות, להשוות מחירים ולהיות גלויים וכנים לגבי הנתונים על ההובלה עצמה.

כך תמנעו איחור או הברזה של המוביל ביום ההובלה

יום מעבר הדירה הוא יום מלחיץ במיוחד. תוסיפו לכך הברזה של חברת ההובלה שסגרתם איתה לפני שבועיים, והרי לכם יום שמתחיל ברגל שמאל ועם הרבה מאוד כעס ותסכול.
למצוא חברת הובלה מהיום להיום זה אתגר, והפשרה יכולה לבוא לידי ביטוי במחיר, בשעות ההובלה ובעצם יכולת המיקוח שלכם.
הסיבה העיקרית להברזות ביום ההובלה: בייחוד בעונה ה"חמה" (תרתי משמע), הרי שמדי יום מתבצעות בישראל אלפי מעברי דירה. בייחוד בחודשי הקיץ (יולי-אוגוסט), המובילים עובדים מסביב לשעון.
ואז, אם מוביל סגר הובלה אתכם, ולאחר מכן קיבל הובלה שמשתלמת לו יותר מבחינה כלכלית, הוא יכול לספר לכם סיפורים ש"המשאית במוסך", שאין לו מספיק עובדים או שהוא טעה ברישום ביומן.
איך תוכלו להגן על עצמכם מפני הברזה: ראשית, בחרו בחברת הובלה שיש לה "אבא ואמא".
כלומר, כשאתם בוחרים על סמך היכרות אישית עם מובילים, מתוך אתרים המעניקים פיקוח על בעלי מקצוע ומכילים מאגר מובילים שדורגו על-ידי צרכנים רבים, אתם כבר מקטינים את הסיכוי שזה יקרה לכם.
חברת הובלה שרוצה שחוות-הדעת שלה יהיו בעלות דירוג גבוה, לא תסתכן מהורדת הדירוג שלה או מהסרתה ממאגר בעלי המקצוע לצמיתות.
שנית, הוסיפו להזמנת העבודה סעיף שקובע פיצוי מוסכם במקרה של איחור משמעותי, ביטול הגעתם בטווח של פחות מ-24 שעות משעת ההובלה או הברזה מפתיעה ביום ההובלה.
אם ה"קנס" שהם יצטרכו לשלם לכם יהיה בסכום משמעותי של כ-1,000 שקל, תגרמו למובילים לקחת אתכם ברצינות, ולא ישתלם להם לבטל את ההובלה בדקה ה-90'. מוביל מקצועי שרוצה את העבודה לא יתנגד לסעיף כזה אם הוא מעוניין לבצע את ההובלה.
5 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)

כך תמנעו תוספות מחיר מפתיעות ביום ההובלה

לא תמיד הסיבה להתייקרות עלות ההובלה היא באשמת המובילים. פעמים רבות, זה קורה בשל חוסר תקשורת, חוסר תיעוד ברור והשארת עמימות לגבי התמחור. צרכנים שמסתירים (בכוונה או לא) מידע על היקף הציוד שיש להוביל, על כמות הרהיטים שיש לפרק ולהרכיב ועל מספר מכשירי החשמל הגדולים, יכולים לשלם על כך ביוקר.
מדוע? כי ביום ההובלה אין באמת יכולת מיקוח. המוביל יודע שאתם צריכים ממילא להעביר את כל הציוד באותו היום, ויכול לתמחר את התוספות מבלי שיהיה לכם הרבה מה לומר בעניין. גם אם תוספת המחיר תהיה במסגרת המחירון המקובל בשוק, היא בהחלט יכולה להיות ברף העליון של טווח המחירים, וחבל.
ככל שהצעת המחיר תהיה יותר מדויקת, ובמקרה של ספק תכלול גם תמחור של תוספות שיכולות לצוץ, כך תוכלו להיערך לכך מראש, להשוות מחירים ולבחור את חברת ההובלה האטרקטיבית עבורכם ביותר.
כך תדאגו שהמחיר יהיה ברור, מוסכם והוגן: אין כמו מראה עיניים: אמנם סביר להניח שהמוביל לא יגיע לראות את שני הבתים (זה שאתם עוזבים וזה שאתם עוברים אליו), אבל לכל הפחות חשוב שהוא יגיע לדירה אותה אתם עוזבים, או לפחות שתשלחו לו סרטונים שלהם.
הימנעו מסיכומים בעל-פה. אחרי השיחה הטלפונית בקשו הסכם עבודה כתוב (עדיף מסמך מפורט מטעמו).
לכל הפחות, שלחו סיכום בכתב של השיחה שלכם בווטסאפ, שכן גם זה נחשב לאסמכתא כתובה ומחייבת, אם הוא אישר אותה כמובן.
אל תעלימו נתונים ממנו, שכן זה משפיע על המחיר, ואם המוביל "שכח" לשאול אתכם, זה לא ימנע ממנו להיזכר בכך ביום ההובלה, ולייקר את ההובלה.
על מה נהוג לגבות תוספת מחיר? קומה גבוהה ללא מעלית, חוסר אפשרות להעביר חלק מהציוד בקלות (חדר מדרגות צר מדי, ריהוט רחב מדי), צורך במנוף, פירוק והרכבה של רהיטים, צורך באריזת חלק מהציוד (שחשבתם שתספיקו לארוז, אך לא הספקתם).
שימו לב, שכשאתם מתארים באיזו קומה אתם, יש לספור גם את הקומה הראשונה של בניין עם עמודים, וכן אם יש כמות משמעותית של מדרגות שמובילה אל הבניין עצמו. יש אזורים שבהם הכניסה מהחצר לקומת הקרקע של הבניין היא בעצמה עוד קומה.
כמו כן, היעדר מיקום לחניית משאית ההובלה, היעדר גישה נוחה ברחוב צר מדי, וכל סיבה שגורמת למובילים להתהלך עם הציוד שלכם הלוך-חזור במרחק גדול מדי – כל אלו, יגררו תוספת מחיר, ולכן מוטב לציין אותם מראש ולתמחר אותם מראש.
ההצעה גבוהה מדי בסופו של דבר? כל עוד לא סגרתם, אתם לא מחויבים למוביל ויכולים לחפש מוביל אחר במחיר משתלם יותר.
לא יודעים כמה ארגזים יהיו לכם? תמחרו הערכה כלשהי, ואם תהיה תוספת של ארגזים, תמחרו גם את התוספת האפשרית מראש.

