ב־2001 הוקמה בישראל עמותת "תקווה ומרפא", העמותה הייחודית שמאמצת ומסייעת לילדים חולים, ללא הבדל דת, גזע ומין, שכליותיהם אינן מתפקדות, מגיל לידה ועד שהם עוזבים את מחלקת הילדים בבתי החולים ועוברים למחלקת המבוגרים. בזכות צוות הפעלה מיומן ומתנדבים מסורים, מקיפה העמותה את הילדים ואת משפחותיהם בכל ימות השנה, סביב השעון, תוך התאמה אישית לצרכים הייחודיים, החברתיים, החינוכיים והפסיכולוגיים של כל חולה וכל משפחה. חיבור הילדים פעם ביומיים למכונה המסננת את דמם, כרוך בכאב רב וסוחט את הילדים נפשית ופיזית. העמותה נמצאת שם בשבילם בשעות הקשות ומעניקה להם שמחה וחיות, כמובן בעזרת מתנדבות ומתנדבים, שעובדים בעבודה מורכבת אך מלאת סיפוק ותחושת נתינה.
2 צפייה בגלריה
(צילום: באדיבות עמותת תקווה ומרפא)
דבורה אגסי, מנהלת העמותה, מרחיבה בנושא: "חשיבות העמותה היא בהיותה כעין משפחה חמה ותומכת של הילדים החולים ובליווי בני משפחותיהם. משפחה מסייעת, מעודדת, שמעניקה אוזן קשבת ותמיכה רגשית לחולים ולבני משפחותיהם בקשת של אהבה. מטרתנו להיות שם בשבילם עם הקושי אותו הם חווים, לעזור להם להתמודד בדרך הטובה ביותר ועם כמה שיותר תמיכה, עזרה ושמחה. אנו מאמינים שמגיע להם לחייך, ליהנות ולשמוח למרות הקשיים שהמציאות העמידה בפניהם, ולתת להם את הכוחות להתמודד".

מחנות, טיולים וחופשה בדובאי

מכיוון שהעמותה אינה ממומנת על ידי גוף ממשלתי כלשהו, מקורות הסיוע, לדברי אגסי, מגיעים מתרומות של נדיבי לב וקהילות תומכות בארץ ובחו"ל. אלה מאפשרות מימון ציוד רפואי, סיוע בדיור (העמותה מחזיקה בדירות בסמוך לבתי החולים שערי צדק ושניידר עבור המאושפזים) והוצאת הילדים החולים למחנות וטיולים, כדוגמת 100 ילדים שייצאו לנופש בדובאי בפברואר הקרוב. כמו כן נערכים ימי כיף ונופשים להורים, לצד מסיבות וחגיגות ימי הולדת. פעולות הסיוע כוללות גם הסעה לבית החולים, שם ממתינים להם מתנדבות ומתנדבים, בהם בנות שירות לאומי, שמתנדבים סביב השעון במחלקות, שוהים עם החולה במהלך הטיפול, מסייעים לו בהשלמת פערים לימודיים, הפעלות ומשחקי חשיבה. העמותה מסייעת גם בתמיכה כלכלית במשפחות ממעמד סוציו־אקונומי נמוך, בהתאם לצורך.
2 צפייה בגלריה
(צילום: באדיבות עמותת תקווה ומרפא)
בשנה החולפת, מספרת אגסי, התקיים אירוע התרמה גדול ל"תקווה ומרפא" במחלקת נפרלוגיה בבית חולים שניידר, והתקיימו ימים מרוכזים של טיולים ונופשים לילדים ולהורים. בין היתר חגגו לכ־250 ילדים יום הולדת, נבנתה חנוכייה גדולה במיוחד מבלונים, והתקיימו מסיבות בפורים ובשבועות. בנוסף התקיים יום כיף בלונה פארק למשפחות, והורים לילדים חולים נפשו בים המלח. גם לשנת 2023 מתוכננות פעולות, בהן טקס פתיחה של דירת אירוח למשפחות בסמוך לבית החולים שערי צדק, סדנאות בישול עם מיטב השפים, מסיבות בחגים ומחנות וטיולים לילדים ולהורים בארץ ובחו"ל.

"קסם של תרומה"

כשאגסי מדברת על העמותה, היא מזכירה גם כמה סיפורים מרגשים הקשורים לפעילותה. לדוגמה, במסגרת יום כיף שנערך לילדים, הוזמן המנטליסט נבו אבוטבול, שהגיע ביחד עם אימו. "תוך כדי המופע מספרת לי האם, שאביה זקוק להשתלת כליה, ושהיא, לצערה, לא מתאימה לו בשל סוג הדם. מכאן הכול התגלגל", מספרת אגסי בהתרגשות. "אימו של נבו תרמה כליה לילד במחלקה ש'שידכנו לה', ואביה קיבל כליה בהצלבה מתורם אחר. לסיפור כזה אנחנו קוראים 'קסם של תרומה'", היא מסכמת.
סיפור נוסף קשור בבת שירות שהתנדבה בעמותה. "במסגרת זו היא הכירה לפני כשנתיים נער מושתל כליה, שמגיע לכל פעילויות העמותה. הם התאהבו והפכו לזוג מקסים. אגב", מוסיפה אגסי, "הוא חילוני והיא דתייה. עבורנו זו הוכחה, שכמו בכל דבר בכלל, וכמו בכל הקשור בפעילות העמותה בפרט, האהבה מגשרת על הכול ומנצחת".
בתאריך 4.1.23 אנו יוצאים בשבוע המודעות למען ילדי הדיאליזה ומושתלי הכליה - המאורגן על ידי עמותת תקווה ומרפא. הצטרפו אלינו!
לפרטים ותרומות, ניתן להיכנס לאתר: תקווה ומרפא - עמותה למען ילדי דיאליזה