העלות למשק של הארכת שירות המילואים גבוהה בהרבה מאשר הארכת השירות לחיילים הסדירים. פערי העלות יכולים להגיע ליותר ממיליארד שקלים בהארכת השירות בחודש אחד, כאשר לא ניתן לפרסם את העלות המדויקת שכן הכרחי לשמור על סודיות גודל הכוח הצבאי של צה"ל.
בכל מקרה, מדובר בנזק של עשרות אלפי שקלים בחודש עבור חייל כתוצאה מהארכת השירות המתוכננת בצה"ל, כך עולה מניתוח של הכלכלן הראשי במשרד האוצר, שמואל אברמזון, שמטרתו להבהיר את השלכות הארכת השירות הצבאי על המשק. הניתוח הוא בצל המאבק של משרד האוצר בתקציב הביטחון המוגדל שקיבל משרד הביטחון בעקבות המלחמה.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
1 צפייה בגלריה
הגדוד בפעילות בעזה
הגדוד בפעילות בעזה
חיילים בעזה
(צילום: דובר צה"ל)
מהמסמך עולה כי הארכת שירות המילואים לגברים תהיה יקרה במיוחד בעלות הכלכלית בגילאים 45-40, ותסתכם ב-62 אלף שקלים בחודש לחייל. הנזק מהארכת השירות לבני 31 עד 39 תהיה 54 אלף שקל ולבני 22 עד 30 העלות תגיע ל-33 אלף שקל בחודש.
שמואל אברמזוןשמואל אברמזון, הכלכלן הראשי באוצרצילום: באדיבות דוברות משרד האוצר
לעומת זאת לגיוס נשים העלות לבנות 45-40 תהיה 38 אלף שקל לחיילת, לבנות 39-31 העלות תגיע ל-35 אלף שקל ולבנות 30-22 העלות תהיה 27 אלף שקל.
בהשוואה בין חיילי המילואים הגברים לסדירים העלות הממוצעת תגיע ל-48 אלף שקל בחודש למילואים, ול-27 אלף שקל לחייל סדיר. בהשוואה לנשים, העלות לחיילת במילואים תהיה 32 אלף שקל ולהארכת השירות לחיילות הסדירות העלות תהיה 21 אלף שקל לחודש.
יצוין שהעלות מחושבת רק עבור גברים ונשים לא חרדיים, וזאת לפי הנזק בתשומות העבודה למשק, לאובדן ותק לשוק העבודה בתקופת השירות בסדיר או במילואים, פגיעה בפעילות הכלכלית של בת ובן הזוג ולדחיית לימודים אקדמיים.