כך תמנעו מחלוקות לגבי פירוק והרכבה של הציוד שלכם

אם חשבתם שהובלה כוללת שירותי אריזה, פירוק והרכבה של רהיטים ושל מכשירי חשמל, טעיתם. נכון שיש מובילים שלא יגבו על עטיפת מכשירי החשמל הגדולים שלכם ביריעות ניילון, או בפירוק זריז יחסית של רהיט כלשהו, אך רבים מהם יגבו תוספת.
כדי לא להיות במתח, וכדי לא להגיע ליום ההובלה ולמצוא את עצמכם מתווכחים ומתמקחים, תמחרו הכל מראש ובכתב. גם הודעות טקסט נחשבים לסיכום בכתב, ולכן דאגו שיהיה תיעוד. שיחה בעל-פה מזמינה מחלוקות והתנערות מאחריות.
אם אתם חושבים שתצליחו לפרק ולהרכיב את הארון בעצמכם, קחו בחשבון שהמחיר יכול להיות גבוה יחסית: אם תאבדו חלקים, תגרמו נזק ליציבות הארון או תיפצעו, חלילה, לא בטוח שזה שווה את החיסכון. פירוק והרכבה שמבצעים המובילים שממילא נמצאים אצלכם, לרוב תהיה מאוד משתלמת.
היו מדויקים לגבי הריהוט ומכשירי החשמל שיש לפרק. לרוב, ארונות ומיטות הם הפריטים הנפוצים ביותר לפירוק ולהרכבה, אך לעתים יש צורך גם בפירוק ספות או ניתוק של ספריות מהקירות.
גם מבחינת מוצרי החשמל, הרי שלעתים יש צורך בפירוק מורכב יותר. למשל, לא תמיד מכונת הכביסה עוברת דרך המשקוף של דלתות הפנים (בדירה אליה אתם נכנסים, למשל).
ואז, יש צורך בפירוק הדלת מהצירים ובפירוק של חזית מכונת הכביסה. מדובר בפעולה שאורכת כחצי שעה, ובהחלט מצריכה ידע וניסיון.
5 צפייה בגלריה
העמסת תכולת דירה
העמסת תכולת דירה
העמסת תכולת דירה
(צילום: Shutterstock)

דאגו שהציוד שלכם מבוטח ולא רק המשאית

תתפלאו לגלות שחברות הובלה רבות לא מחזיקות בפוליסת ביטוח עבור הציוד שלכם. לכן, גם אם הם טוענים שהמשאית מבוטחת, הרי שהביטוח כולל רק את המשאית ולא את הציוד שלכם, שבתוכה.
לא בטוחים? פשוט בדקו מראש. פוליסת הביטוח שאתם צריכים לראות לנגד עיניכם היא 'ביטוח סחורות בהעברה'. למובילים רבים אין אותה, משום שדמי ההשתתפות שלה ממילא מאוד גבוהים, ולכן זה הופך את הביטוח ללא משתלם במיוחד עבור מובילים.
הבעיה: בקרות נזק לציוד שלכם, תיאלצו להתמודד מול חברת ההובלה בבית-המשפט.
הציוד שלכם יקר? בייחוד אם מדובר בהובלה גדולה (משפחה עם ילדים, שהיקף הציוד שלה גדול ויכול להגיע לשווי של כמה עשרות אלפי שקלים), לא שווה לקחת סיכון.
בחרו רק בחברת הובלה המציגה את פוליסה הביטוח הזו, ובדקו שמספר הרישוי של המשאית שמגיעה בפועל ביום ההובלה זהה למספר שבפוליסה.

