חברת יפאורה, יצרנית המשקאות הקלים שבשליטת רוני גת ושלמה רודב, מתריעה על הרעה מהותית הצפויה בתוצאותיה הכספיות בעקבות החלטת שר האוצר בצלאל סמוטריץ' להחזיר את המס על משקאות קלים (למעט דיאט), מה שיגרום להתייקרותם, ובעקבות אובדן הזיכיון הוותיק שהחזיקה להפצת מי עדן לטובת חברת טמפו המתחרה.
על הטלת המס החליט שר האוצר לשעבר אביגדור ליברמן. הצעד גרם להתייקרות המשקאות הקלים ולהפחתה בצריכתם, כשליפאורה נגרמה ירידה של כ-20% במכירותיה. עם היכנסו לתפקיד שר האוצר, ביטל סמוטריץ' את המס שהוטל מטעמי בריאות – לפי דרישת חברי הקואלציה החרדים, שדרשו לחזור ולהוזיל את המשקאות הנצרכים בכמויות גדולות בציבור החרדי ובמקביל לקיים את הבטחתו של ראש הממשלה נתניהו לביטול המס, כפי שנכלל בהסכמים הקואלציוניים שלהם עם הליכוד.
1 צפייה בגלריה
משקאות קלים
משקאות קלים
משקאות קלים של יפאורה
(עמית שעל)

בעקבות כך, ברבעון השני של 2023 דיווחה יפאורה כי בהשוואה לרבעון המקביל בשנה שעברה (בו המס היה בתוקף) מכירותיה זינקו ב-17% ובהתאם הרווח הנקי. יפאורה סיימה את הרבעון השני של השנה עם רווח נקי של 37 מיליון שקל ומכירות בסך 271 מיליון שקל.
כאמור, בנוסף ל"נזק" שנגרם לחברה מהחזרת המס היא סובלת מאבדן מכירות של מי עדן, יצרנית המים המינרלים, שהעבירה לאחר שנים ארוכות את זיכיון ההפצה לטמפו. מדיווח של יפאורה לבורסה בעקבות אבדן הזיכיון עלה כי מי עדן היו אחראים בשלוש השנים האחרונות ל-27% מהמכירות של יפאורה ו-21% מהרווח הגולמי שלה. לפי הערכה, מדובר בהפסד מכירות בסך 250 מיליון שקל בשנה.
יש לציין כי יפאורה חתמה לאחרונה על הסכם הפצה עם יקבי כרמל לפיו תחל בקרוב להפיץ את היינות שלה ובירות שמייבא היקב, אירוע שגרם לכ-30 נהגי משאיות שלה מקרב המגזר המוסלמי,להודיע כי הם מסרבים להוביל אלכוהול והם מועמדים כעת לפיטורים.