אור ירוק להקמת 5 יישובים חדשים במבואות ערד, בצל הביקורת מצד ארגוני סביבה, משרד האוצר וראשי הרשויות במרחב: ועדת המשנה של המועצה הארצית לתכנון ולבנייה, בראשות ליאת פלד, המליצה היום (ד') למועצה לאשר 5 יישובים כפריים חדשים במרחב הנגב הצפוני. זאת, בהמשך להחלטת הממשלה ממרץ 2022 על הקמת חבל התיישבות במרחב. כעת, עם אישור התוכנית, יחל קידום התכנון המפורט של היישובים אלה.
מדובר ביישובים שיוקמו בבקעת ערד, מצפון לכביש 31 ומשני צידי כביש 80 בחלק המזרחי של מטרופולין באר שבע. 4 מתוכם יוקמו עבור האוכלוסייה הכללית ויכללו 500 יחידות דיור כל אחד, ויישוב אחד שיוקם עבור האוכלוסייה הבדואית המתגוררת במרחב ויכלול 1,000 יחידות דיור. יש לציין שהוועדה קיבלה את ההתנגדות להגדלת מספר יחידות הדיור ביישוב הבדואי מ-500 ל-1,000.
1 צפייה בגלריה
ערד. חשש שהעיר תיחלש
ערד. חשש שהעיר תיחלש
ערד. חשש שהעיר תיחלש
(צילום: הרצל יוסף)
במקביל, התוכנית מכפילה את שטחו של הגן הלאומי תל ערד והוא יתפרש על שטח של כ-3,000 דונם. אישור יישובים אלה מצטרף לעיר כסיף הסמוכה בצומת תל ערד, אשר אושרה בנובמבר 2022.
נזכיר כי באוגוסט אשתקד אישרה המועצה הארצית להפקדה את התוכנית לקידום הקמת החבל ההתיישבותי החדש מבואות ערד. אך בעוד שבלשכת שר הבינוי והשיכון, יצחק גולדקנופף, הגדירו את ההחלטה "צעד נוסף משמעותי וחשוב בדרך להקמת ההתיישבות במזרח המטרופולין בנגב", במשרד האוצר ובארגונים הירוקים הביעו התנגדות נחרצת למהלך.
בנייר עמדה של משרד האוצר שפורסם באחד הדיונים בנושא בשנה שעברה פורטו החסרונות שבהקמת יישובים חדשים. "כל השקעה בהקמה של יישובים חדשים תבוא בהכרח על חשבון הפיתוח וההשקעה ביישובים הקיימים", נכתב בין היתר.
עוד נכתב כי "הקמה של יישובים חדשים תוציא מהיישובים הקיימים אוכלוסייה איכותית, תפגע ביכולת הממשלה והרשויות המקומיות לתת שירות איכותי לציבור במגוון רחב של תחומים ותוביל להקצאת תקציבים שאינה יעילה בשלב הפיתוח ובאופן שוטף. האסטרטגיה הממשלתית הייתה וחייבת להישאר השקעה בפיתוח הישובים הקיימים ויצירת ערי אם איתנות ואטרקטיביות".
בחברה להגנת הטבע אמרו היום כי "מדובר בתוכנית העומדת בסתירה למדיניות התכנון הארצית, לפיה יש להפנות את המשאבים לעיבוי וחיזוק ישובים קיימים, ולהימנע מהקמה של ישובים חדשים. במיוחד בתקופה זו, על המדינה לחזק את הישובים הקיימים במרחב ולא להשקיע מאמצים בתוכניות של יישובים חדשים, שאין בהם תרומה לחיזוק המרחב".
עוד הוסיפו בחברה להגנת הטבע כי "התוכנית להקמת יישובים חדשים תפגע בשטחים הפתוחים, תעמיס על התשתית התחבורתית הקיימת ותגביר את השימוש ברכב פרטי, וכל זאת בעידן של שינויי אקלים. בנוסף, יישובים אלה יהוו תחרות לעיר ערד, ויחלישו אותה".