איפה החבילה שלכם? תקועה בדואר – וזה עוד לפני חגי הקניות של נובמבר: לקוחות מתלוננים שדואר ‏ישראל מעכב לאחרונה משלוח חבילות ומאבד אותן, לא מודיע בזמן על דרישת מכס ולא נותן מענה מיטבי ‏בשירות הלקוחות. ‏
בדואר טוענים שזה עומס של אחרי החגים, בעקבות ריבוי משלוחים ומיעוט ימי עבודה, אבל הלקוחות ‏חושדים שזה קשור לסגירת מוקד השליחים של הדואר בבני ברק איילון לפני כחודש והעברת ‏הפעילות שלו ופיצולה בין מרכזי הדואר הוותיקים של דואר ישראל בלה גארדיה ת"א ובראשל"צ. ‏
3 צפייה בגלריה
חבילות בדואר
חבילות בדואר
חבילות בדואר ישראל
(צילום: מירב קריסטל)
בדואר מדגישים שהמעבר נעשה עבור ייעול: במרכזים הקיימים יש ממילא פעילות רחבת היקף של הדואר ‏בתחום המכתבים. בחודשים האחרונים נוספו בהם יחידות ייעודיות לפעילות המשלוחים. המעבר והפיצול ‏נעשו בהדרגה, ולפי הדואר זאת לא הסיבה לעיכובים, אלא כאמור פקק החגים, אך בחברות השליחויות ‏האחרות לא טוענים לעומסים מיוחדים.‏
שוק החבילות תחרותי מאוד. לפי דואר ישראל יש מגמה מתמשכת של גידול בכמויות: מדי חודש נשלחות ‏‏10-8 מיליון חבילות מחו"ל ובתוך ישראל בעקבות גידול מתמיד בקניות אונליין. "גם אם רק חצי אחוז מהן ‏מתעכבות, זה המון. אז ברור שהרוב מגיעות ליעד בזמן, אבל יש תקופות שיש יותר עיכובים", כך טוענים ‏בדואר.‏
יש גם גידול במשקל ובנפח של החבילות, בעיקר בהזמנות מחו"ל: קרוב ל-50% גידול בנפח בהשוואה ‏לתקופה המקבילה לפני שנה. יש עלייה גם בהזמנות מחו"ל של רהיטים כבדים, כריות נפחיות וכמויות גדולות ‏של בגדים.‏

"לאף אחד אין תשובה היכן החבילה"‏

בקבוצת הפייסבוק "נפגעי דואר ישראל" אפשר למצוא עשרות תלונות על העיכובים. לקוחה בשם ענת ‏שלחה חבילה בדואר שליחים ב-29 בספטמבר מטבריה לת"א ולטענתה: אבדו עקבותיה. "עשרות טלפונים ‏למוקד 171 ולאף אחד אין תשובה היכן החבילה", היא כותבת. לקוח בשם ידידיה טוען ששלח חבילה ‏ששוחררה מהמכס ב-31 באוגוסט ומאז אין עם מי לדבר, לטענתו. ‏
3 צפייה בגלריה
מתלוננים בקבוצת הפייסבוק "נפגעי דואר ישראל"
מתלוננים בקבוצת הפייסבוק "נפגעי דואר ישראל"
מתלוננים בקבוצת הפייסבוק "נפגעי דואר ישראל"
(צילום מסך )
אחד המתלוננים טוען שאבא שלו מחכה כבר 4 חודשים לחבילה ושדואר ישראל לא הודיע לו שהחבילה ‏מעוכבת עבור תשלום מכס. ברגע שהדבר נודע – הלקוח שילם מכס. זה היה ב-2 בספטמבר. "מאז ועד ‏היום, למעלה מחודש, החבילה לא הגיעה", כותב הבן. "שירות הלקוחות של הדואר בוואטסאפ ‏מזעזע, שעות עד שעונה נציג אנושי, אם בכלל".‏
לקוח נוסף שממתין לחבילות שמע מהשליח שלפני כחודש סגרו בבני ברק את מוקד השליחים. "במשך ‏חודש המשלוחים שלי היו תקועים. פניתי לדואר, והם לא הצליחו לאתר את החבילות. שליח שאנחנו עובדים מולו אמר ‏לנו שהוא ממליץ כרגע לא לשלוח בכלל חבילות עד שהם יתאפסו על עצמם.‏‎ ‎הוא אמר לנו שלפני בערך ‏שבוע היו שם 30 משטחים שממתינים לפריקה ומסירה. ללקוחות הם אומרים, 'מחפשים את החבילה', ‏כשהיא בכלל לא נפרקה".
3 צפייה בגלריה
מתלוננים בקבוצת הפייסבוק "נפגעי דואר ישראל"
מתלוננים בקבוצת הפייסבוק "נפגעי דואר ישראל"
מתלוננים בקבוצת הפייסבוק "נפגעי דואר ישראל"
(צילום מסך )

הצפי הוא למספר שיא של חבילות

בימים הקרובים בדואר אמורים לחזור לקצב רגיל, משום ששיא העומס לכאורה חלף, אך צפויים עומסים ‏חדשים בקרוב, עם כניסת נובמבר ועמו חגי הקניות שופינג איי אל, יום הרווקים הסיני, בלאק פריידיי וסייבר ‏מאנדיי. "הצפי הוא למספר שיא של חבילות שיגיעו מחו"ל, בעיקר מסין", אומרים בענף.‏
חברת הדואר מפעילה מאות שליחים באזור המרכז, ובהם שליחים עובדי דואר, דוורים שמחלקים גם חבילות ‏‏(בהתאם לגודל) ומיקור חוץ, שמתגבר בהתאם לעומסים. היא מתחרה בין היתר בחברות כמו ‏HFD‏, תפוז, צ'יטה, ‏YDM‏ וכץ.‏
מדואר ישראל נמסר: "בחודש האחרון הורגשו עומסים גדולים במוקדי השליחים באזור המרכז כתוצאה ‏מכמויות גדולות של משלוחים שנשלחו לקראת ובמהלך חגי תשרי, ומיעוט ימי העבודה בחודש זה. תגברנו ‏באופן משמעותי את הפעילות, קצב החלוקה בשיא, ואנחנו נערכים כעת גם להגברת הקצב עוד יותר ‏לקראת הזמנות שיא שצפויות בחגי הקניות מאתרים ישראלים ובינלאומיים‎."‎
ל-‏ynet‏ הגיעו תלונות גם על איחורים במשלוחי חברת גולף, שאינה משלחת באמצעות דואר ישראל. כך ‏למשל, לקוח שהזמין בקרוב ל-700 שקל ב-15 באוקטובר והיה אמור לקבל את החבילה תוך 7 ימי עסקים, ‏פנה לשירות הלקוחות בתום התקופה ושם, אחרי המתנה ממושכת, אמרו לו שהחבילה מתעכבת והיא תגיע ‏כשלושה ימים אחרי המועד האחרון למשלוח, כלומר ב-29 באוקטובר. פיצוי לא הוצע לו. בעקבות פניית ‏ynet -‏ החבילה ‏תגיע אליו באיחור של יום. ‏