בשיתוף אתר "המקצוענים"
איך יודעים שיש עובש בתוך הזמן? כיצד ניתן למנוע מראש את היווצרותו וכמה אמור לעלות ניקוי מקצועי שלו? לפניכם התשובות.

מהם הסימנים שמעידים על כך שהגיע הזמן לניקוי עובש יסודי מהמזגן?

אם לאוויר שנפלט מהיחידה הפנימית של המזגן אל תוך הבית יש ריח רע, זהו לרוב הסימן העיקרי שמעיד על כמות גדולה של עובש בתוך המזגן.
לעתים, ניתן אף להבחין בכתמי עובש שחורים על תריס המזגן של היחיד הפנימית (אשר לרוב צבעם לבן). ניתן לפתוח את המכסה של היחידה הפנימית, להיעזר בפנס ולבדוק סימני עובש בפנים.
4 צפייה בגלריה
(צילום: shuterstock)
שימו לב, שגם עוצמת אוויר נמוכה ורעשים, הם מסוג הסימנים שיכולים להעיד על הצטברות עובש ברכיבים הפנימים של המזגן, אך אלו יכולים גם להעיד על הצטברות לכלוך בתוך המזגן.
כך גם לגבי נזילת מים. היא יכולה להעיד על הימצאות עובש, אך לא בהכרח, שכן יש סיבות נוספות לנזילות מים מהמזגן.

מה משפיע על תדירות הצורך בניקוי של המזגן?

יש לנקות את המזגן מעובש אחת מדי שנה-שנתיים, בהתאם לכמה משתנים. היקף השימוש במזגן, בהחלט יכול להשפיע על התדירות שבה תצטרכו לנקות את המקצוע מעובש.
ככל שמשתמשים במזגן מדי יום, למשך כמות שעות רבה יותר, כך הבלאי שלו גבוה יותר ומצריך ניקוי יסודי בתדירות גבוהה יותר. כך גם לגבי המיקום שלו. למשל, מזגן הממוקם בקרבת מטבח שבו מרבים לטגן, יכול להיסתם מהר יותר.
4 צפייה בגלריה
(צילום: shuterstock)
פילטרים סתומים, הם בהחלט מתכון להיווצרות אוויר חם ביחידה הפנימית, שגורם לעובש להיווצר מהר יותר. לכן, גם ניקוי של הפילטרים מדי חודש-חודשיים לכל היותר, ידחה את הצורך בניקוי עובש. מעבר לכך, הוא גם ישמור על שאר רכיבי המזגן במצב תקין.

כיצד מתבצע ניקוי המזגן מעובש ומה כדאי לבדוק לפני שמזמינים טכנאי מיזוג?

בשונה מהסרת עובש מקירות, מתקרה ומשאר המקומות בבית, הרי שהסרת עובש ממזגן היא פעולה שמוטב לא לבצע לבד.
מעבר לכך שיש צורך בשימוש בחומרים כימיים שמסוכנים לא רק לשלמות רכיבי המזגן, אלא גם לריאות שלכם, נדרשת גם מיומנות בפירוק ובהרכבה של המפוח, הסוללה והמאיץ.
המקרים היחידים שבהם תוכלו לנסות להסיר את העובש בעצמכם, הוא בעזרת ניקוי חיצוני שאינו כרוך בביקור, תוך שימוש בחומץ ביתי (5%) או בתרסיס ייעודי לניקוי המזגן. הניקוי אולי יהיה פחות יסודי, אך גם לא יגרום לנזק לכם ולמזגן.
4 צפייה בגלריה
(צילום: shuterstock)
בשום פנים ואופן אל תתפתו להשתמש בחומרי ניקוי אגרסיביים יותר כמו אקונומיקה, מסיר שומנים או כל חומר המבוסס על חומצה. אלו בהחלט יכולים להרוס את רכיבי המזגן הפנימיים.

האם יש צורך בניקוי כל הרכיבים או רק בחלק מהם?

כאן, מבדיקה שערכנו עם טכנאי מיזוג שלנו, מסתבר שאין תשובה חד-משמעית. חלק יסתפקו בניקוי של הרכיבים היחידים שהצטבר עליהם עובש, וחלק יעדיפו לרסס חומר כימי על כל החלקים הפנימיים של המזגן, בכדי לא לקחת סיכון שהחומרים יפגעו ברכיבים שאינם נגועים עדיין.
גם לגבי סוג החומר, הרי שמי שאינו מעוניין בניקוי העובש בעזרת חומרים כימיים, יכול לבחור בטכנאי מיזוג המשתמש בחומרים אורגניים, אך לקחת בחשבון שאלו לא בהכרח יסירו את העובש באותה יסודיות.
בכל מקרה, שימוש בחומרים כימיים מחייב אתכם לוודא שהחומר מאושר משרד הבריאות, ומוטב שתתרחקו מהאזור במהלך עבודת הטכנאי, ואם אפשר, אך תשמרו על הבית מאוורר בזמן ההפעלה הראשונית שלאחר הניקוי.
שימו לב, שבסיום הטכנאי מנקה את החומרים הכימיים עם מכשיר לחץ מים גבוה (המכונה 'קומפרסור'), ויקפיד לייבש את החלקים בסיום הניקוי, לפני הרכבתם בחזרה.
4 צפייה בגלריה
(צילום: shuterstock)

מתי ניקוי העובש מהמזגן הופך ליקר במיוחד וללא משתלם בהכרח?

ניקוי מזגן עילי מעובש אמור לעלות בין 400 ל-700 שקל (כולל מע"מ). זאת, עבור מזגנים שהם עד 3 וחצי כוח סוס. פערי המחיר נובעים מגודל המזגן, מורכבות הגישה אליו ובהיקף העובש שהצטבר עליו.
לעומת זאת, ניקוי מזגן מיני-מרכזי מעובש, יכול לעלות הרבה יותר, וגם אז, הניקוי יהיה פחות יסודי, בשל מורכבות הגישה לכלל תעלות המיזוג שבמערכת.
כמו כן, לעתים יש צורך בפירוק ובהרכבה של קירות או תקרת גבס, על מנת להגיע לחלק מהרכיבים.
אם אין גישה נוחה לניקוי, טכנאי מיזוג רבים כלל לא ירצו לבצע את העבודה, גם בשל החשש ששימוש בקומפרסור יגרום לנזקי רטיבות בתשתית הגבס שלכם.
ניקוי מזגן מיני מרכזי מעובש יתחיל מסכום של כ-650 שקל עבור מזגן מיני מרכזי שהגישה אל רכיביו נוחה, ויכול לזנק לסכום של 2,500 שקל, אם הגישה מורכבת ויש צורך בפירוק ובהרכבה של לוחות גבס לצורך ביצוע העבודה.

כיצד ניתן לדחות את היווצרות העובש באמצעות תחזוקה ושימוש נכונים?

כאמור, ניקוי של הפילטרים בתדירות גבוהה, בהחלט יכול לדחות את הפעם הבאה שבה תצטרכו לבצע את ניקוי המזגן מעובש, אך לא רק.
גם הקפדה על הפעלת המזג מדי יום למשך כ-10 דקות בסיום השימוש במזגן על מצב 'טיפה' (שנועדה לייבש את הלחות הכלואה במזגן), יכולה בהחלט לדחות את היווצרות העובש.
אם אין לכם סבלנות לעשות זאת בסיום כל שימוש, בצעו זאת לפחות אחת לכמה ימים. הטרחה שבפעולה זו, תחסוך לכם הרבה מאוד כסף בהמשך, עבור תקלות שתמנעו מראש.