בלעדי: בית המשפט המחוזי בחיפה אישר אתמול (שני) הגשת תביעה ייצוגית נגד רשת הספרים סטימצקי. זאת, לאחר שלקוח הרשת קיבל ממנה הודעה בדבר זכאות להנחת יום הולדת. השופט קבע כי המבקש סירב מפורשות לקבל דברי פרסומת והרשת התעלמה מבקשתו ושלחה לו את ההודעה.
השופט קבע עוד כי אין לאפשר את טענת סטימצקי, לפיה המבקש נתן את הסכמתו לקבלת הודעות פרסומות מכוח הסכמתו להוראות תקנון מועדון החברים ואף הפנה לשיר בביצוע של הזמרת נסרין קדרי. "המבקש ביקש במפורש, על גבי טופס הצטרפותו למועדון שלא לקבל דברי פרסומת. בקשה זו גוברת על אישור, כללי וגורף, של תקנון הכולל סעיף של הסכמה לקבלת דברי פרסומת. הלכה למעשה המבקש פעל כמילות השיר: 'לא לפנות אלי, לא לדבר אליי, אל תבוא אליי, אל תתקשר אליי'".
במוקד בקשת האישור עומדת טענת המבקש שמעון גיגי, לפיה חברת סיטימצקי (2005) שלחה אליו מסרון המהווה הודעת פרסומת ללא שנתן את הסכמתו מראש. המבקש, המיוצג על ידי עו"ד מתן פריידין, טען כי לשון ההודעה שקיבל הייתה: "שמעון גיגי מזל טוב ויום הולדת שמח. סטימצקי מעניקה לך 10% הנחה לקניה בחודש יום ההולדת! כולל כפל מבצעים, בחנויות ובאתר. בכפוף לתקנון. לפרטים: קישור לאתר". עוד נטען כי ההודעה לא כללה דרך אפשרית למשלוח הסרה.

"עניין פעוט"

מנגד טענה סטימצקי כי היא שלחה למבקש הודעה אחת בלבד, יום אחד לאחר יום הולדתו, תאריך אותו ציין בטופס הרישום למועדון הלקוחות שלה. עוד טענה הרשת כי ההודעה נשלחה למבקש על מנת ליידע אותו על זכאותו להנחה של 10% בגין כל רכישה במהלך חודש הולדתו וכי ההודעה אינה דבר פרסומת שכן, מטרת ההודעה היא שירותית והיא לא נועדה לעודד רכישה.
כמו כן הוסיפה הרשת כי תקנון המועדון מתיר את שליחת ההודעה. הרשת אף ציינה כי אין הצדקה לאשר הגשת תובעה ייצוגית, שכן מדובר בזוטי דברים. לטענתה, שליחת הודעה אחת בשנה לחבר מועדון היא בגדר עניין פעוט שאדם סביר לא היה מגיש תובענה בגינו.
מתן פריידיןעו"ד מתן פריידיןצילום: מיטל אזולאי
השופט איל באומגרט לא קיבל כאמור את עמדת הרשת וקבע כי הבקשה לאישור התובענה כתובענה ייצוגית מתקבלת. השופט קבע כי "קשה להלום את עמדת סטימצקי, לפיה עסקינן בהודעה שירותית. מקריאת ההודעה עולה שברכת מזל טוב ליום ההולדת אינה אלא כסות לעודד את חברי המועדון לרכוש מוצר הנמכר על ידי סטימצקי... עוד יודגש, כי בהודעה צוין שניתן לממש את ההטבה בחנויות ובאתר המרשתת של סטימצקי עם קישור לאותו אתר סטימצקי. כלומר, ההודעה, באמצעות הקישור המוטמע, מעודדת לקוחות, גם אם בדרך עקיפה, להיכנס לאתר המרשתת של המשיבה ולהוציא כספים".
השופט הוסיף וקבע כי "המסקנה היא שמטרת ההודעה היא לעודד את רכישת מוצרי סטימצקי או לעודד הוצאת כספים. משכך, ההודעה ששיגרה המשיבה למבקש מהווה 'דברי פרסומת', בהתאם להגדרה הקבועה בחוק התקשורת".
השופט קבע כי כתב הגנה יוגש על ידי הרשת תוך 60 יום.
עו"ד פריידין מסר כי "המסר של בית המשפט ברור: לא ניתן להתחבא מאחורי תקנונים כלליים ודרקוניים. החוק דורש הסכמה מפורשת וברורה לקבלת דברי פרסומת וכל ניסיון לעקוף את הדרישה הזו פוגע בציבור הרחב ובזכות היסוד של הצרכנים לבחור מה להיכנס לתיבת ההודעות שלהם".