אתמול (שני) נערך בבאר שבע טקס לזכר של רס"ם במיל' אדם ביסמוט ז"ל, מייסד ומנכ"ל הסטארטאפ SightBit, שנפל ברצועת עזה, ובהשתתפות שר המדע לשעבר, יזהר שי, ששכל את בנו ירון ז"ל ביום הראשון של המלחמה.
במהלך האירוע, אותו יזמה ויצרה חברת Synergy7, יחד עם חממת ההייטק אינגב, חשפו שי ובנו אופיר את פרויקט ההנצחה הטכנולוגי שלהם Next October, שמטרתו לגייס 1,500 חברות סטארטאפ (עד כה גויסו 500), שכל אחת מהן תנציח נרצח או חלל צה"ל ממלחמת חרבות ברזל.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
3 צפייה בגלריה
אדם ביסמוט ז"ל
אדם ביסמוט ז"ל
אדם ביסמוט ז"ל
(צילום: באדיבות המשפחה)
"מדובר על יוזמה לאומית להנצחת קרוב ל-1,500 קורבנות מלחמת אוקטובר, ביניהם כ-500 חללי צה"ל ועוד כ-1,000 נרצחות ונרצחים", סיפר שי בשיחה עם ynet. "חשבנו על הפרויקט הזה במהלך השבעה על ירון שלנו. יש מנהג כזה יפה ביהדות לטעת עץ לזכרם של נופלים או אנשים שנפטרו, אנחנו חשבנו לטעת חברת סטארטאפ ומשם חשבנו שאפשר לטעת חברות כאלו עבור כל אחד ואחת מהנופלות והנופלים, ומשם עברנו לכל קורבנות המלחמה הקשה הזו.
"הפרויקט נקרא 'נקסט אוקטובר', אוקטובר הבא, יש פה איזושהי נימה של אופטימיות. אוקטובר הבא חייב להיות טוב יותר וזה שאחריו עוד יותר וכמובן, וכן הלאה וכן הלאה. אז אנחנו מכניסים נימה של אופטימיות, נימה של חוסן ישראלי כזה ויזמות לפרויקט שהמטרה שלו לשייך כ-1,500 חברות סטרטאפ חדשניות ישראליות ל-1,500 הנופלים והנרצחות והנרצחים. ועל הדרך, 1,500 סטרטאפים כאלה זה 1,500 מקומות שייצרו הזדמנויות עבודה, ייצרו הכנסות למדינת ישראל, ייצרו מיסים ועוד כל מיני דברים טובים שקורים בהייטק, וזו גם התשובה הלאומית הנכונה של מדינת ישראל. הם באו להשמיד, לרצוח, לאנוס, לענות, לבזוז, אנחנו מייצרים חדשנות, אנחנו מייצרים תשובה של עולם טוב יותר במקום שבאו להשמיד ולהרוס".
3 צפייה בגלריה
ירון אורי שי, יזהר שי
ירון אורי שי, יזהר שי
ירון שי ז"ל ואביו ישי
(צילום: הדר יואביאן)
גם שי, אשתו של אדם ביסמוט ז"ל, שהיה יזם בעצמו, התייחסה לאירוע ולפרויקט המרגש: "אני חושבת, גם מתוך הראיה שבעקבות ההרס הנוראי והאובדנים שאנחנו חווים גם כמדינה וגם באופן אישי מה-7 לאוקטובר, אפשר ככה לראות בפרויקט של נקסט אוקטובר ובסיבה שאנחנו בחרנו לקחת בו חלק, באמת צמיחה מתוך המשבר הזה שבעצם הוא עוד קורה".
מה את יכולה לספר לנו על אדם היזם? "אדם הקים את SightBit, ככה נקרא הסטרטאפ שלו, שבעצם מה שהם פיתחו זה איזשהו פטנט שהוא ייחודי, שכולל ראייה ממוחשת בסביבות מים. בסביבת מים בעצם שהיא מורכבת יותר, מאגרי מים גדולים כמו ים, נחלים, והמטרה היא בעצם לזהות את הסכנות הצפויות עוד לפני שהן קורות. בעצם אם אדם שוחה לאט מדי ונראה ככה מותש אז המערכת מתריעה על זרמים מסוימים שיש בים, כל מיני סכנות שקשורות גם לאדם וגם לטבע. המערכת פעילה כיום, יש להם קשרים בינלאומיים עם שמונה מדינות שונות. אדם ייסד והקים את החברה, ולצערי הוא לא יזכה כבר להנות מההמשך".
אנחנו מבינים שאדם גם היה יזם חברתי, ומעורב בהמון פעילויות חברתיות. "אדם בכלל הגיע מתחום החינוך. הוא באמת היה פעיל בעולמות האלה, בין אם בהקמת שבט מושבי יחדיו מטעם הצופים, זה היה עוד לפני הלימודים האקדמיים שלו, ובהמשך שותף בתוכנית של כוכבי המדבר למנהיגות בחברה הבדואית בנגב. ערך האדם היה הדבר החשוב ביותר מבחינתו. זה היה טבעי כשהוא עשה את המעבר לעולם העסקי, גם אז הרעיון שהוא הביע היה קשור לבני אדם, להצלת אנשים, וכמו שאמרתי גם החיים".
3 צפייה בגלריה
אדם ביסמוט ז"ל ואשתו שי
אדם ביסמוט ז"ל ואשתו שי
אדם ביסמוט ז"ל ואשתו שי
(צילום: באדיבות המשפחה)
יזהר, כמשקיע הון סיכון, אדם הוא מישהו שיכולת להתחבר אליו כיזם? "לגמרי, ואני כבר מתגעגע אליו למרות שמעולם לא הכרתי אותו. וזה בדיוק הנושא של החיבורים האלה בנקסט אוקטובר. בסופו של דבר את יודעת כשאני מספר בפני קהל על היוזמה אני מספר להם קצת על ירון שלנו, כמה הוא היה מנהיג וכמה הוא אהב לנגן ואיך הוא אהב ספורט, ואני אומר זה סיפור אחד מתוך 1,500 סיפורים של 1,500 אנשים שאיבדנו, כל אחד מהם היה עולם ומלואו בדיוק כמו שאנחנו שומעים פה על אדם. הם קורבנות של האסון הגדול ביותר שחווינו בהיסטוריה של העם היהודי מאז השואה, האסון הגדול ביותר של מדינת ישראל והם נפלו פה כי הם היו אזרחים ישראלים שחיו פה את חייהם והיו חלק ממלחמת הקיום שלנו. מגיע לכל אחת ואחד מהם שנזכור אותם כמו שהם היו, ונקים פה כלכלה חזקה ונראה לעולם שאנחנו לא נכנעים לשום דבר".