גם בשנה שבה ענף הבנייה היה בקיפאון מסוים, בוודאי בחודשיים שלאחר ה-7 לאוקטובר, היקף התאונות המשיך להיות גבוה, כך לפי נתוני קו לעובד. במהלך השנה נהרגו בתאונות עבודה בענף 48 עובדים, עלייה של 33% בהשוואה לשנה שעברה, והנתון הגבוה ביותר ב-5 השנים האחרונות (מ-2019 כולל).
נפילה מגובה המשיכה להיות הסיבה הנפוצה ביותר לתאונות בענף, 40% מההרוגים (19 מתוך 48) נהרגו מנפילות, 10 עובדים נהרגו מנפילה של חפץ, ו-9 נהרגו מקריסת תשתיות או פיגומים. גם השנה ענף הבנייה היה המסוכן ביותר בפער משמעותי מיתר הענפים, בחקלאות נהרגו 6 עובדים, בתעשייה – 12 עובדים, ובענף השירותים והמסחר – נהרגו 17 עובדים. מבין 48 ההרוגים בענף הבנייה, 7 היו עובדים סינים, 15 ערבים ישראלים, 15 ערבים פלסטינים, 6 ישראלים יהודים, ו-5 עובדים נוספים סווגו כ"אחר". עוד עולה מהנתונים, כי 299 עובדים נפצעו באורח קשה ובינוני.
1 צפייה בגלריה
נפילה מגובה המשיכה להיות הסיבה הנפוצה ביותר לתאונות בענף
נפילה מגובה המשיכה להיות הסיבה הנפוצה ביותר לתאונות בענף
נפילה מגובה המשיכה להיות הסיבה הנפוצה ביותר לתאונות בענף
(צילום: מריה ראשד)

בארגון קו לעובד טוענים כי גם השנה חלה ירידה במספר צווי הבטיחות שניתנו על ידי מפקחי המינהל. לפי נתונים אלה, השנה ניתנו 1,954 צווים, כאשר ניתן לזהות ירידה חדה במספר הצווים בחודש אוקטובר בו יצאו 33 צווים לעומת 154 צווים בספטמבר ועליה הדרגתית בהמשך בחודשים נובמבר דצמבר עם 87 ו-108 צווים בהתאמה. עם זאת בקו לעובד מסבירים כי הירידה החלה עוד בטרם ה-7 לאוקטובר והיא נרשמה גם בתחילת השנה בהשוואה לחודשים המקבילים אשתקד.
שיאנית הצווים היא חברה בשם דלויה שגיא שהוצאו לה במהלך השנה 13 צווי בטיחות. לפי קו לעובד, בחלק גדול מהחברות שהוצאו להן צווים, אין רישום או תיעוד של המשך האכיפה בחברה, ביצוע פעולות המשך וכו'. הדוח מציין לחיוב, כי נשלל רישיונה של החברה שהייתה "שיאנית" הצווים בשנת 2022, אך לגבי חברה אחרת שהייתה ועדיין מובילה במספר הצווים הם כותבים כי אין כל תיעוד לגבי הסנקציות שננקטו או לא ננקטו נגדה.
בתוך כך, גם מינהל הבטיחות במשרד העבודה מדווח על היקף התאונות באתרים, וכן על הפעולות שיזם. כמדי שנה, קיים שוני בין הדיווחים, כולל על מספר ההרוגים, כאשר לטענת קו לעובד ההפרשים נובעים בד"כ מסיווג לא נכון של משרד העבודה, כך שלשם המחשה תאונה שבה נהרג עובד באתר בנייה מדריסת משאית יכולה להיספר כתאונת דרכים ולא כתאונת עבודה.
לפי נתוני מינהל הבטיחות מספר ההרוגים בתאונות בענף הבנייה מעט נמוך יותר ועומד על 44 (לעומת 48 לפי נתוני קו לעובד), לעומת 23 בשנה שעברה, 32 בכל אחת מהשנים 2021 ו-2020, ו-40 הרוגים בשנת 2019, כלומר גם לפי נתוני מנהל הבטיחות, בשנת 2023 שיעור ההרוגים היה הגבוה ביותר בשנים האחרונות. לפי הנתונים, 49% מההרוגים היו באתרים של חברות בעלות הסיווג הקבלני הגבוה ביותר, ו-30% מההרוגים היו באתרים לא רשומים שלא דווחו למינהל הבטיחות.
בחלוקה לערים, ניתן לראות כי ת"א היא שיאנית צווי הפסקת העבודה וצווי הבטיחות עם 82 צווים ו-154 צווים בהתאמה, אחריה בני ברק עם 73 ו-79 צווים, ראשל"צ: 67 ו-90, ירושלים: 62 ו-207, אשדוד: 41 ו-99 ופתח תקווה 35 ו-62. ובהמשך לפי סדר יורד הערים: חיפה, טבריה, נתניה, הרצליה, עפולה, באר שבע, בית שמש, מודיעין, נהריה, אופקים, חדרה, רעננה, קריית אתא.
נתונים מעניינים נוספים שעולים מהדוח נוגעים לפעילות החקירות, בשנת 2023 הוקמה יחידת חקירות בת 10 תקנים, זאת בנוסף לחוקרי המינהל שמסייעים ליחידת להב 433. השנה נפתחו 22 תיקי חקירה, עלייה של 37% בהשוואה לשנת 2022, וכן נפתחו לראשונה גם תיקים בנושא זיוף ומרמה, בגין חשד לזיוף תעודות הסמכה לצורך קבלה של רישיונות של כלים ניידים.
לפי המינהל, עד לתאריך ה-7 באוקטובר בוצעו בענף 9,610 ביקורי פיקוח בהשוואה ל-9,221 ביקורים בתקופה המקבילה אשתקד, והוצאו 2,152 צווים, יותר ממחצית מהם הורו על סגירת האתר והשבתת הפעילות באתר למספר ימים עד לתיקון הליקויים.