אישור תקציב המדינה לשנת 2024 צפוי להגיע לקריאה שנייה ושלישית במליאת הכנסת בשבוע הבא, אחרי שאתמול (רביעי) בלילה ועדת הכספים אישרה את הצעת החוק בנושא.
עפ"י ההצעה, מגבלת ההוצאה הממשלתית לשנת 2024 תעמוד על 584.1 מיליארד שקל. בעקבות הוצאות המלחמה, תקציב מגבלת ההוצאה גבוהה מהתקציב שאושר במאי 2023 ב-70.4 מיליארד שקל (14.55%): 55 מיליארד שקל (11.35%) למימון צרכים צבאיים, ו-15.5 מיליארד שקל (3.2%) למימון צרכים אזרחיים.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
2 צפייה בגלריה
דיון על תקציב 2023 בוועדת הכספים
דיון על תקציב 2023 בוועדת הכספים
ועדת הכספים
(צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת)
בהשוואה לתקציב שאושר במאי 2023, תקציב ההוצאה המותנית בהכנסה בהצעת התקציב גבוה ב-59.9 מיליארד ש"ח (124%), ומסגרת ההרשאה להתחייב בהצעת התקציב גבוהה ב-52.7 מיליארד ש"ח (35%). הצעת החוק מגדילה את יעד הגירעון בשנה הקרובה ל-6.6%. במסגרת הדיון דחתה הוועדה היום אלפי הסתייגויות, אך נותרו עוד לא מעט מחלוקות.

הממונה על התקציבים: יש לאשר את צעדי התקציב, יכניסו עוד 6 מיליארד שקל

לבקשת משרד האוצר ובהנחיית יו"ר ועדת הכספים, ח"כ משה גפני, נערכו אתמול דיונים מרתוניים במטרה להשלים עוד השבוע את ההצבעות על כל "דפי ההחלפה" של סעיפי התקציב החדש, לעומת זה שאושר במאי שעבר, ולהשלים את החקיקה סופית בקריאה 2 ו-3 במליאת הכנסת בשבוע הבא. זאת, אחרי העיכוב הממושך באישור התקציב, שמהווה עבירה על החוק מאז 19 בפברואר - המועד האחרון בו ניתן היה לאשר את התקציב החדש לשנה הנוכחית. לאור המצב, כל תקציבי כל משרדי הממשלה קוצצו ואסורה עליהם כל התקשרות חדשה וגיוס עובדים חדשים.
אתמול נודע שהממשלה מנסה להכליל בתקציב המדינה המתוקן עוד כ-2.8 מיליארד שקלים כספים קואליציוניים, רק לשנת 2024 בלי מחויבות להכלילם גם בתקציבי השנים הבאות. למעשה, מדובר בכספים ששר האוצר בצלאל סמוטריץ' לא הצליח להכניס לבסיס התקציב המעודכן עד כה.
כזכור, כתנאי להעברת התקציב תבע שר האוצר סמוטריץ' להכניס סכום של 4.8 מיליארד שקלים לבסיס תקציב המדינה המעודכן לשנת 2024. אולם, הייעוץ המשפטי התיר להכניס רק 2 מיליארד שקלים לתקציב ורק לשנת 2024 מתוך הכספים הקואליציוניים שמסתכמים בכ-5.7 מיליארד שקלים. סמוטריץ' מתעקש להכניס לבסיס התקציב גם את 2.8 מיליארד השקלים הנוספים וכעת ממתינים להכרעה המשפטית בעניין זה. על פי גורמים במשרד האוצר ההחלטה אמורה להתקבל עד הערב היום.
2 צפייה בגלריה
ראש אגף תקציבים באוצר, יוגב גרדוס
ראש אגף תקציבים באוצר, יוגב גרדוס
ראש אגף תקציבים באוצר, יוגב גרדוס
(צילום: דוברות משרד האוצר)
מעבר לעיכובים שנבעו מהניסיון להכשיר את הכספים הקואליציוניים בתקציב, העיכוב כעת נובע בין השאר בשל אלפי הסתייגויות לסעיפי התקציב שהעמידו בעיקר חברי הכנסת מהאופוזיציה, אך גם התנגדויות של חברים בקואליציה, בין השאר בעניין ביטול הפטור ממס על סיגריות בדיוטי פרי ותרומת יום הבראה של כלל העובדים במשק למימון המלחמה.
יוגב גרדוס, ראש אגף התקציבים באוצר, התייחס בדיון לצורך לאשר את הסעיפים שעוד לא אושרו ושיש על חלקם מחלוקת: "לגבי חשיבות התוכנית המאזנת, יש נכון לשעה זו מספר צעדים שטרם אושרו ואמורים להכניס כ-6 מיליארד שקלים בשנים הקרובות, והם מהווים חשיבות מכרעת לכלכלת ישראל. אני קורא לוועדה לאשר את הצעדים עד לאישור הסופי של התקציב בקריאה שלישית".
גרדוס אמר בתגובה לח"כים שטענו שהעיכוב באישור התקציב נבע מניסיונות הקואליציה להכניס את הכספים הקואליציוניים: "אני לא מאשים, הוועדה פועלת בצורה ראויה. רק ציינתי את הנחיצות לסיים את כלל הצעדים". לעניין כספים קואליציוניים שטרם הובאו לאישור הוועדה, ציין כי "מה שלא אושר משפטית ע"י הייעוץ המשפטי, מתוקצב כרגע ברזרבה, אם יש אישור משפטי לאחר ההצבעה, אנחנו מביאים את זה בהעברה תקציבית. אופק חדש בדיון אתנו ועם משרד החינוך, זה טרם הובא".
פורסם לראשונה: 14:51, 06.03.24