ודאו שכל הציוד שלכם עובר במעלית, בחדר המדרגות ובדלתות הדירה החדשה

מכירים את מרפי, נכון? אז לפי החוק שלו, כל מה שיכול להשתבש במהלך הובלה, סופו להשתבש. כדי להקטין את ביקורו של מרפי ביום ההובלה שלכם, פשוט מאוד קחו סרט מידה ומדדו את רוחב וגובה הדלתות שדרכם הציוד שלכם אמור לעבור.
אם יתברר שחלקו לא עובר, תיאלצו להשאיר אותו בדירה אותה אתם עוזבים, או להזמין שירותי מנוף ביום ההובלה או ביום נפרד, מה שיהיה יקר יותר משמעותית.
אם אתם מתגוררים בקומה גבוהה יחסית, או עוברים לאחת כזו, דעו שמנוף הוא לא סיפור זול במיוחד, בטח לא בשיא העונה ובטח לא אם תצטרכו להזמין אותו בהתראה של כמה שעות.
5 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)

פריט יקר כספית או רגשית? מוטב שתובילו אותו לבד

אל תשאירו את מיון החפצים לדקה התשעים. כבר בשלב המיון והאריזות, שימו בצד חפצים יקרי ערך או שבירים. ראשית, משום שאתם לא רוצים שייגנבו, ילכו לאיבוד או יישברו בזמן ההובלה.
שנית, מפני שמעבר דירה מסורבל ממילא, ולא בטוח שתזכרו איפה אחסנתם אותם. שלישית, הם לרוב לא כבדים במיוחד, וזה שווה את השקט הנפשי שלכם.
מה למשל? תכשיטים, פריטים דקורטיביים שקיבלתם בירושה, צמחים ייחודיים שגידלתם וטיפחתם במשך שנים, פריטים קטנים ושבירים בעלי ערך נוסטלגי, מכשירי חשמל ומכשירי אלקטרוניקה קטנים (לפטופ, מצלמה, טבלט, למשל).
בנוסף, לגבי צמחיה (שיכולה בקלות להתייבש בחמסין הכבד), מוצרי מזון, מוצרי קוסמטיקה וכל דבר שמוטב שיהיה כמה שפחות זמן בחוץ – את כל אלו מוטב להעמיס למשאית לקראת הסוף, ולפרוק בהתחלה. סמנו ציוד זה בצבע בולט, ואחסנו אותו בהתאם מיד כשפורקים אותו מהמשאית.

באילו מקרים תצטרכו הובלה קטנה בנוסף להובלה העיקרית?

במהלך תקופת מעבר הדירה, ישנם מספר מקרים שבהם תצטרכו גם מוביל להובלות קטנות בנוסף.
מכשירי חשמל גדולים: לא תמיד ניתן לתזמן את מעבר הדירה עם הובלת מכשירי החשמל הגדולים. למשל, אם לא ניתקתם את מכונת הכביסה מחיבור המים או החשמל, אם יש צורך בפירוק ובהתקנה מורכבים יותר – בכל המקרים האלו, ייתכן שתצטרכו להזמין מוביל להובלות קטנות בנוסף.
פריטים שלא יכולתם להכניס למשאית ביום ההובלה: פריטים שהם גדולים מדי, עדינים מדי או בעלי ערך סנטימנטלי, נהוג להוביל בנפרד.
פריטים שמועד העברתם שונה ממועד יום ההובלה העיקרי: לא תמיד ניתן לתזמן את כלל הפריטים לאותו יום. למשל, פריטים שאחסנתם זמנית במיקום אחר (אחסון בתשלום או אצל קרובים), פריטים הדרושים טיפול מיוחד כמו צמחים. פריטים שלא יכולתם לפרק ביום ההובלה (ארון גדול במיוחד, מדפים המחוברים לקירות וכן הלאה).
סיבות נוספות להובלה נפרדת: פריטים שלא יכולתם להעביר בקלות בדרך הרגילה, בשל גישה מוגבלת – דירה בקומה גבוהה ללא מעלית או רחוב צר שלא מאפשר כניסה למשאית הובלה גדולה.