חברת פנגו (Pango) רכשה את פעילות גט (Gett) בארץ ובעולם ב-175 מיליון דולר. מה המשמעות לצרכנים? כרגע מסתמן שהאפליקציה לא תשתנה באופן דרמטי מבחינת ממשק. פנגו תהיה חייבת לשפר את הקשר עם נהגי המוניות, וכן, ככל הנראה, בכוונתה לפתח את תחום השליחויות של החברה, כולל מחשבות על השקת שירות מתחרה לוולט (Wolt) והשקת שירות חבילות בלונדון, שם החברה פועלת בתחום המוניות.
פנגו מוכרת לצרכנים כאפליקציית חנייה והיא פלטפורמת תחבורה חכמה שפועלת מ-2007 ונמצאת בבעלות מילגם וקרן תש"י. וגט (לשעבר גט טקסי), שהחלה לפעול ב-2010, היא חברת המוניות הגדולה והדומיננטית בישראל. אחרי שאובר לא הצליחה להשיק שירות משמעותי בארץ, גט נשארה אפליקציית המוניות המובילה פה. יש לה שירותים נוספים כמו Gett Delivery, Gett Post ושירות ההסעות (שאטלים) Gett Together.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
2 צפייה בגלריה
וולט, גט
וולט, גט
וולט, גט
(צילומים: shutterstock, אוראל כהן)

הצרכנים משתמשים בהמוניהם אך מתלוננים

שתי החברות סבלו וסובלות מתלונות של לקוחות: פנגו על גביית כסף על שירותים שונים, לכאורה, ללא אישור מפורש של הלקוח, וגט על יחס לא שירותי של נהגי מוניות ללקוחות, כשהיא מדגישה פעם אחר פעם שהם עובדים עצמאיים ולא עובדי חברה.
במקביל, לחלק מנהגי המוניות יש מערכת יחסים חמוצה עם החברה, שלטענתם גובה מהם סכומים גבוהים ושינתה מפעם לפעם את מדיניות תשלום על הזמנה מרחוק וגבייה על מזוודות. הנהגים מתכננים לנקוט בצעדי מחאה ב-30 במאי על אי עדכון תעריפי הנסיעה של משרד התחבורה, ויש להם גם טענות נגד גט.
כדי לשפר את חווית הלקוח בגט, בפנגו יצטרכו קודם כל לתקן את מערכת היחסים של גט עם הנהגים. במקביל, ובנוסף, האתגר הגדול שלה בגט יהיה לשדרג דרמטית את השירות ללקוחות שעבר טלטלות (למשל מענה טלפוני בזמן נסיעה בלבד, מיעוט נסיעות אחה"צ, בערב שישי ובמוצ"ש, הכחשת אחריות החברה להתנהגות נהגים ועוד). היא תצטרך גם לייצר חוויה עקבית יותר בכל נסיעה, שתהיה הרבה יותר טובה מהחוויה כיום: לקוח שעולה למונית לא יודע איזה שירות הוא יקבל - האם הנהג יכעס עליו כי הוא מגיע מחוף הים, כי הוא איחר בשתי דקות, או יברח לו כי הוא מתכוון להיכנס למונית עם ילדים.

לא יוקם מותג משותף - כן שוקלים להתחרות חזק יותר בשליחויות

בענף השליחויות חושבים שזאת לא רכישה עבור מיזוג גט-פנגו ולא תהיה סינרגיה בין החברות, משום שמדובר בקהלי לקוחות שונים. מי שמשתמש בפנגו הוא בעל רכב ולכן לרוב לא ישתמש בשירות מוניות ולהיפך. גורם בענף אמר ל-ynet: "זה לא מתאים למזג שני מותגים כל כך גדולים שיש להם מוניטין עם אפליקציות כל כך מפותחות. לא עושים עסקה כזאת בשביל לקמפל משהו מבפנים. את זה אפשר לעשות גם בלי לקנות. גם כשגוגל רכשה את ווייז, למרות שיש לה שירות מתחרה, היא לא נגעה באפליקציה במשך עשור והלקוחות לא הרגישו בשינוי או בשילוב בין ווייז לשירותים של גוגל.
"כיוון שפנגו מגיעה עם רצון להשקיע כסף, יש פה המון הזדמנויות לגט. החברה הזאת עשתה טרן אדאונד מרשים ויש לה שווי שעושה שכל וכן המון תחומי פעילות שיתכן שפנגו יכולה לעזור בצמיחה שלהם, בעיקר בתחום השליחויות.
2 צפייה בגלריה
מימין: מטאו דה רנזי, מארק און ויונתן אלון
מימין: מטאו דה רנזי, מארק און ויונתן אלון
מנכ"ל גט מטאו דה רנזי (מימין), מנכ"ל גט וגט דליברי מארק און, ומנכ"ל גט ויונתן אלון
(צילום: שוקה כהן )
"גט דליברי זה מוצר שעוד לא המריא מהרצפה זה שירות שאפשר לפתח מעבר מלהעביר חבילה ממקום למקום ולפתוח תחומים מסוימים ליותר תחרות. למשל תחרות נוספת לוולט. אין ספק שבפנגו יבחנו בעניין רב מה עוד אפשר לשלח ולהסיע באמצעות גט, שיש לה גם לקוחות קבועים וגם שליחים וגם מפות".
מסתמן שבפנגו גם מתכוונים להרחיב את פעילות השאטלים העסקיים ולבחון את העמקת הפעילות בלונדון - גם לתחום השילוח. החברה פועלת בלונדון בשתי פלטפורמות מוניות וכן בפעילות הסעות לקהל העסקי, אך לא עורכת שם משלוחים, כרגע. יתכן שיש מקום להשיק את גט דליברי בלונדון, שוק בשל מפותח מאוד בתחום השילוח.
יונתן אלון, מנכ"ל פנגו, מסר בהודעה לעיתונות: "אנו שמחים ונרגשים להצטרף למסע מעורר ההשראה של גט. פנגו מאוד מאמינה בגט כחברה צומחת ורווחית, ובעלת פוטנציאל עסקי גבוה במיוחד. אנו מלאי הערכה למהפכה שגט מובילה בתחום המוניות בישראל ולאנשים המובילים אותה מדיי יום, ויש לנו תוכניות משמעותיות להמשך פיתוחה של החברה בתחומי ההתמחות שלה. אנו גאים לחתום על הסכם לרכישת חברה ישראלית על ידי חברה ישראלית ורואים בכך הבעת אמון וחיזוק הכלכלה הישראלית, במיוחד בזמנים אלו".
מטאו דה רמזי, מנכ״ל Gett, מסר: "אנו נרגשים לקבל בברכה את פנגו כבעלי המניות החדשים שלנו. Gett עשתה צעדים גדולים בצמיחה מסטארט-אפ לעסק בינלאומי רווחי ואנו אסירי תודה לבעלי המניות שלנו, VNV, claltech ו-MCI Capital על ההכוונה והתמיכה לאורך השנים, וכן לעובדי החברה, על הנאמנות והמצוינות שהציגו. אנו מצפים להתחיל את הפרק הבא שלנו כחלק ממשפחת פנגו".