חברת ההסעדה שולץ הגישה היום (ב') לבית המשפט המחוזי בתל אביב בקשה לעיכוב הליכים למשך שלושה חודשים לצורך גיבוש הסדר חוב. חובות החברה הכוללים (כולל הלוואות בעלים) עומדים על כ-98 מיליון שקל. במסגרת הבקשה מבקשת שולץ מבית המשפט לאשר שורה של סעדים מול כל בעלי העניין והנושים של החברה, כך שהיא תוכל להמשיך לפעול במקביל למאמצים להגיע להסדר חוב ומתווה סדור להבראה. החברה מעסיקה כיום כ-550 עובדים (130 מהם בחל"ת).
>> >> לסיפורים המעניינים והחמים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
חובות החברה מתפלגים באופן הבא: כ-24.4 מיליון לבנק המזרחי, כמיליון לעובדים, כשני מיליון לרשויות ומוסדות, כ-31 מיליון שקל לספקים ונותני שירותים ו-38.7 מיליון שקל הלוואת בעלים. כלומר, החוב של שולץ בהפחתת החוב לבעלים עומד על כ-58 מיליון שקל. כמו כן עד כה הבעלים לא משכו דיווידנד.
1 צפייה בגלריה
מטבח, אילוסטרציה
מטבח, אילוסטרציה
מטבח, אילוסטרציה
(צילום: shutterstock)
קרן AMI של אייפקס רכשה את חברת שולץ בשנת 2015, אז התמודדה החברה עם הסכמים לא רווחיים, בהם הסכם ההסעדה עם עיר הבה"דים שהכביד על החברה, גידול בהוצאות השכר בעקבות מספר עליות שכר המינימום, וגידול בהוצאות המזון בעקבות עליות מחר. נטען כי מאז רכישתה ועד ראשית 2020 הצליחה הקרן יחד עם הנהלה חדשה ומנוסה לייעל ולייצב את החברה בכמה מישורים, בהם צמצום עלויות רכש של חומרי גלם וספקים, הפסקת פעילות הפסדית, התייעלות תפעולית, צמצום מצבת העובדים ויצירת הסדר חוב מול הבנקים. בד בבד הזרימה הקרן עד היום סכום מצטבר של 41 מיליון שקל בדמות הלוואות בעלים וערבויות לבנקים. עד היום קרן AMI לא משכה דיווידנד או פעלה לממש החזר על הלוואות בעלים.
אלא שנטען כי שעם פרוץ מגיפת הקורונה נקלעה החברה, יחד עם ענף ההסעדה כולו, לסחרור כאשר לקוחות רבים הקפיאו את פעילות ההסעדה לגמרי. הציפייה כי הפעילות תחזור לסדרה לא התממשה וחלק ניכר מהלקוחות חזרו למודל עבודה היברידי, מהלך שצמצם את היקף הפעילות משמעותית וכיום הכנסות החברה עומדות על 50% מסך הכנסותיה ערב פרוץ המגיפה. לצד זאת חלה התייקרות בתשומות החברה. במקביל, החוק שנכנס לתוקף שאומר שכל עובד המסיים את תקופת החל"ת דינו כמפוטר, גרם לגידול חד בהוצאות בגין גמר חשבון לעובדים שהחברה נאלצה לסיים את העסקתם לאחר החל"ת בשל השפעת הקורונה על הביקושים בחדרי האוכל. עלות סיום ההעסקה עד כה עמדה על כ-4 מיליון שקל. עלויות גמר החשבון בגין סיום העסקתם של עוד כ-130 עובדים שמצויים בחופשה ללא תשלום, נאמדות בכ-1 מיליון שקל נוספים.
בנוסף להשלכות המגיפה התמודדה החברה עם קשיים נוספים, כמו תביעות עבר והוצאות משפטיות גבוהות, שנגזרו מהתנהלות בשנים הקודמות לרכישה, במסגרתן חולטו ערבויות בנקאיות אוטונומיות בסכומים ניכרים. החברה גם נאלצה להפעיל במשך תקופה ארוכה מטבחים מרכזיים חלופיים, מה שהכביד על הוצאותיה .
בחודשים האחרונים פעלו בעלת השליטה והנהלת החברה בניסיונות לאיתור משקיעים לחברה, וכן גובשו הסדרי חוב עם הבנקים שכללו עוד הזרמה מבעלת השליטה, אך גם אלה לא הספיקו לסייע לחברה לעלות למסלול הבראה.
בבקשתה, החברה מדגישה כי ייצוב החברה והעברתה לפסים חיובים הינה מאתגרת ומורכבת. אולם, הנהלת החברה מאמינה שקיים סיכוי טוב לכך כי לאחר בחינת התחייבויות החברה, המשך נקיטת פעולות להתייעלות ופוטנציאל ללקוחות תוכל החברה להציג בפני הנושים הסדר ראוי לארגון מחדש של החובות כלפיהם.
בימים אלה מנכ"ל החברה, משה נזרי, מסיים את תפקידו לבקשתו, ואת מקומו ממלא סמנכ"ל הכספים יונתן דימור בליווי של חברת MVP, המתמחה בייעוץ ועסקי ופיננסי לחברות. את הבקשה הגיש עו"ד אמיר ברטוב ושמרית מלמן ממשרד שמעונוב ושות.
בגלל שהבקשה הוגשה במסגרת תיקון קורונה לא ימונה לחברה נאמן אשר משתלט עליה ומפקיע סמכויות מהנהלה. ימונה מנהל הסדר חוב שאין לו יכולת להפקיע סמכות.
שולץ הינה חברה ישראלית, אשר הוקמה בשנת 1997 על ידי יחיאל שולץ (כבר לא חלק מהחברה-ל.ד), והינה בין החברות המובילות בישראל במתן שירותי הסעדה למגוון לקוחות נרחב במשק הישראלי, מתחומים כגון - פיננסים, תעשייה, הייטק וביטחון. לחברה מוניטין של למעלה מ-30 שנים וזאת לטענתה הודות לידע, הניסיון והקשר ההדוק של החברה עם לקוחותיה במרוצת השנים.
החברה מעסיקה כ-550 עובדים ומנהלים, במטה החברה ובאתרים השונים, מפעילה כ-15 מטבחים מבשלים באתרים עצמאיים וכן עוד כ-30 מטבחי קצה אליהם מסופקות ארוחות מוכנות מהמטבח המרכזי של החברה אשר ממוקם בשדה התעופה בן גוריון. בנוסף, החברה מפעילה כ-10 קפיטריות עצמאיות תחת המותג "קפה מרקט".
עוד נטען כי החברה נטולת נכסים משמעותיים וכל ערכה של החברה טמון אך ורק ביכולתה להמשיך לפעול כ"עסק חי".
בין לקוחות החברה נמנים רשות שדות התעופה, משרד הביטחון (הקריה תל אביב, תל השומר, פתח תקווה) וחברת אמדוקס. כמו כן, לחברה צוות קולינארי שמורכב משפים , ולאורך השנים לקחה החברה חלק בקבלות פנים רשמיות לראשי מדינות שביקרו בישראל - נשיאי ארצות הברית לשעבר, דונלאד טראמפ וברק אובאמה, האפיפיור פרנציסקוס, ראש ממשלת הודו, נשיא ברזיל, משלחות האירוויזיון ועוד.
בחודש מאי 2015 נרכשה השליטה בחברה (80% ממניות החברה) על ידי בעלת השליטה בחברה היום, חברת סוואן הולדקו אמי - חברה בשליטה בשרשור של קרן - AMIקרן השקעות המיועצת על ידי אייפקס פרטנרס.