בישיבה שהתקיימה הבוקר (שלישי) בוולנת"ע (ועדת המשנה לנושאים תכנוניים עקרוניים), הוחלט ברוב של 8 קולות מול 4 להמליץ למועצה הארצית על הקמת היישוב החדש, תלה. הנושא יגיע, ככל הנראה, למועצה הארצית, בישיבה הקרובה, או באחת מהישיבות הקרובות.
ההחלטה התקבלה למרות התנגדות חד משמעית להקמת היישוב החדש מצד ראש מועצת בני שמעון, ניר זמיר, שבשטח המועצה שלו היישוב מתוכנן לקום. עוד התנגדו להקמת היישוב החדש - נציגי עיריית באר שבע, נציגי משרד האוצר ונציג ארגוני הסביבה, בהם החברה להגנת הטבע.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו והאזינו לתוכנית כסף חדש ב-ynet radio
2 צפייה בגלריה
רהט לפני הבחירות
רהט לפני הבחירות
רהט. היישוב החדש אמור לקום בסמוך
(צילום: הרצל יוסף)
בנייר עמדה של משרד האוצר פירטו את כל החסרונות שבהקמת יישובים חדשים. "כל השקעה בהקמה של יישובים חדשים תבוא בהכרח על חשבון הפיתוח וההשקעה ביישובים הקיימים", נכתב. "הקמה של יישובים חדשים תוציא מהיישובים הקיימים אוכלוסייה איכותית, תפגע ביכולת הממשלה והרשויות המקומיות לתת שירות איכותי לציבור במגוון רחב של תחומים ותוביל להקצאת תקציבים שאינה יעילה בשלב הפיתוח ובאופן שוטף. האסטרטגיה הממשלתית הייתה וחייבת להישאר השקעה בפיתוח הישובים הקיימים ויצירת ערי אם איתנות ואטרקטיביות".
בנוסף, פירטו באוצר אודות ההשפעות הסביבתיות הקשות: "הקמת יישובים חדשים דורשת שטחים פתוחים בניגוד לתוכניות מתאר מחוזיות וארציות, מבלי לקחת בחשבון את המחיר הסביבתי שהחברה משלמת על כך. יש לראות את הטבע כנותן שירותי טיהור אוויר ומים לאדם, ולקחת בחשבון את המחיר הגבוה שבהמרת שטחים פתוחים לשטחי מגורים".
עמדת משרד האוצר היא ברורה: "הקמת ישובים חדשים מהווה אבן נגף לפיתוח בר קיימא של הפריפריה בישראל. צעדים להקמת יישובים חדשים מנוגדים למדיניות הממשלה לפיתוח וחיזוק הערים והיישובים הקיימים בפריפריה וצפויים לפגוע ביכולת ליצור מטרופולונים משמעותיים גם מחוץ למרכז הארץ. משכך, היא פוגעת בהתיישבות הקיימת, מקשה על פיתוח היישובים הקיימים וגוררת עלויות תקציביות עודפות".
2 צפייה בגלריה
ניר זמיר
ניר זמיר
ראש מועצת בני שמעון, ניר זמיר
(צילום: יח"צ)
אם לא די בכך, היישובים הקיימים כיום נמצאים בתת תפוסה. "קיימות אלפי יחידות מתוכננות בתמ"א 35 שלא נבנו ויכולות לתת מענה ראוי לאוכלוסייה המעוניינת לצאת מהערים תוך פיתוח הישובים הקיימים ללא השקעה ממשלתית נוספת. הקמת יישובים חדשים תבוא על חשבון התבססות יישובים קיימים".
מהחברה להגנת הטבע נמסר: "אין כל היגיון - לא תכנוני, לא כלכלי, לא חברתי, לא סביבתי, לא נופי ולא אקולוגי, בהקמת יישוב חדש בנגב, במיקום המוצע. מכל ההיבטים הללו, יש עדיפות ברורה וחד משמעית, לחיזוק ועיבוי יישובים קיימים ולא להקמת עוד ועוד יישובים חדשים. יישוב חדש, רק יפגע ביישובים הקיימים באותו המרחב, הזקוקים לחיזוק, ובטח שלא להחלשה".
במשרד הכלכלה נתנו את באר שבע כמקרה מבחן, שכן בהיותה עיר מטרופולין היא מדורגת באשכול 5. זאת לעומת תל אביב וחיפה שמדורגות באשכול 8 ו-7. שיעור ההכנסה העצמית מתוך סך ההכנסות של העיר הוא הנמוך משלושת המטרופולינים האחרים, ועומד על 52% בלבד לעומת 73%, 61% ו-27% בתל אביב, חיפה וירושלים בהתאמה.
בנוסף, ב"ש סובלת משיעור המובטלים הגבוה ביותר. בנוסף, העיר סובלת מתופעת הגירה שלילית של רבע מאוכלוסייתה האקדמאית, אשר מהווה חסם להיווצרות מעמד בינוני-גבוה שידחוף לשגשוג העיר. לאן נעלמה האוכלוסייה באשכול 10-9? באחד הגרפים שצירפו במשרד האוצר לנייר העמדה עולה כי הם נמצאים בעומר, להבים, מיתר וביישוב בני שמעון, שישאב שוב את האוכלוסייה החזקה אליה.